اوقات فراغت در فرانسه
فرانسویها در اوقات فراغت چه کار میکنند؟ آنان پس از کار، آخرهفته و روزهای تعطیل و مرخصی به چه کاری میپردازند؟ پاسخ به این سوالات بر اساس مناطق، سن، جنسیت، موقعیت خانوادگی، درآمد، سطح تحصیلات، وقت آزاد یا به عبارت سادهتر ذائقه هر کس متفاوت خواهد بود. فرانسه شهرت دارد به بهشت کارگران که در آن کمتر از کشورهای دیگر کار میکنند. فرانسویها همچنین شهرت دارند به این که کارکردن را دوست ندارند و فقط به تعطیلات فکر میکنند و غیره. این گونه قضاوتها نادرست و ناعادلانه است. بهتر این است که گفته شود بسیاری از فرانسویها به زندگی خارج از کار تخصصی روزمره خود علاقمند هستند و این که در فرانسه قانون زمان کار به دقت تنظیم شدهاست: 35 ساعت کار در هفته، 5 هفته تعطیلات با حقوق در سال، تعطیلات زایمان برای زنان (16 هفته که 6 هفته قبل از زایمان است)تعطیلات پدر شدن برای مردان(2 هفته). به علاوه، در فرانسه افزایش روزهای تعطیل مرسوم است: اگر پنجشنیه یا سه شنبه روز تعطیل باشد شرکت ها غالبا جمعه یا دوشنبه را تعطیل میکنند و اجازه میدهند کارکنانشان پل بزنند تا تعطیلات طولانیتری داشته باشند. با وجود این همه تعطیلات، فرانسویها به طور میانگین 1700 ساعت در سال یعنی 240 روز از 360 روز کار میکنند. بازنشستگی نیز از 60 سالگی است که آن هم اوقات فراغت را به همراه خواهد داشت و بسیاری از سالمندان از این فرصت استفاده میکنند و از زندگی خود لذت میبرند. صنعت اوقات فراغت بخشی است که به شدت در حال توسعه است و پیشنهادات در این زمینه بیش از پیش متنوعتر و رقابتیتر میشوند. فرانسویها به طور کلی 5 تا 10 درصد درآمد خود را برای اوقات فراغت، محصولات فرهنگی و تفریحات هزینه میکنند و این امر نشان از اهمیت آن دارد.
رسانه
فرانسویها مصرف کنندگان کلان روزنامه نیستند (یک سوم آنان هر روز روزنامه میخوانند) اما به لحاظ خرید مجله (هفتگی و ماهانه) عمومی یا تخصصی مقام نخست را در جهان دارند. مطبوعات تخصصی در فرانسه بسیار رشد کرده و حوزههای خاص را هدف قرار دادهاند: اتومبیل،صید، شکار، تلویزیون، انفورماتیک، ابزارآلات، تزئینات داخلی، اقتصاد،عکاسی، سفرو غیره. علاوه بر این، مجلات زنانه نیز که به طور متناوب منتشر میشود، عموم زنان (25 درصد جمعیت فرانسه) را بر حسب سن، موقعیت اجتماعی، علایق و غیره هدف قرار دادهاند.
فرانسویها به عنوان میراثدار سنت ادبیات ملی، کتاب زیاد میخرند. کتابخوانی از پیش دبستانی تا پایان آموزش متوسطه ترویج میشود. برنامههای متعدد تلویزیونی و رادیویی در معرفی کتاب خود گواه بر این امر است.
رادیو و تلویزیون نیز سهم اساسی در پر کردن اوقات فراغت مردم دارد. آنان به طور میانگین 3 ساعت در روز تلویزیون تماشا میکنند و 2 ساعت در روز به رادیو گوش فرا میدهند. مردم از 130 کانال تلویزیونی بهرهمند هستند. 4 کانال ملی و عمومی یعنی فرانس 2 و فرانس 3 و آرته (کانال فرهنگی فرانسه- آلمانی) و کانال پنج (کانال آموزشی) و سه کانال ملی خصوصی ت اف آن، ام سیس و کانال پلوس(کانال پولی که 13 میلیون مشترک در فرانسه و خارج از فرانسه دارد). مابقی کانالها (بیستتایی از آنها) به صورت کابل (8 درصد مشترک دارند) و یا ماهواره دریافت میشوند.
