سیاست های فرهنگی بین المللی چین: تفاوت میان نسخهها
جز The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles). |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
اغلب، روابط فرهنگی، سیاست خارجی فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی به عنوان | اغلب، روابط فرهنگی، سیاست خارجی فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی به عنوان واژههای مترادف تصور میشود، در حالی که روابط فرهنگی شامل سیاست خارجی و دیپلماسی دولتی میشود، اما روابط فرهنگی بسیار فراتر از محدوده فعالیتهای صرفا دولتی و بسیار فراتر از سیاست فرهنگی است که طی آن فرهنگ عمدتا به عنوان ابزاری برای ترویج منافع یک کشور و اغلب منعکس کننده سیاستهای داخلی کشور و یا هر حزب سیاسی است که در قدرت است، استفاده میشود. روابط فرهنگی شامل تأثیر متقابل و تبادل فرهنگها در بین دو (یا بیشتر) دولت یا ملت بوده و شامل ابتکارات خصوصی و عمومی برای ترویج فرهنگ یک دولت یا ملت و سازماندهی مبادلات فرهنگی میشود. | ||
سیاست فرهنگی خارجی توسط | سیاست فرهنگی خارجی توسط دولتها هدایت میشود، در حالی که دیپلماسی فرهنگی، به عنوان کار مشخص توسط نهادهای دولتی، به مذاکرات بین دولتی و معاهدات فرهنگی، کنوانسیونها، موافقت نامهها و برنامههای مبادله فرهنگی میپردازد. دیپلماسی فرهنگی ممکن است انتقال ایدههایی را تسهیل کند که میتواند بر کشور دوست تأثیر بگذارد، اما این لزوما تنها راه انتقال نیست. ایدههای مهمی که بر فرهنگ بیگانه تأثیر میگذارد مسیرهای دیگری را طی میکند. بودیسم، مسیحیت و مارکسیسم، ادبیات و فلسفه غرب از طریق دیپلماسی فرهنگی به [[چین]] نیامدند، و دائوئیسم، آیین کنفوسیوس و [[ادبیات چینی]] با ابزار دیپلماسی فرهنگی به غرب وارد نشدند، اما به هر حال بخش مهمی از روابط فرهنگی را تشکیل میدهند. | ||
=== فرهنگ === | |||
وقتی از روابط فرهنگی، سیاست فرهنگی خارجی و دیپلماسی فرهنگی صحبا میشود، باید با درک روشنی از فرهنگ داشت، حداقل با تعریف کلاسیک فرهنگ که توسط ادوارد تایلور، انسان شناس انگلیسی قرن نوزدهم مطرح شده: «فرهنگ ... کل پیچیدهای است که شامل دانش، اعتقاد، هنر، اخلاق، قانون، عرف و هر گونه قابلیت و عادت دیگری که انسان به عنوان یک عضو جامعه نیاز دارد<ref>Edward Burnett Tylor, Primitive Culture (London: John Murray, 1871), first paragraph.</ref>.» باید آشنا باشد. | |||
این تعریف از فرهنگ برای حدود 50 سال در خدمت انسان شناسان جهان آنگلوساکسونها بود. اما بازتاب ماهیت فرهنگ منجر به تکثر و تنوع تعریف فرهنگ شد<ref>The American anthropologists Kroeber and Kluckhohn cite 164 definitions of culture, ranging from “learned behaviour” to “ideas in the mind,” “a logical construct,” “a statistical fiction,” “a psychic defence mechanism” and so on. A. L. Kroeber and Clyde Kluckhohn, Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions (Cambridge, MA: The Peabody Museum, 1952).</ref>. تعداد زیاد تعاریف ارایه شده برای فرهنگ، به وضوح نشان میدهد که حتی امروزه توافقی در مورد تعریف جامعی از فرهنگ و سیاست فرهنگی وجود ندارد. | |||
