دوره کاماکورا
با مرگ شاهزاده موچیهیتو[以仁王/Mochihitoō] در سال ۱۱۸۰،شورشی گسترده علیه خاندان تایرا در ژاپن شکل گرفت. میناموتو نو یوریتومو[源頼朝/Minamoto no Yoritomo] در این شورش حضور یافت، یوریتومو خودش را رهبر و وارث برحق خاندان میناموتو نامید و مقر حکومتی را در کاماکورا بنیان نهاد. در سال ۱۱۸۵ میناموتو نو یوریتومو طایفه رقیب را شکست داد و در سال ۱۱۹۲ م از سوی امپراتور به عنوان شوگون منصوب شد و حكومت نظامی استبدادی را در شهر کاماکورا بر پا كرد. در دوره کاماکورا که نزدیک به هفتصد سال ادامه داشت امپراتور، دربار و حکومت مرکزی سنتی، نهادهایی تشریفاتی بودند و كارهای نظامی، قضایی و مدنی به دست سپه سالاران حاكم و مباشران آنها اداره میشد [۱].
در دوره کاماکورا که جنگجویان یا بوشیها بر سیاست و حکومت مسلط شدند، قشری که پیش تر حکومت را در دست داشت و کنار نهاده شد، نه تنها در جای طبقه اشراف باقی ماند، که در مقام نگاه دارنده سنتهای قدیم و اشرافیت فرهنگی مورد احترام نیز بود. فرهنگ دوره تاریخی بعدی یعنی موروماچی به اعتباری زیر رهبری اعیان و اشراف بود. به سخن دیگر، در حالی که این طبقه پایگاه برتر سیاسی را از دست داده بود، جایگاه مسلط فرهنگی را همچنان در اختیار داشت.[۱] امپراتور و اشراف در کیوتو باقی ماندند، اما حکومت جدید کاماکورا با فاصله گرفتن از کیوتو، برای اولین بار پایتخت را از کانسای خارج کرد و آن را در دشت کانتو و در کاماکورا قرار داد تا از دسیسههای اشراف و درباریان دور باشد.
از دیگر ویژگیهای دوره کاماکورا، تغییر و تحولات بزرگی است که در دین بودایی این دوره ژاپن رخ داد که از آن با نام بودایی کاماکورا[48] نام برده میشود. بودایی کاماکورا چون یک نهضت فکری و روحانی در همه کشور گسترده شد، سفر زائران و راهبان از کاماکورا به کیوتو و دیگر نواحی ژاپن و پراکندن تعالیم این مکتب را در سراسر ژاپن تضمین کرد. از نوشیدن چای و آداب آن گرفته تا پیشتازیهای سیاسی فرقه سوکاگاکّای[創価学会/Sōka gakkai] در ژاپن امروز همچنان در تأثیر نیرو و شتاب نهضتهای بودایی دوره کاماکورا است [۱].
در دوره کاماکورا مغولها دوبار به ژاپن حمله بردند: سالهای 1274 و 1281م. هر بار هم در برابر توفان دریا، کشتیها و جنگ افزارهای خود را از دست دادند، ناكام ماندند و شکست خوردند. خبر نابودی دشمن به كمك توفان این باور را كه این تندباد آسمانی -كامیكازه(神風/Kamikaze) بوده و به اراده خدایان درگرفته است در بین مردم تقویت و اعتقاد مردم به شینتو و بودا بیشتر شد [۱]. با این همه حمله نیروهای مغول نقش بسزایی در کاهش قدرت جنگجویان کاماکورا هم داشت. زیرا به خاطر نوع جنگ و پیروزی سهم ساموراییهای وفادار از غنایم بسیار ناچیز بود و این موضوع موجب نارضایتی آنها و تضعیف پیوند میان ساموراییها و حکومت مرکزی گشت [۲]. این موضوع به فروپاشی حکومت کاماکورا کمک کرد در نهایت شهر کاماکورا در یک جنگ داخلی که علیه حکومت شکل گرفته بود سقوط کرد و دوران حاکمیت جنگجویان کاماکورا به پایان رسید. بعد از دوره کاماکورا دوره موروماچی است، اما میان این دو دورهای کوتاه به نام حکومت جدید کِنمو یا احیای کِنمو شکل گرفت. این که این دوره کوتاه با نام حکومت جدید یا احیا خوانده میشود، بدان خاطر است که برای مدتی کوتاه یعنی در فاصله سالهای 1333 تا 1336 م مجددا حکومت به کیوتو و دربار امپراتوری برگشت. با این همه این دوره کوتاه بود و خیلی زود با تسلط خاندان آشیکاگا(足利氏/Ashikaga shi) بر اوضاع دوره موروماچی شروع شد[۳].
نیز نگاه کنید به
پاورقی
[I] 鎌倉仏教/Kamakura Bukkyō: برای اطلاعات بیشتر به فصل دین و مذهب رجوع شود.
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ رجبزاده،هاشم.(1365).تاریخ ژاپن ازآغاز تا معاصر. تهران:ناشر مؤلف 4-133
- ↑ Britannica. (2021). Shogunate Japanese history. Retrieved July 25 2021
- ↑ پالیزدار، فرهاد(1402)." تاریخ ژاپن ". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص 36-65.