پرش به محتوا

نمادها، سنت‌ها و آیین‌های مذهبی تصوف در یمن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۹: خط ۲۹:


==== ورود وهابیت به یمن ====
==== ورود وهابیت به یمن ====
از دهه ۱۹۸۰ با ورود شخصیت‌هایی چون مقبل الوادعی، افکار وهابی به‌طور فعالانه تبلیغ شد و نگاه خصمانه‌ای نسبت به تصوف شکل گرفت (Al-Hadi Center Report, 2023). ترور شیخ عیدروس بن سمیط در ۲۰۱۸ و انفجار مقبره سید علی الرمیمه از نمونه‌های خشونت‌های گزارش‌شده‌اند<ref name=":3" />.
از دهه ۱۹۸۰ با ورود شخصیت‌هایی چون مقبل الوادعی، افکار وهابی به‌طور فعالانه تبلیغ شد و نگاه خصمانه‌ای نسبت به تصوف شکل گرفت<ref>Al-Hadi Center Report, 2023</ref>. ترور شیخ عیدروس بن سمیط در ۲۰۱۸ و انفجار مقبره سید علی الرمیمه از نمونه‌های خشونت‌های گزارش‌شده‌اند<ref name=":3" />.


==== تعارض با گروه‌های تندرو ====
==== تعارض با گروه‌های تندرو ====
خط ۳۷: خط ۳۷:


==== تنش‌زدایی ====
==== تنش‌زدایی ====
بسیاری از زوایا و رباط‌ها تلاش کرده‌اند در مناطق تحت نفوذ سلفی، از تقابل مستقیم اجتناب ورزند (Yemen Peacebuilding Archives, 2023).
بسیاری از زوایا و رباط‌ها تلاش کرده‌اند در مناطق تحت نفوذ سلفی، از تقابل مستقیم اجتناب ورزند<ref>(Yemen Peacebuilding Archives, 2023).</ref>


==== انتقال مراسم ====
==== انتقال مراسم ====
مشایخی چون حبیب سالم الجنیدی، آیین‌ها را به مناطق امن‌تر منتقل کرده‌اند تا استمرار فعالیت‌ها حفظ شود (Center for Religious Continuity, 2023).
مشایخی چون حبیب سالم الجنیدی، آیین‌ها را به مناطق امن‌تر منتقل کرده‌اند تا استمرار فعالیت‌ها حفظ شود<ref>Center for Religious Continuity, 2023.</ref>.


==== همکاری با دولت نجات ملی ====
==== همکاری با دولت نجات ملی ====
خط ۴۸: خط ۴۸:
تصوف در یمن همچنان یکی از ارکان معنوی و فرهنگی کشور باقی مانده و با اتخاذ راهبردهای تطبیقی در تلاش برای حفظ اصالت عرفانی خود است. استمرار این جریان وابسته به توان نهادهای صوفی در همزیستی با شرایط متغیر سیاسی و اجتماعی یمن است.
تصوف در یمن همچنان یکی از ارکان معنوی و فرهنگی کشور باقی مانده و با اتخاذ راهبردهای تطبیقی در تلاش برای حفظ اصالت عرفانی خود است. استمرار این جریان وابسته به توان نهادهای صوفی در همزیستی با شرایط متغیر سیاسی و اجتماعی یمن است.


== نیز نگاه کنید به ==
[[نماد اجتماعی صوفیان مصر]]


== کتابشناسی ==
<references />


== نویسنده مقاله ==
غلامرضا لایقی


'''فهرست منابع'''
ویرایش دانشنامه ملل
 
[[رده:نمادها ،سنت ها و آئین های مذهبی تصوف]]
1.    Al-Attas, S. M. N. (2014). ''Sufism and Islam: An Inquiry into the Origins of Mysticism''. Kuala Lumpur: ISTAC.
 
# Daum, W., & al-Rubaidi, A.    (n.d.). ''Sufism in Yemen''. Retrieved from Academia.edu
# Hasan, H. (2023). Contrary    impulses in Iraqi Shiism today. ''Carnegie Middle East Center''.    Retrieved from <nowiki>https://carnegieendowment.org</nowiki>
# Hofer, N. (2021). ''Sufism and    Politics in Yemen: A Fragile Balance''. Middle Eastern Studies Journal.
# Knysh, A. (2017). ''Sufism: A New    History of Islamic Mysticism''. Princeton University Press. DOI: 10.1093/jis/ety050
# Sana’a Center for Strategic    Studies. (2024). ''The Yemen Review''. Retrieved from <nowiki>https://sanaacenter.org</nowiki>
# Schulze, R. (2016). ''The    Rediscovery of the Prophet Hud''. ''Die Welt des Islams''.
# Strategic Islamic Movements    Analysis. (2023). ''Navigating Religious Authority in Muslim Societies''.    Springer. DOI:    10.1007/978-3-031-44825-6
# Trimingham, J. S. (1998). ''The    Sufi Orders in Islam''. Oxford University Press. Retrieved from <nowiki>https://academic.oup.com/book/50291</nowiki>
# vom Bruck, G. (1993). ''Islam,    Memory, and Morality in Hadramaut''. Retrieved from Academia.edu
# Yemen Peacebuilding Archives.    (2023). ''Building an Enduring Peace in Yemen''. RAND Corporation.    Retrieved from <nowiki>https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA733-1.html</nowiki>

نسخهٔ ‏۱۵ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۴۴

تصوف در یمن از قرون اولیه اسلامی حضور داشته و در شکل‌گیری ساختار معنوی و فرهنگی جامعه نقش ایفا کرده است[۱][۲]. مناطق حضرموت و تریم از مراکز اصلی تصوف محسوب می‌شوند که با دارا بودن رباط‌ها و مدارس عرفانی، نقش مهمی در تربیت نسل‌های جدید ایفا کرده‌اند[۳]. آیین‌های صوفیانه در زندگی روزمره بخش وسیعی از مردم یمن جاری است و نشانگر پیوند عرفان با ساختار اجتماعی کشور است[۴].

آیین‌ها و سنت‌های صوفیانه

زیارت قبور اولیا

زیارت‌های جمعی به قبور شخصیت‌هایی مانند هود نبی، احمد المهاجر و مشایخ خاندان‌های بالفقیه و الحداد از جمله مراسم‌های رایج در حضرموت‌اند[۵].

مراسم مولد النبی

برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در ماه ربیع‌الاول از آیین‌های برجسته صوفیان است که با حضور گسترده در مناطق جنوبی و شرقی یمن همراه است [۲].

خرقه‌پوشی

سنت خرقه‌پوشی به عنوان نماد سلوک معنوی در یمن رواج داشته و واژه «صوفی» به «صوف» (پشم) ارجاع دارد که لباس زهاد و سالکان بوده است[۶].

ذکر و سماع

آیین‌های ذکر و سماع با مشارکت جمعی، خوانش اشعار عرفانی و استفاده از موسیقی، در رباط‌ها و خانقاه‌های حضرموت رایج است[۳].

تبرک‌جویی

متبرک شدن به آثار مشایخ از آیین‌های رایج صوفیان است که جلوه‌ای از پیوند عاطفی و دینی با سنت عرفانی است[۴].

چالش‌ها و تعارضات

تقابل با جریان‌های سلفی

سلفی‌ها برخی مناسک صوفیانه مانند زیارت قبور و توسل را بدعت می‌دانند و با آن‌ها مقابله می‌کنند[۷].

نزدیکی برخی عقاید صوفیان با آموزه‌های شیعی مانند شفاعت، محل مناقشه بین جریان‌های سلفی و عرفانی شده است[۸].

تشدید فشارها پس از 2015

با ورود عربستان به جنگ یمن، فشارها بر مراکز عرفانی افزایش یافت و گزارش‌هایی از تخریب مقابر، ترور بزرگان، و ممانعت از برگزاری آیین‌ها منتشر شده است[۹].

ورود وهابیت به یمن

از دهه ۱۹۸۰ با ورود شخصیت‌هایی چون مقبل الوادعی، افکار وهابی به‌طور فعالانه تبلیغ شد و نگاه خصمانه‌ای نسبت به تصوف شکل گرفت[۱۰]. ترور شیخ عیدروس بن سمیط در ۲۰۱۸ و انفجار مقبره سید علی الرمیمه از نمونه‌های خشونت‌های گزارش‌شده‌اند[۹].

تعارض با گروه‌های تندرو

اختلافات میان تصوف با جریان‌هایی چون القاعده و اخوان‌المسلمین نیز فعالیت‌های اجتماعی آنان را با موانعی مواجه کرده است[۱۱].

راهبردهای صوفیان در برابر فشارها

تنش‌زدایی

بسیاری از زوایا و رباط‌ها تلاش کرده‌اند در مناطق تحت نفوذ سلفی، از تقابل مستقیم اجتناب ورزند[۱۲]

انتقال مراسم

مشایخی چون حبیب سالم الجنیدی، آیین‌ها را به مناطق امن‌تر منتقل کرده‌اند تا استمرار فعالیت‌ها حفظ شود[۱۳].

همکاری با دولت نجات ملی

مشارکت مشایخ صوفی در نهادهای دینی همچون شورای عالی علما یا شورای زکات در صنعا، نشان‌دهنده تعامل فعال با ساختارهای قدرت محلی است[۹].

نتیجه‌گیری

تصوف در یمن همچنان یکی از ارکان معنوی و فرهنگی کشور باقی مانده و با اتخاذ راهبردهای تطبیقی در تلاش برای حفظ اصالت عرفانی خود است. استمرار این جریان وابسته به توان نهادهای صوفی در همزیستی با شرایط متغیر سیاسی و اجتماعی یمن است.

نیز نگاه کنید به

نماد اجتماعی صوفیان مصر

کتابشناسی

  1. Al-Attas, S. M. N. (2014). Sufism and Islam: An Inquiry into the Origins of Mysticism. Kuala Lumpur: ISTAC.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Knysh, A. (2017). Sufism: A New History of Islamic Mysticism. Princeton University Press. DOI: 10.1093/jis/ety050
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Daum, W., & al-Rubaidi, A. (n.d.). Sufism in Yemen. Retrieved from https://independent.academia.edu/WDaum
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ vom Bruck, G. (1993). Islam, Memory, and Morality in Hadramaut. Retrieved from https://www.academia.edu/77140569/Islam_Memory_and_Morality_in_Yemen
  5. Schulze, R. (2016). The Rediscovery of the Prophet Hud. Die Welt des Islams, Available for https://archive.org/details/dieweltdesislams12deutuoft
  6. Trimingham, J. S. (1998). The Sufi Orders in Islam. Oxford University Press. Retrieved from https://academic.oup.com/book/50291
  7. Hofer, N. (2021). Sufism and Politics in Yemen: A Fragile Balance. Middle Eastern Studies Journal.
  8. Hasan, H. (2023). Contrary impulses in Iraqi Shiism today. Carnegie Middle East Center. Retrieved from https://carnegieendowment.org
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ Sana’a Center for Strategic Studies. (2024). The Yemen Review. Retrieved from https://sanaacenter.org
  10. Al-Hadi Center Report, 2023
  11. Strategic Islamic Movements Analysis. (2023). Navigating Religious Authority in Muslim Societies. Springer. DOI: 10.1007/978-3-031-44825-6
  12. (Yemen Peacebuilding Archives, 2023).
  13. Center for Religious Continuity, 2023.

نویسنده مقاله

غلامرضا لایقی

ویرایش دانشنامه ملل