برنامههایی که بیشترین بیننده را دارند فیلمها و سریالها، بازیها، اطلاعرسانی (اخبار تلویزیونی) ورزشها به ویژه فوتبال هستند. در سالهای اخیر نیز شوهای تلویزیونی از استقبال خوبی برخوردار بودهاست. گزارشهایی نیز از کاهش بینندگان تلویزیونی گاهی اوقات ذکر شده به ویژه نزد بچهها اما این به دلیل ناراضی بودن آنان از برنامههای تلویزیونی نیست (یک دوم فرانسویها از برنامههای تلویزیونی ناراضی اند و اینکه تبلیغات تلویزیونی زیاد است). وجود انبوه بازیهای ویدئویی و رایانهای، دستگاههای پخش فیلم که رقیبان جدی تلویزیون هستند را نمی توان نادیده گرفت.
بیرون رفتن
در پاسخ به این سوال که امشب چه کنیم؟ غالبا گفته میشود برویم سینما فیلم ببینیم. سینما تفریح مسرت بخش فرانسویها است. 50% آنان به طور منظم سینما میروند و این بسیار خوب است برای سینمایی که از سالهای 70 به بعد دائم در حال بحران است، به سبب رقابت دیگر رسانههایی که ظاهر شدهاند، که یکی از آنها تلویزیون است. سینما در سال 1895 در فرانسه خلق شد و امروز به خاطر تولید فیلم بعد از آمریکا در جایگاه دوم جهانی قرار دارد. فرانسوی همچنین به کنسرت (10%) به تئاتر (20%) به نمایش باله و اپرا (10%) دیدن موزهها، نمایشگاهها و مراکز تاریخی (60%) میروند. 1200 موزه در فرانسه وجود دارد که سالانه دهها میلیون نفر (نه فقط فرانسوی) را به خود جذب میکنند. از این میان موزه لوور، کاخ ورسای و موزه اورسی شاخص هستند. بیش از 1500 بنای تاریخی در سراسر فرانسه پذیرای بازدید کنندگان هستند که از این میان برج ایفل بیشترین بازدید کننده را دارد. 38000 ساختمان و مرکز(کاخ، کلیسا و اقامتگاه) در فرانسه به عنوان میراث فرهنگی توسط وزارت فرهنگ فرانسه ثبت و حفاظت میشوند.
مراکز تفریحی به هنگام تعطیلات علاقمندان زیادی دارند. پس از بازگشایی دیسنیلند پاریس در سالهای هشتاد، پارکهای تفریحی دیگر ی مثل آستریکس و اوبلیکس در 1990، در 30 کیلومتری پاریس افتتاح شد ولی این ها صرفا برای سرگرمی و تفریح هستند. پارکها و مراکز دیگری نیز برای یاد دادن در حوزه علم و فن آوری نیر ایجاد شدند: پارک دو لا ویلت پاریس و فوتوراسکوپ نزدیک پوآتیه. باغ وحشهایی نیز در فرانسه وجود دارد که در آنها میتوان خانواده حیواناتی که در این کشور زندگی نمیکنند را در آنجا مشاهده کرد: در پارک توآری در سی کیلومتری پاریس زرافه، فیل شیر، میمون، و غیره نگهداری میشوند و اجازه میدهد که حیوانات را در منطقه حفاظت شده مورد بازدید مردم قرار گیرند.
مسافرت
فرانسویها به هنگام تعطیلات تابستانی و زمستانی، برای خارج شدن از شهر به ویژه پاریس سوار اتومبیل میشوند، به ایستگاه قطار و یا به فرودگاه میروند. از طریق رادیو نیز اطلاعات لازم را به هنگام حرکت برای جلوگیری از ترافیک سنگین در جادهها اعلام میکنند.
در زمستان مقصد طبیعی سفر، کوهستان است: در نوئل یا تعطیلات فوریه، یک هفته اسکی در امتداد دامنههای پوشیده از برف برای بسیاری از فرانسویها رویایی است. در ژوئیه و به ویژه در اوت، بیش از 35 میلیون فرانسوی به تعطیلات می روند (40% نمیروند). در تابستان بیشتر به دنبال آفتاب و ساحل در سواحل مدیترانه و اقیانوسیه هستند. برنزه شدن بدن پس ازبازگشت نشانه یک تعطیلات موفق است. پلاژهای زیادی برای فرانسویها در این فصل وجود دارد.
اگر کسانی شلوغی را بر نمیتابند، روستاها برای استراحت آنها جای مناسبی است. میشود قدم زد و گردش کرد، یا به ماهیگیری پرداخت، یا در رودخانه شنا کرد، از مناطق تاریخی بازدید نمود یا در جنگل کمپ زد و یا تور دوچرخه سواری گذاشت. گردشگری سبز از جایگاه ویژهای در فرانسه برخوردار است. دیدن مکانهای صنعتی نیز در فرانسه رایج است: کارخانه های پریه (آب معدنی گازدار) در ورگز در 15 کیلومتری شهر نیم، مرکز اتمی شینون کارخانه پنیر سازی روکفور و غیره.
فرانسویها غالبا ترجیح میدهند به خاطر کمبود بودجه و یا به خاطر سلیقه از کشورشان خارج نشوند. از طرفی درست این است که فرانسه چیزهای زیادی برای عرضه به هموطنانش دارد. در ایام تعطیلات تنها 15% فرانسویها به خارج و بیشتر هم به کشورهای همسایه به ویژه اسپانیا میروند. هنگامی که دورتر میروند در آفریقای شمالی و جنوب شرقی آسیا اقامتی کوتاه خواهند داشت. آمریکای شمالی نیز مقصد بیشتر جوانان است. فرانسویها خیلی کم به سفرهای گروهی سازمان یافته میروند و سفرهای شخصی را ترجیح میدهند.
ورزش
فرانسویها زیاد ورزش میکنند: 80% به طور منظم ورزش میکنند انواع ورزش های نام برده شده عبارتند از: فوتبال، راگبی، تنیس، بسکتبال، شنا، اسکی، پیادهروی و آهسته دویدن، دوچرخهسواری، ژیمناستیک، هنرهای رزمی یا فقط پیادهروی شایعترینها هستند. ورزشهای بسیار نادر را نیز انجام میدهند: قایق بادبانی، کوهنوردی، قایقرانی، غواصی، چتربازی، اسب سواری، گلف، قایقرانی، دوچرخه سواری در کوهستان (VTT). کسانی که بازی گروهی میکنند معمولا این ورزشها را، در باشگاههایی انجام میدهند که متعلق به فدراسیونها است. حدود 10 میلیون فارغ التحصیل فدراسیونها در فرانسه وجود دارد. فوتبال بیشترین ورزشکار را با 2 میلیون و بعد از آن تنیس با 1 میلیون و سپس جودو با 500 هزار نفر دارد. فرانسوی زمان زیادی را برای دیدن برنامههای ورزشی از تلویزیون به ویژه فوتبال و راگبی صرف میکند. زیرا تیمهای ملی فرانسه در این دو رشته در سطح بالا هستند. همچنین ورزش تنیس (رولاند گاروس) در ماه ژوئن و دوچرخه سواری (توردوفرانس) در ماه ژوئیه بزرگ ترین رویداد بینالمللی سال محسوب میشوند. نقطه اوج دیدن ورزش از تلویزیون به مناسبت جام قهرمانی اروپا، جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک است.
خلاقیت
تفریح و سرگرمی فرانسویها، تنها مصرف کردن و یا شرکت در فعالیتهای گروهی نیست. مانند هر کس دیگری، فرانسویها دوستدار خلاقیت هنری هستند: 32% موسیقی به ویژه گیتار، ویولون و پیانو مینوازند. 18% نقاشی میکنند.14% تئاتر غیرحرفه ای کار میکنند. 8% به ویژه بانوان به رقص میپردازند. اما از طرف دیگر انجام تعمیرات، ساخت مبلمان، تزئین بهتر خانه، انجام تعمیرات اعم از کارهای کوچک یا بزرگ از اشتغالاتی هستند که مورد علاقه فرانسویها میباشد. 80% مردان و 50% خانمها تعمیرات جزئی را خود انجام میدهند. مغازههای مخصوص فروش ابزار آلات تعمیرات وجود دارد. برنامههای تلویزیونی و رادیویی که ابزارهای جدید را معرفی میکنند از طرفداران زیادی در فرانسه برخوردار هستند. فرانسویها بسیار به باغبانی علاقمندند و زدن چمن، کاشت گل، هرس شاخه ها، کاشت سبزیجات در باغچههای کوچک از فرصتهایی است که بخشی از اوقات فراغت آنان را پر میکند.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ برگرفتهازhttp://www.french.hku.hk/dcmScreen/lang2043/tempslibre. htm
- ↑ نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.