اخلاق در طریقت تائو
طریقت تائویی اخلاقیات مذهبی خاص خود را به وجود آورده است که همان اعتقاد و اندیشهی تائویی نسبت به جهان است. طریقت تائویی یک دین دنیا پرستی است. از زمان به وجود آمدنش، اهمیت زیادی به زندگی دنیایی داده است. کاهنان طریقت تائو عموماً نسبت به مطالعهی کتابهای ادبیات پنجگانهی کنفوسیوس( کتاب سرودها، کتاب تاریخ، کتاب تغییرات، کتاب تشریفات مذهبی و سالشمار بهار و پاییز) علاقمند هستند. از راه جذب مفاهیم و مطالب این کتابهای کنفوسیوسی، سیستم اخلاقی خود را به وجود میآورند.
سیستم اخلاقی تائو مبتنی بر سلسله مراتب بهشت خیالی فنا ناپذیران و سیستم واقعگرایی کهانت است. کاهنان طریقت تائو از روشهای اخلاقی کنفوسیوس برای مراسم پرهیز کردن و قربانی کردن خود استفاده کرده و ارواح قابل احترام، از جمله خدای آسمان، خدای زمین، ارواح و خدایان تائویی را با درجهبندیهای مختلف تقسیم میکنند. میگویند، حتی یک جِنرِن(Zhen Ren) (انسان واقعی) میتواند از نظر کیفیت به درجههای مختلفی دسته بندی شود. و ربالنوعهای اصیل تائویی انسان واقعی، ارباب واقعی، و وزرای واقعی را به امپراتور، پادشاه، و دیگر مقامات عالی رتبهی جامعهی فئودالی تشبیه کردهاند. در کهانت تائویی یک سلسله مراتب خشک و محکمی ایجاد شده تا با بهشت خیالی فنا ناپذیران مطابقت داشته باشد. سیستمِ به دقت تنظیم یافتهی سلسله مراتبی، قدم مهمی در تسریع روند فئودالی کردن از طریق ادغام با آیین کنفوسیوسی بود[۱].