پرش به محتوا

استقلال رسانه ای در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Mahsa (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:157654358.jpg|بندانگشتی|رسانه های اجتماعی در چین]]
در [[رسانه های چین|رسانه‌های جمعی چین]]، چیزی به‌­عنوان خبر، گزارش و تحلیل و تفسیرهای مستقل سیاسی از رویدادهای داخلی و بین‌المللی، خارج از آنچه که از سوی خبرگزاری رسمی و دولتی شین­خوا منتشر می‌شود، وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت، تمامی [[رسانه های چین|رسانه‌های گروهی چین]]، مجاز به استفاده از منابع تحلیلی و خبری، غیر از خبرگزاری شین­خوا نیستند. هر خبر و تحلیلی که از سوی این بنگاه خبری منتشر شود قابل چاپ است، در غیر این­صورت هیچ نشریه‌­ای مجاز به چاپ هر گونه خبری نیست.   
در [[رسانه های چین|رسانه ­های جمعی چین]]، چیزی به­ عنوان خبر، گزارش و تحلیل و تفسیرهای مستقل سیاسی از رویدادهای داخلی و بین‌المللی، خارج از آنچه كه از سوی خبرگزاری رسمی و دولتی شین­ خوا منتشر می شود، وجود ندارد.   


در واقع می­ توان گفت، تمامی [[رسانه های چین|رسانه­ های گروهی چین]]، مجاز به استفاده از منابع تحلیلی و خبری، غیر از خبرگزاری شین­ خوا نیستند. هر خبر و تحلیلی كه از سوی این بنگاه خبری منتشر شود قابل چاپ است، در غیر این­صورت هیچ نشریه ­ای مجاز به چاپ هر گونه خبری نیست.  
اگر­چه [[اینترنت در چین|اینترنت]] و سایت­‌های خبری مستقل و عمده مستقر در خارج از [[چین]]، این انحصار خبری و تحلیلی را نقض کرده‌اند، ولی به­‌صورت رسمی، این سلطه هم­چنان در اختیار خبرگزاری شین­خوا است. حتی روزنامه‌های مهم و معتبری هم­چون روزنامه مردم، چاینادیلی، عصر [[پکن]]، و جوانان و... که سخنگوی حزب بوده و مسئولان آن­ها را عمدتا مقامات حزبی و دولتی تشکیل می­‌دهند نیز مجاز به چاپ و انتشار خبر، خارج از شبکه خبری شین­خوا نیستند. همین رویه مستمر اتکاء به یک منبع خبری، تاکنون مانع از آن شده که جامعه مطبوعاتی مستقل از دولت شکل ب­گیرد. خبرنگاران و تحلیل­گران مطبوعاتی جرأت و جسارت آن را ندارند تا پا را فراتر از خطوط قرمز تعیین شده از سوی شورای مطبوعاتی و رسانه‌­ای [[چین]] بگذارند. اصلاً در [[نظام قضایی در چین|سیستم قضایی دولت چین]] هم مقررات خاص جامعی برای برخورد با جرایم مطبوعاتی تعریف نشده است و در موارد نادری که جرمی اتقاق افتاده، به‌صورت موردی و براساس تصمیم مقامات بالا برخورد شده و این­گونه تصمیم‌­ها، انعکاس آن­چنانی هم در [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] و [[رسانه های چین|رسانه‌های جمعی]] نداشته است. لذا، یکی از چالش­‌های پیش روی دولت برای تشکیل بنگاه­‌های بزرگ رسانه‌­ای و اجازه فعالیت دادن به بخش خصوصی و مؤسسات رسانه­‌ای خارجی، نداشتن قوانین و مقررات لازم در این زمینه است. با [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی|ورود چین به سازمان تجارت جهانی]] و ضرورت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی و تلاش بخش خصوصی و سرمایه گذاران وشرکت‌­های خارجی برای ورود به بخش صنعت [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] و [[رسانه های چین|رسانه‌های چین]]، موجب گردیده تا دولت­مردان که در حال حاضر کنترل کامل رسانه‌های این کشور را در اختیار دارند، برای رویارویی با چالش‌­های پیش­روی و جلوگیری از خارج شدن [[رسانه های چین|رسانه‌ها]] از چارچوب نظارتی و کنترلی دولت و آماده سازی بخش [[رسانه های چین|رسانه‌ها]] برای روزی که احتمالاً بخشی از این صنعت توسط بخش خصوصی و سرمایه‌­گذاران خارجی کنترل خواهد شد و بالا بردن  توان رقابتی [[رسانه های چین|رسانه‌های داخلی]]، برنامه ریزی­‌های متعدد کوتاه مدت و بلند مدتی را انجام دهند تا بتوانند از خارج شدن این بخش حساس از کنترل کامل دولت مانع شوند.


