ترمیم هویت ملی و فرهنگی قزاقستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دوران حاکمیت خود و قبل از فروپاشی مخصوصا در مناطق آسیای مرکزی با سه جریان مهم «احیای هویت ملی بر پایه قومیت»؛ «عطش غرب‌گرایی»؛ «توجه به دین و مذهب» مواجه بوده است که پس از فروپاشی کشورهای استقلال یافته و مخصوصا قزاقستان و مردم دربند دوران حاکمیت سوسیالیستی با فراهم شدن شرایط جدید خیلی سریع به این جریانات روی آوردند، دولت و مردم آنچنان برای احیاء هویت خود اعم از سبک زندگی، آداب و رسوم، توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی و مبانی اسلامی شتابان حرکت کردند که گویا می خواستند عقب ماندگی ۷۰ ساله دوران حاکمیت نظم کمونیستی را یک شبه بپیمایند، هرچند توجه و شتاب دولت و مردم برای احیاء هویت، فرهنگ و باورهای دینی بدون توجه به عدم سازگاری که بین بعضی از این موارد با یکدیگر دارند نهایتا به تناقضاتی بین آنها منجر خواهد شد به عنوان نمونه در غلتیددن جامعه در برخی از فرهنگ های غربی هم با مبانی دینی و هم با هویت تاریخی و آداب و رسوم آنها ناسازگار است.<ref>http://www.fayaz12.blogfa.com/post-16.aspx</ref>
اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دوران حاکمیت خود و قبل از فروپاشی مخصوصا در مناطق آسیای مرکزی با سه جریان مهم «احیای هویت ملی بر پایه قومیت»؛ «عطش غرب‌گرایی»؛ «توجه به دین و مذهب» مواجه بوده است که پس از فروپاشی کشورهای استقلال یافته و مخصوصا قزاقستان و مردم دربند دوران حاکمیت سوسیالیستی با فراهم شدن شرایط جدید خیلی سریع به این جریانات روی آوردند، دولت و مردم آنچنان برای احیاء هویت خود اعم از سبک زندگی، آداب و رسوم، توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی و مبانی اسلامی شتابان حرکت کردند که گویا می خواستند عقب ماندگی ۷۰ ساله دوران حاکمیت نظم کمونیستی را یک شبه بپیمایند، هرچند توجه و شتاب دولت و مردم برای احیاء هویت، فرهنگ و باورهای دینی بدون توجه به عدم سازگاری که بین بعضی از این موارد با یکدیگر دارند نهایتا به تناقضاتی بین آنها منجر خواهد شد به عنوان نمونه در غلتیددن جامعه در برخی از فرهنگ های غربی هم با مبانی دینی و هم با هویت تاریخی و آداب و رسوم آنها ناسازگار است<ref>http://www.fayaz12.blogfa.com/post-16.aspx</ref><ref>صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۸

اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دوران حاکمیت خود و قبل از فروپاشی مخصوصا در مناطق آسیای مرکزی با سه جریان مهم «احیای هویت ملی بر پایه قومیت»؛ «عطش غرب‌گرایی»؛ «توجه به دین و مذهب» مواجه بوده است که پس از فروپاشی کشورهای استقلال یافته و مخصوصا قزاقستان و مردم دربند دوران حاکمیت سوسیالیستی با فراهم شدن شرایط جدید خیلی سریع به این جریانات روی آوردند، دولت و مردم آنچنان برای احیاء هویت خود اعم از سبک زندگی، آداب و رسوم، توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی و مبانی اسلامی شتابان حرکت کردند که گویا می خواستند عقب ماندگی ۷۰ ساله دوران حاکمیت نظم کمونیستی را یک شبه بپیمایند، هرچند توجه و شتاب دولت و مردم برای احیاء هویت، فرهنگ و باورهای دینی بدون توجه به عدم سازگاری که بین بعضی از این موارد با یکدیگر دارند نهایتا به تناقضاتی بین آنها منجر خواهد شد به عنوان نمونه در غلتیددن جامعه در برخی از فرهنگ های غربی هم با مبانی دینی و هم با هویت تاریخی و آداب و رسوم آنها ناسازگار است[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

گروه های قومی قزاقستان؛ جامعه و نظام اجتماعی قزاقستان؛ قزاقستان

کتابشناسی

  1. http://www.fayaz12.blogfa.com/post-16.aspx
  2. صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)