دو مفهوم اساسی فرهنگ را میتوان متمایز کرد: «مفهوم سنتی فرهنگ» و «مفهوم جامع فرهنگ». مفهوم سنتی فرهنگ عمدتاً شامل هنرهای زیبا، فلسفه و مظاهر معنویات (دین، فلسفه متعالیه) است، در حالی که جنبههای زندگی روزمره انسانها (مسکن، کار و زندگی، صنعتی و فرهنگ عمومی) نادیده گرفته میشود. در مقابل، جنبههایی که اغلب از آن به عنوان تمدن یاد میشود قرار دارد، مفهومی که بیشتر بر جنبه عملی متمرکز است و زندگی روزمره و فناوریهای مادی آن را در بر میگیرد. در فهم سنتی فرهنگ، هنرهای زیبا و فرهنگ تا حد زیادی مترادف هستند. افزون بر این، تمایز بین فرهنگ و تمدن عمدتاً میتواند در سنت فکری آلمانی<ref>On the derivation of the concept of culture and civilization in Germany, cf. the essay by Michael Pflaum, “Die Kultur-Zivilisations-Antithese im Deutschen,” in Europa¨ische Schlu¨sselwo¨rter. Wortvergleichende und wortgeschichtliche Studien, Vol. III, Kultur und Zivilisation (Bonn and Mu¨nchen: Hueben, 1963–1967), pp. 288–427. Also Norman Elias, U¨ ber den Prozess der Zivilisation, 2 vols. (Frankfurt: Suhrkamp, 1976), vol. I, U¨ ber den Entwicklungsgang des Gegensatzpaares: “Zivilisation” und “Kultur,” pp. 7–10.</ref>، و همانطور که بعدا خواهیم دید، در سنت فکری چینی یافت میشود. مفهوم گسترده فرهنگ شامل تمام اشکال جلوههای انسانی اعم از اجتماعی، مادی و معنوی است. این اصطلاحی بود که توسط «دهرندورف» در سال 1970 معرفی شد، اما در واقع فقط درک آنگلوساکسونها از فرهنگ را بیشتر نشلن میدهد. | |||
ارایه تعریف روشنی از [[فرهنگ چینی]] بسیار دشوار است. وقتی از نفوذ فرهنگی [[چین]] بر کشورهای همسایه صحبت میکنیم، عمدتاً به زبان چینی، تفکر اجتماعی و سیاسی آن ([[آموزه های کنفوسیوس|آموزههای کنفوسیوس]]) فکر میکنیم و چندان به رفتارهای اجتماعی یا چیزهای مادی مد نظر نیست. از این نظر، اصطلاح فرهنگ معنای بسیار محدودی دارد. وقتی به بحثهای چینی و غربی روشنفکران چینی پیرامون فرهنگ در پایان قرن نوزدهم هم نگاه میکنیم این موضوع صادق است. این تعریف کلاسیک مبتنی بر درک محدودی از فرهنگ است. این تعریف عمدتا به معنای یادگیری [[زبان چینی]] | |||
کلاسیک است که به نوعی متضاد با فرهنگ (ونخوا)، که معنوی است و تمدن که مادی است شناخته میشود. و این دوگانگی که از اواخر قرن نوزدهم تا امروز نسبت به ادراک چینی در فرهنگ غربی، که عمدتاً فرهنگ اروپایی است وجود داشته است، مشاهده میشود. | |||
=== سیاست فرهنگی خارجی سوسیالیستی === | |||