اگر­چه [[اینترنت در چین|اینترنت]] و سایت­ های خبری مستقل و عمده ­ی مستقر در خارج از [[چین]]، این انحصار خبری و تحلیلی را نقض كرده اند، ولی به­ صورت رسمی، این سلطه هم­چنان در اختیار خبرگزاری شین ­خوا است. حتی روزنامه ­های مهم و معتبری هم­چون روزنامه ­ی مردم، چاینا دیلی، عصر پكن، و جوانان و... كه سخنگوی حزب بوده و مسئولان آن­ها را عمدتا مقامات حزبی و دولتی تشکیل می ­دهند نیز مجاز به چاپ و انتشار خبر، خارج از شبكه­ ی خبری شین­ خوا نیستند. همین رویه­ ی مستمر اتكاء به یك منبع خبری، تاكنون مانع از آن شده كه جامعه­ ی مطبوعاتی مستقل از دولت شكل به­ گیرد. 
در حال حاضر، [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] رسالت خود را پیشبرد اهداف اصلاحات اقتصادی، ایجاد شبکه‌­های اطلاع رسانی و آشنا ساختن مردم با سیستم جدید می‌­دانند. علاوه بر [[مطبوعات در چین|مطبوعات رسمی]]، شمار [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] درون­‌گروهی نیز در حال افزایش است ولی آمار دقیق و روشنی از روزنامه‌های درون حزبی وجود ندارد. مجموع روزنامه‌ها و نشریات رسمی و درون‌­گروهی را بیش از 30000 مورد ذکر کرده‌اند.<ref>طاهری امین، زهرا(1380). [[چین]]. تهران: وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات،</ref>
 
خبرنگاران و تحلیل­گران مطبوعاتی جرأت و جسارت آن را ندارند تا پا را فراتر از خطوط قرمز تعیین شده از سوی شورای مطبوعاتی و رسانه­ ای [[چین]] بگذارند. اصلاً در [[نظام قضایی در چین|سیستم قضایی]] دولت چین هم مقررات خاص جامعی برای برخورد با جرایم مطبوعاتی تعریف نشده است و در موارد نادری كه جرمی اتقاق افتاده، به ­صورت موردی و براساس تصمیم مقامات بالا برخورد شده و این­گونه تصمیم ­ها، انعكاس آن­چنانی هم در [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] و [[رسانه های چین|رسانه­ های جمعی]] نداشته است. لذا، یكی از چالش ­های پیش روی دولت برای تشكیل بنگاه ­های بزرگ رسانه­ ای واجازه­ ی فعالیت دادن به بخش خصوصی و مؤسسات رسانه­ ای خارجی، نداشتن قوانین و مقررات لازم در این زمینه است. 
 
با [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی|ورود چین به سازمان تجارت جهانی]] و ضرورت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی و تلاش بخش خصوصی و سرمایه گذاران و شركت­ های خارجی برای ورود به بخش [[مطبوعات در چین|صنعت مطبوعات]] و [[رسانه های چین|رسانه­ های چین]]، موجب گردیده تا دولت­مردان كه در حال حاضر كنترل كامل رسانه­ های این کشور را در اختیار دارند، برای رویارویی با چالش ­های پیش­روی و جلوگیری از خارج شدن رسانه ­ها از چارچوب نظارتی و كنترلی دولت و آماده سازی بخش رسانه ­ها برای روزی که احتمالاً بخشی از این صنعت توسط بخش خصوصی و سرمایه ­گذاران خارجی كنترل خواهد شد و بالا بردن  توان رقابتی رسانه­ های داخلی، برنامه ریزی ­های متعدد كوتاه مدت و بلند مدتی را انجام دهند تا بتوانند از خارج شدن این بخش حساس از كنترل كامل دولت مانع شوند.
 
در حال ­حاضر، [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] رسالت خود را پیشبرد اهداف اصلاحات اقتصادی، ایجاد شبكه ­های اطلاع رسانی و آشنا ساختن مردم با سیستم جدید می ­دانند. علاوه بر [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] رسمی، شمار [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] درون­ گروهی نیز در حال افزایش است ولی آمار دقیق و روشنی از روزنامه­ های درون حزبی وجود ندارد. مجموع [[مطبوعات در چین|روزنامه ­ها و نشریات]] رسمی و درون­ گروهی را بیش از 30000 مورد ذكر كرده اند.<ref>طاهری امین، زهرا(1380). [[چین]]. تهران: وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات،</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1295-1297</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]؛ [[رسانه ها و مطبوعات در چین]]؛''' '''[[رسانه های چین]]؛ [[شکل گیری رسانه ها در چین]]
[[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]؛ [[رسانه ها و مطبوعات در چین]]؛''' '''[[رسانه های چین]]؛ [[شکل گیری رسانه ها در چین]]


