ادبیات معاصر سنگال

از دانشنامه ملل

ادبیات معاصر آفریقای سیاه نیز تحت تأثیر جریان های زیادی قرار دارد: سنت های محلی، تأثیر جوامع اسلامی و عرب، تاًثیر دائم و یا حضور استعمار اروپایی و مسیحیت از جمله این عوامل هستند. آفریقایی ها از زمان جنگ دوم جهانی پر زاد‌ و ولد شدند؛ آن ها در حالی‌که زبان های فرانسه، انگلیسی، پرتغالی و چهل زبان آفریقایی را به کار می برند، شعر، رمان، تئأتر و فرم های نوشتاری گوناگونی را خلق کردند که نمی توان آنها را در ادبیات اروپایی توصیف کرد. آثارشان حقیقت سیاسی و اجتماعی مدرن را با توجه به سیستم ارزشی، آفریقایی یا غیرآفریقایی نشان می دهد. نوشته های آنها مبتنی بر سنت های بومی و دیدگاهی خاص از دنیای آفریقاست.

قبل از آمدن اروپایی ها به آفریقا، حتی قبل از توسعه، مردم آفریقایی جنوب صحرا آثار هنری خود را با تلفیق احساسات‌شان در قالب اسطوره،(250000 اسطوره در آفریقا وجود دارد) افسانه، حکایت، تمثیل، قصه، آواز، حماسه، شعر، ضرب المثل، معما و تئأتر بیان می کردند. امروز نوع ادبیات گفتاری(نقالی) [i] آن زمان هنوز هم ادامه دارد و شامل موضوع های جدید و قدیمی می باشد. سبک این آثار تحت تأثیر دنیای خارج و فرهنگ های گوناگون موجود در آفریقا می باشد. این سبک ها تحت تأثیر نوشتارهای مدرن قرار گرفته و روی نوشتارهای معاصر نیز تاًثیر می گذارند. ادبیات سنتی با معنی اصلی ساختارهای جدید، تکنیک ها و سبک های جدیدی هستند که حتی سبک های ادبیات تحمیل شده توسط اروپا را پشت سر می گذارد.[۱]

پاورقی

[i]. ادبیات گفتاری: حوادث گذشته و ادبیات شفاهی و تصورات و تخیلات؛ را به صورت شفاهی بیان می کند.

نیز نگاه کنید به

ادبیات معاصر ژاپن؛ ادبیات معاصر کانادا؛ ادبیات معاصر چین؛ ادبیات قرن بیستم فرانسه؛ ادبیات معاصر زیمبابوه؛ ادبیات معاصر تایلند؛ ادبیات معاصر اردن؛ ادبیات معاصر سیرالئون؛ ادبیات معاصر قطر

کتابشناسی

  1. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)