پس از تأسیس [[جمهوری خلق چین]] در سال 1949، فرهنگ غربی و سیاست فرهنگی ناشی از آن نیز با ایدئولوژی مارکسیسم-لنینیسم تفسیر شد. در نتیجه، پس از سال 1949، دولت [[چین]] فعالیت تمام مؤسسات فرهنگی خارجی را در کشور ممنوع کرد. بنابراین، روابط فرهنگی با کشورهای غربی مختل و کمپینهای متعددی علیه نفوذ فرهنگی غرب در میان افراد جامعه آغاز شد. از این نقطه به بعد، سیاست فرهنگی خارجی [[چین]] کمونیست را میتوان در دسته تبلیغاتی فرهنگی طبقه بندی کرد که اهداف ارتقای موقعیت بینالمللی جمهوری خلق [[چین]]، حمایت از «انقلاب پرولتاریا» و «مبارزات ضد امپریالیستی» در سایر کشورها و تأثیرگذاری بر افکار عمومی در بیشتر موارد در کشورهای غربی و همچنین ژاپن، به منظور دستیابی به دیپلماسی شناسایی بینالمللی<ref>The only but still comprehensive and very informative study of this topic so far is by Herbert Passin, China’s Cultural Diplomacy (New York: Praeger, 1963).</ref>. | |||
هنگامی که دنگ شیائوپینگ در سال 1979 سیاست جدیدی را در مورد فرهنگ ارائه کرد<ref>Opening speech at the Fourth Congress of Chinese Writers and Artists, in Deng Xiaoping wenxuan (Beijing, 1983) p. 182. See also Geremie Barme´, In the Red. On Contemporary Chinese Culture (New York: Columbia University Press, 1999), pp. 20 f.</ref>، در واقع از بحث آزاد بین دیدگاههای مختلف و مدارس دانشگاهی حماین کرد. با این حال، هم زمان بر الزامی بودن توجه به ویژگی سیاست فرهنگی مائوتسه تونگ، که در آن ادبیات و هنر باید به کارگران، دهقانان و سربازان خدمت کند تأکید کرد. محدودیتهای این سیاست فرهنگی جدید به زودی آشکار شد. پس از اجرای سیاست درهای باز، حزب کمپینهای متعددی را برای مهار خیزش نفوذ فرهنگ غرب آغاز کرد، و این کمپینها روشنفکران و دانشجویان چینی بازگشته از غرب که تحت تأثیر فرهنگ "منحط" غرب قرار گرفته بودند را هدف قرار داد. روشنفکرانی که از آزادی محدود دانشگاهی برای مطالعه فلسفه غرب استفاده کرده و خط حزب را رعایت نمیکردند مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. فرهنگ غربی خود به یک هدف تبدیل شد و کمپینهای ضد «آلودگی معنوی» و «لیبرالیسم بورژوایی» در سالهای 1983-1984 و 1986 پیش درآمدی برای رویدادهای سال 1989 شد. فرهنگ غرب و سیاست داخلی به وضوح در مبارزه بین جناح اصلاح طلب حول «خو یائوبانگ» و «جائو زیانگ» و محافظه کاران با هم مرتبط شدند، و به وضوح نشان داد که رهبری سیاسی هنوز فرهنگ غرب را به عنوان تهدیدی برای نظام سیاسی و حکومت تک حزبی تلقی میکنند. | |||
هنگامی که دنگ شیائوپینگ در سال 1979 سیاست جدیدی را در مورد فرهنگ ارائه کرد | |||
پس از گذشت بیش از ده سال، هنوز فرهنگ غربی به عنوان یک موضوع حساس باقی مانده بود. | پس از گذشت بیش از ده سال، هنوز فرهنگ غربی به عنوان یک موضوع حساس باقی مانده بود. | ||
از یک طرف چین سرعت پیشرفت ظهور | از یک طرف [[چین]] سرعت پیشرفت ظهور جریانهای فرهنگی غیر رسمی یا ضد فرهنگها «فرهنگ زیرزمینی»، «فرهنگ دگراندیش» و «فرهنگ مبتنی بر اینترنت» که در پی نوسازی اقتصادی و گشایش کشور منعکس کننده رشد فرهنگی و تماس با کشورهای غربی بود، و این که آنها پدیدههای فرهنگی هستند که در مسیر مدرنیته همراهیشان ضروری است مشاهده میشد، و از سوی دیگر، رهبری سیاسی شروع به تأکید داشت که فرهنگ سنتی [[چین]] به عنوان سنگری در برابر این فرهنگها و پدیدهها و جزر و مد نفوذ غرب، نقش اساسی دارد. ترویج فرهنگ سنتی باید به تثبیت نظام سیاسی در عین مدرن بودن کمک کند. جریانهای فرهنگی هنر آوانگارد، انواع فرهنگهای ناسازگار، فعالیتهای فرهنگی غیردولتی و غیره همچنان به عنوان بالقوه خطرناک در نظر گرفته میشد. در این خصوص فرهنگ سنتی اروپایی، به ویژه در جلوههای کلاسیک آن، مورد استقبال قرار میگرفت( البته تا زمانی که سنتی بود و تفکر غیرمتعارف و انتقادی را تحریک نمیکرد). | ||
[ | === فرهنگ چینی در خدمت گسترش مشروعیت سیاسی حزب === | ||
روابط فرهنگی [[چین]] با سایر کشورها از دهه 1960 و به دنبال «نظریه مناطق میانی» که توسط مائو تسه تونگ در سال 1964 مطرح شد آغاز و توسعه یافت. اصطلاح منطقه متوسط دوم مجدداً در سال 1972 معرفی شد تا روابط نزدیکتر را عمدتا با کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و [[ایالات متحده]] و انگلیس و همچنین با [[ژاپن]] توجیه کند. روابط فرهنگی [[چین]] با کشورهای اروپای غربی بر اساس توافقات فرهنگی و تبادل فرهنگی بنا شده بودند و نه به عنوان همکاری فرهنگی. چون همکاری فرهنگی فقط با کشورهای سوسیالیستی امکان پذیر بود. | |||
[ | پس از اجرای اصلاحات، تعداد مبادلات فرهنگی بین [[چین]] و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سرعت افزایش یافت. بین سالهای 1978 و 1999، [[جمهوری خلق چین]] بیش از 230 هیئت فرهنگی به خارج از کشور اعزام و پذیرای بیش از 400 هیئت از سراسر جهان بود. حدود 138 کشور از جمله تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با [[چین]] موافقتنامه تبادل فرهنگی امضا کردند که منجر به بیش از 400 طرح و برنامه اجرایی فرهنگی گردید<ref>Beijing Review, 6 September 1999, p. 14.</ref>. | ||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ ۲۱ اکتبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۲۰
اغلب، روابط فرهنگی، سیاست خارجی فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی به عنوان واژههای مترادف تصور میشود، در حالی که روابط فرهنگی شامل سیاست خارجی و دیپلماسی دولتی میشود، اما روابط فرهنگی بسیار فراتر از محدوده فعالیتهای صرفا دولتی و بسیار فراتر از سیاست فرهنگی است که طی آن فرهنگ عمدتا به عنوان ابزاری برای ترویج منافع یک کشور و اغلب منعکس کننده سیاستهای داخلی کشور و یا هر حزب سیاسی است که در قدرت است، استفاده میشود. روابط فرهنگی شامل تأثیر متقابل و تبادل فرهنگها در بین دو (یا بیشتر) دولت یا ملت بوده و شامل ابتکارات خصوصی و عمومی برای ترویج فرهنگ یک دولت یا ملت و سازماندهی مبادلات فرهنگی میشود.
سیاست فرهنگی خارجی توسط دولتها هدایت میشود، در حالی که دیپلماسی فرهنگی، به عنوان کار مشخص توسط نهادهای دولتی، به مذاکرات بین دولتی و معاهدات فرهنگی، کنوانسیونها، موافقت نامهها و برنامههای مبادله فرهنگی میپردازد. دیپلماسی فرهنگی ممکن است انتقال ایدههایی را تسهیل کند که میتواند بر کشور دوست تأثیر بگذارد، اما این لزوما تنها راه انتقال نیست. ایدههای مهمی که بر فرهنگ بیگانه تأثیر میگذارد مسیرهای دیگری را طی میکند. بودیسم، مسیحیت و مارکسیسم، ادبیات و فلسفه غرب از طریق دیپلماسی فرهنگی به چین نیامدند، و دائوئیسم، آیین کنفوسیوس و ادبیات چینی با ابزار دیپلماسی فرهنگی به غرب وارد نشدند، اما به هر حال بخش مهمی از روابط فرهنگی را تشکیل میدهند.
فرهنگ
وقتی از روابط فرهنگی، سیاست فرهنگی خارجی و دیپلماسی فرهنگی صحبا میشود، باید با درک روشنی از فرهنگ داشت، حداقل با تعریف کلاسیک فرهنگ که توسط ادوارد تایلور، انسان شناس انگلیسی قرن نوزدهم مطرح شده: «فرهنگ ... کل پیچیدهای است که شامل دانش، اعتقاد، هنر، اخلاق، قانون، عرف و هر گونه قابلیت و عادت دیگری که انسان به عنوان یک عضو جامعه نیاز دارد[۱].» باید آشنا باشد.
این تعریف از فرهنگ برای حدود 50 سال در خدمت انسان شناسان جهان آنگلوساکسونها بود. اما بازتاب ماهیت فرهنگ منجر به تکثر و تنوع تعریف فرهنگ شد[۲]. تعداد زیاد تعاریف ارایه شده برای فرهنگ، به وضوح نشان میدهد که حتی امروزه توافقی در مورد تعریف جامعی از فرهنگ و سیاست فرهنگی وجود ندارد.
دو مفهوم اساسی فرهنگ را میتوان متمایز کرد: «مفهوم سنتی فرهنگ» و «مفهوم جامع فرهنگ». مفهوم سنتی فرهنگ عمدتاً شامل هنرهای زیبا، فلسفه و مظاهر معنویات (دین، فلسفه متعالیه) است، در حالی که جنبههای زندگی روزمره انسانها (مسکن، کار و زندگی، صنعتی و فرهنگ عمومی) نادیده گرفته میشود. در مقابل، جنبههایی که اغلب از آن به عنوان تمدن یاد میشود قرار دارد، مفهومی که بیشتر بر جنبه عملی متمرکز است و زندگی روزمره و فناوریهای مادی آن را در بر میگیرد. در فهم سنتی فرهنگ، هنرهای زیبا و فرهنگ تا حد زیادی مترادف هستند. افزون بر این، تمایز بین فرهنگ و تمدن عمدتاً میتواند در سنت فکری آلمانی[۳]، و همانطور که بعدا خواهیم دید، در سنت فکری چینی یافت میشود. مفهوم گسترده فرهنگ شامل تمام اشکال جلوههای انسانی اعم از اجتماعی، مادی و معنوی است. این اصطلاحی بود که توسط «دهرندورف» در سال 1970 معرفی شد، اما در واقع فقط درک آنگلوساکسونها از فرهنگ را بیشتر نشلن میدهد.
ارایه تعریف روشنی از فرهنگ چینی بسیار دشوار است. وقتی از نفوذ فرهنگی چین بر کشورهای همسایه صحبت میکنیم، عمدتاً به زبان چینی، تفکر اجتماعی و سیاسی آن (آموزههای کنفوسیوس) فکر میکنیم و چندان به رفتارهای اجتماعی یا چیزهای مادی مد نظر نیست. از این نظر، اصطلاح فرهنگ معنای بسیار محدودی دارد. وقتی به بحثهای چینی و غربی روشنفکران چینی پیرامون فرهنگ در پایان قرن نوزدهم هم نگاه میکنیم این موضوع صادق است. این تعریف کلاسیک مبتنی بر درک محدودی از فرهنگ است. این تعریف عمدتا به معنای یادگیری زبان چینی
کلاسیک است که به نوعی متضاد با فرهنگ (ونخوا)، که معنوی است و تمدن که مادی است شناخته میشود. و این دوگانگی که از اواخر قرن نوزدهم تا امروز نسبت به ادراک چینی در فرهنگ غربی، که عمدتاً فرهنگ اروپایی است وجود داشته است، مشاهده میشود.
سیاست فرهنگی خارجی سوسیالیستی
پس از تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949، فرهنگ غربی و سیاست فرهنگی ناشی از آن نیز با ایدئولوژی مارکسیسم-لنینیسم تفسیر شد. در نتیجه، پس از سال 1949، دولت چین فعالیت تمام مؤسسات فرهنگی خارجی را در کشور ممنوع کرد. بنابراین، روابط فرهنگی با کشورهای غربی مختل و کمپینهای متعددی علیه نفوذ فرهنگی غرب در میان افراد جامعه آغاز شد. از این نقطه به بعد، سیاست فرهنگی خارجی چین کمونیست را میتوان در دسته تبلیغاتی فرهنگی طبقه بندی کرد که اهداف ارتقای موقعیت بینالمللی جمهوری خلق چین، حمایت از «انقلاب پرولتاریا» و «مبارزات ضد امپریالیستی» در سایر کشورها و تأثیرگذاری بر افکار عمومی در بیشتر موارد در کشورهای غربی و همچنین ژاپن، به منظور دستیابی به دیپلماسی شناسایی بینالمللی[۴].
هنگامی که دنگ شیائوپینگ در سال 1979 سیاست جدیدی را در مورد فرهنگ ارائه کرد[۵]، در واقع از بحث آزاد بین دیدگاههای مختلف و مدارس دانشگاهی حماین کرد. با این حال، هم زمان بر الزامی بودن توجه به ویژگی سیاست فرهنگی مائوتسه تونگ، که در آن ادبیات و هنر باید به کارگران، دهقانان و سربازان خدمت کند تأکید کرد. محدودیتهای این سیاست فرهنگی جدید به زودی آشکار شد. پس از اجرای سیاست درهای باز، حزب کمپینهای متعددی را برای مهار خیزش نفوذ فرهنگ غرب آغاز کرد، و این کمپینها روشنفکران و دانشجویان چینی بازگشته از غرب که تحت تأثیر فرهنگ "منحط" غرب قرار گرفته بودند را هدف قرار داد. روشنفکرانی که از آزادی محدود دانشگاهی برای مطالعه فلسفه غرب استفاده کرده و خط حزب را رعایت نمیکردند مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. فرهنگ غربی خود به یک هدف تبدیل شد و کمپینهای ضد «آلودگی معنوی» و «لیبرالیسم بورژوایی» در سالهای 1983-1984 و 1986 پیش درآمدی برای رویدادهای سال 1989 شد. فرهنگ غرب و سیاست داخلی به وضوح در مبارزه بین جناح اصلاح طلب حول «خو یائوبانگ» و «جائو زیانگ» و محافظه کاران با هم مرتبط شدند، و به وضوح نشان داد که رهبری سیاسی هنوز فرهنگ غرب را به عنوان تهدیدی برای نظام سیاسی و حکومت تک حزبی تلقی میکنند.
پس از گذشت بیش از ده سال، هنوز فرهنگ غربی به عنوان یک موضوع حساس باقی مانده بود.
از یک طرف چین سرعت پیشرفت ظهور جریانهای فرهنگی غیر رسمی یا ضد فرهنگها «فرهنگ زیرزمینی»، «فرهنگ دگراندیش» و «فرهنگ مبتنی بر اینترنت» که در پی نوسازی اقتصادی و گشایش کشور منعکس کننده رشد فرهنگی و تماس با کشورهای غربی بود، و این که آنها پدیدههای فرهنگی هستند که در مسیر مدرنیته همراهیشان ضروری است مشاهده میشد، و از سوی دیگر، رهبری سیاسی شروع به تأکید داشت که فرهنگ سنتی چین به عنوان سنگری در برابر این فرهنگها و پدیدهها و جزر و مد نفوذ غرب، نقش اساسی دارد. ترویج فرهنگ سنتی باید به تثبیت نظام سیاسی در عین مدرن بودن کمک کند. جریانهای فرهنگی هنر آوانگارد، انواع فرهنگهای ناسازگار، فعالیتهای فرهنگی غیردولتی و غیره همچنان به عنوان بالقوه خطرناک در نظر گرفته میشد. در این خصوص فرهنگ سنتی اروپایی، به ویژه در جلوههای کلاسیک آن، مورد استقبال قرار میگرفت( البته تا زمانی که سنتی بود و تفکر غیرمتعارف و انتقادی را تحریک نمیکرد).
فرهنگ چینی در خدمت گسترش مشروعیت سیاسی حزب
روابط فرهنگی چین با سایر کشورها از دهه 1960 و به دنبال «نظریه مناطق میانی» که توسط مائو تسه تونگ در سال 1964 مطرح شد آغاز و توسعه یافت. اصطلاح منطقه متوسط دوم مجدداً در سال 1972 معرفی شد تا روابط نزدیکتر را عمدتا با کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و ایالات متحده و انگلیس و همچنین با ژاپن توجیه کند. روابط فرهنگی چین با کشورهای اروپای غربی بر اساس توافقات فرهنگی و تبادل فرهنگی بنا شده بودند و نه به عنوان همکاری فرهنگی. چون همکاری فرهنگی فقط با کشورهای سوسیالیستی امکان پذیر بود.
پس از اجرای اصلاحات، تعداد مبادلات فرهنگی بین چین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سرعت افزایش یافت. بین سالهای 1978 و 1999، جمهوری خلق چین بیش از 230 هیئت فرهنگی به خارج از کشور اعزام و پذیرای بیش از 400 هیئت از سراسر جهان بود. حدود 138 کشور از جمله تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با چین موافقتنامه تبادل فرهنگی امضا کردند که منجر به بیش از 400 طرح و برنامه اجرایی فرهنگی گردید[۶].
کتابشناسی
- ↑ Edward Burnett Tylor, Primitive Culture (London: John Murray, 1871), first paragraph.
- ↑ The American anthropologists Kroeber and Kluckhohn cite 164 definitions of culture, ranging from “learned behaviour” to “ideas in the mind,” “a logical construct,” “a statistical fiction,” “a psychic defence mechanism” and so on. A. L. Kroeber and Clyde Kluckhohn, Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions (Cambridge, MA: The Peabody Museum, 1952).
- ↑ On the derivation of the concept of culture and civilization in Germany, cf. the essay by Michael Pflaum, “Die Kultur-Zivilisations-Antithese im Deutschen,” in Europa¨ische Schlu¨sselwo¨rter. Wortvergleichende und wortgeschichtliche Studien, Vol. III, Kultur und Zivilisation (Bonn and Mu¨nchen: Hueben, 1963–1967), pp. 288–427. Also Norman Elias, U¨ ber den Prozess der Zivilisation, 2 vols. (Frankfurt: Suhrkamp, 1976), vol. I, U¨ ber den Entwicklungsgang des Gegensatzpaares: “Zivilisation” und “Kultur,” pp. 7–10.
- ↑ The only but still comprehensive and very informative study of this topic so far is by Herbert Passin, China’s Cultural Diplomacy (New York: Praeger, 1963).
- ↑ Opening speech at the Fourth Congress of Chinese Writers and Artists, in Deng Xiaoping wenxuan (Beijing, 1983) p. 182. See also Geremie Barme´, In the Red. On Contemporary Chinese Culture (New York: Columbia University Press, 1999), pp. 20 f.
- ↑ Beijing Review, 6 September 1999, p. 14.