شبکه های ماهواره ای در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۴۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)

در اوایل دهه­ ی1990، كانال­ های ماهواره ­ای تلویزیون برای پخش بین المللی وارد عرصه­ ی رسانه ­ای شدند. در سال 1992، شبکه ­ی چهار سی.­سی.­تی­.وی.، به عنوان نخستین كانال تلویزیونی بین المللی چین به زبان چینی و برای چینی های سراسر دنیا شروع به پخش برنامه كرد. در سال2000، کانال 9شبکه ­ی سی.­سی.­تی­.وی. بین المللی، به زبان انگلیسی بیست و چهار ساعته فعال شد. در حال­ حاضر، کانال­ های عربی، روسی، فرانسوی، و پرتغالی این شبکه نیز به پخش برنامه می ­پردازند.

در حال حاضر، کانال بین الملل سی.­سی.­تی­.وی.، 98 درصد كره ­ی زمین را پوشش می ­دهد و در خارج از چین 45 میلیون نفر آبونمان آن شده اند. مخاطبان این كانال­ ها هم از تنها چینی­ های مقیم خارج تغییر یافته­ است. اگر چه بینندگان چینی­ مقیم خارج مهم هستند، ولی اكنون تمركز بر روی جامعه­ ی آمریكا، اروپا و كشورهای همسایه قرار گرفته است. سكوی تلویزیونی دیوار بزرگ (The Great Wall TV Platform) كه در سال 2004 تأسیس شده است از نمونه تلاش ­های متمركز و هماهنگ چین برای گسترش و تعمیق نفوذ رسانه ­های چینی در بازار رسانه ­ای جهان است. این سكو تا كنون خدمات ماهواره­ ای را مستقیما به منازل آمریكا، اروپا، كانادا، آسیا، آفریقا، و آمریكای لاتین وصل كرده است.[۱] در مجموع هم اینک 37شبکه­ ی ماهواره­ ای از پکن و سایر استان­ های چین به زبان ماندارین و 8شبکه ­ی ماهواره ­ای به غیر زبان ماندارین، مانند کره­ ای، قزاقی، اویغوری، تبتی و... و 3شبکه­ ی ماهواره ­ای انیمیشن و کارتونی و 11شبکه­ ی ماهواره ­ای پولی از چین برنامه پخش می ­کنند[۲].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. www.eai.nus.edu.sg
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین.تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.