= کتاب شناسی =
= کتابشناسی =
<references />
<references />
[[رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان در زمینه رسانه]]
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:رسانه]]
[[رده:طرح های کلان، نوآوری ها و تجارب در زمینه رسانه]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۴۰

در رسانه‌های جمعی چین، چیزی به‌­عنوان خبر، گزارش و تحلیل و تفسیرهای مستقل سیاسی از رویدادهای داخلی و بین‌المللی، خارج از آنچه که از سوی خبرگزاری رسمی و دولتی شین­خوا منتشر می‌شود، وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت، تمامی رسانه‌های گروهی چین، مجاز به استفاده از منابع تحلیلی و خبری، غیر از خبرگزاری شین­خوا نیستند. هر خبر و تحلیلی که از سوی این بنگاه خبری منتشر شود قابل چاپ است، در غیر این­صورت هیچ نشریه‌­ای مجاز به چاپ هر گونه خبری نیست.

اگر­چه اینترنت و سایت­‌های خبری مستقل و عمده مستقر در خارج از چین، این انحصار خبری و تحلیلی را نقض کرده‌اند، ولی به­‌صورت رسمی، این سلطه هم­چنان در اختیار خبرگزاری شین­خوا است. حتی روزنامه‌های مهم و معتبری هم­چون روزنامه مردم، چاینادیلی، عصر پکن، و جوانان و... که سخنگوی حزب بوده و مسئولان آن­ها را عمدتا مقامات حزبی و دولتی تشکیل می­‌دهند نیز مجاز به چاپ و انتشار خبر، خارج از شبکه خبری شین­خوا نیستند. همین رویه مستمر اتکاء به یک منبع خبری، تاکنون مانع از آن شده که جامعه مطبوعاتی مستقل از دولت شکل ب­گیرد. خبرنگاران و تحلیل­گران مطبوعاتی جرأت و جسارت آن را ندارند تا پا را فراتر از خطوط قرمز تعیین شده از سوی شورای مطبوعاتی و رسانه‌­ای چین بگذارند. اصلاً در سیستم قضایی دولت چین هم مقررات خاص جامعی برای برخورد با جرایم مطبوعاتی تعریف نشده است و در موارد نادری که جرمی اتقاق افتاده، به‌صورت موردی و براساس تصمیم مقامات بالا برخورد شده و این­گونه تصمیم‌­ها، انعکاس آن­چنانی هم در مطبوعات و رسانه‌های جمعی نداشته است. لذا، یکی از چالش­‌های پیش روی دولت برای تشکیل بنگاه­‌های بزرگ رسانه‌­ای و اجازه فعالیت دادن به بخش خصوصی و مؤسسات رسانه­‌ای خارجی، نداشتن قوانین و مقررات لازم در این زمینه است. با ورود چین به سازمان تجارت جهانی و ضرورت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی و تلاش بخش خصوصی و سرمایه گذاران وشرکت‌­های خارجی برای ورود به بخش صنعت مطبوعات و رسانه‌های چین، موجب گردیده تا دولت­مردان که در حال حاضر کنترل کامل رسانه‌های این کشور را در اختیار دارند، برای رویارویی با چالش‌­های پیش­روی و جلوگیری از خارج شدن رسانه‌ها از چارچوب نظارتی و کنترلی دولت و آماده سازی بخش رسانه‌ها برای روزی که احتمالاً بخشی از این صنعت توسط بخش خصوصی و سرمایه‌­گذاران خارجی کنترل خواهد شد و بالا بردن  توان رقابتی رسانه‌های داخلی، برنامه ریزی­‌های متعدد کوتاه مدت و بلند مدتی را انجام دهند تا بتوانند از خارج شدن این بخش حساس از کنترل کامل دولت مانع شوند.

در حال حاضر، مطبوعات رسالت خود را پیشبرد اهداف اصلاحات اقتصادی، ایجاد شبکه‌­های اطلاع رسانی و آشنا ساختن مردم با سیستم جدید می‌­دانند. علاوه بر مطبوعات رسمی، شمار مطبوعات درون­‌گروهی نیز در حال افزایش است ولی آمار دقیق و روشنی از روزنامه‌های درون حزبی وجود ندارد. مجموع روزنامه‌ها و نشریات رسمی و درون‌­گروهی را بیش از 30000 مورد ذکر کرده‌اند.[۱]

نیز نگاه کنید به

رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ رسانه ها و مطبوعات در چین؛ رسانه های چین؛ شکل گیری رسانه ها در چین

کتابشناسی

  1. طاهری امین، زهرا(1380). چین. تهران: وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات،

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی