سبک های معماری در کوبا
سبک های معماری در کشور کوبا شامل نئوکلاسیک در کوبا، کوبیسم و اکلکتیسم، باروک، سبک هنر نو و سبک آرت دکور است که در ذیل شرح داده شده است:
نئوکلاسیک در کوبا
از طریق اسپانیا، در قرن نوزدهم، سبک نئوکلاسیک به کوبا میرسد. این سبک، در آن زمان بر معماری اروپا تسلط یافته بود و با ورودش به کوبا، با خصوصیات استوایی این کشور سازگاری یافت، همانگونه که برای سبکهای قبلی نیز اتفاق افتاد. در این دوران سنگ و سنگ کاری جایگزین چوب میشود. بالکنها و نردهها با آهن ساخته میشوند و با تصاویر برجسته زیبایی تزیین میشوند.
کوبیسم
در قرن بیستم، کوبیسم که یکی از سبکهای هنری تجسمی بود بدون شک بر معماری مدرن تاثیر میگذارد. این سبک، در ساختمانهای بزرگ و کوچک و متوسط و همینطور در ساختمانهای آپارتمانی و مراکز عمومی دیده میشود.
اکلکتیسم
با تحولات سیاسی و اجتماعی که باعث بروز جمهوری (۱۹۰۲)، معروف به دوره «گاوهای فربه» شد، سبک اکلکتیک(Eclecticismo) (مجموعه سبکها) در کوبا دیده میشود که به مدت ۳۰ سال به طول انجامید که امروزه نیز بهترین میراث معماری کوبا از آن دوران باقی مانده است.
با ظهور جمهوری کوبا، هیچ تغییری در شهرسازی و معماری کشور وجود نداشت، توسعه صنعت شکر که در اثر جنگ جهانی اول (۱۹۱۸-۱۹۱۴) بهوجود آمده بود، باعث شد تا کوبا وارد جریانهای جدید هنری و ادبی اروپا شود و ساختار شهری پایتخت را براساس طبقات اجتماعی مشخص کند، بر اساس طبقات اجتماعی دو شاخه (جنبه) اکلکتیسم کوبایی وجود دارد: یکی ویژگی مردمی آن، که توسط استادان آثار کاتالان معرفی شدند و دیگری، شاخه علمی اکلکتیسم است، که بعد از دومین مداخله آمریکای شمالی (۱۹۰۹-۱۹۰۶) ظهور کرد و در خانههای طبقات مرفه جامعه استفاده میشد. در این دوره، بخش بدادوی هاوانا و در سال ۱۹۰۶ مدرسه معماری کوبا ظهور میکند، محله لا مورایا با مونسریت و پارک سانترال ابعادی از هنر کلاسیک را به معرض نمایش میگذارد اما عطر و بوی اکلکتیسم را دارد، از جمله بناهای این دوره میتوان از ساختمان تئاتر بزرگ هاوانا و ساختمان کاپیتولیوی ملی و قصر ریاست جمهوری نام برد.[۱]
سبک باروک
قرن ۱۸ برای معماری داخلی در کوبا بسیار خاص میباشد. در طی این قرن، هنر باروک اسپانیا به کوبا میرسد. پایتخت کوبا، که اکنون به مرکز تجاری و صنعتی مبدل شده، شاهد حذف خانههای پوشالی و جایگزین شدن خانههایی ساخته شده از سنگ میباشد. در اواخر قرن ۱۸، شکوفایی اقتصادی باعث میشود تا خانههایی محکم و جذاب ساخته شود، به همین دلیل در ساخت و ساز از چوبهای زیبای کوبایی با سنگهای آهک استفاده میشود. در این دوره عناصر باروک با عناصر معماری عربی اسلامی درهم میآمیزد و باروک کوبایی خلق میشود.
البته لازم به ذکر است که معماری آن دوران از آنجاییکه توسط استادان معمار اسپانیایی انجام میشد، نمایانگر سبک عربی - اسپانیایی بود که بنایان کرئول مطابق با آب و هوا و آداب و رسوم خود با اصلاحاتی آنها را میساختند.
سبک هنر نو
هنر نو(Arte Nouveau) در سال ۱۸۹۵ در بلژیک و فرانسه ظهور میکند و در سال ۱۹۱۴ با جنگ جهانی اول از بین میرود. هنر نو دیر به کوبا میرسد و با اکلکتیسم به رقابت میپردازد.
این سبک هنری بهطور رسمی بر کار روی خط منحنی بنا میشود و عناصر تزئینی آن با گل و گیاه مرتبط میشود و در معماری داخلی، آهن با زیبایی برتر از دوره نئوکلاسیک کار میشود.کار با شیشه هم با استادی بسیاری در این دوره انجام میشود. همانطور که ذکر گردید هنر نو یکی از شاخههای اکلکتیسم میباشد که جنبه مردمی آن توسط کاتالانها به کوبا وارد شد، این افراد تزئینات با نقوش گیاهی را به کوبا معرفی کردند.
در این ساختمانها، مدرنیسم یا هنر نو (آرت نوو) در تزئینات نماها، چوب، شیشه و آهن دیده میشدند. این تزئینات در سقفها و بالکنها، نردهها، درها، پنجرهها، کاشیها، موزائیکها استفاده میشدند، این نوع معماری، باعث ظهور نمونههای زیبایی در ساختمانهای کوبا، بهخصوص در هاوانا و در منطقه بیبورا Vibora شد.[۲]
سبک آرت دکور
آرت دکو نیز شاخه علمی اکلکتیسم میباشد که در خانههای طبقات مرفه جامعه استفاده میشد، این ساختمانها بهطور کلی خانههای ویلایی دو طبقه با باغهای محصور شده بودند، این نوع معماری اکلکتیک در ساختمانهای شهری (ساختمانهای دولتی و بانکها) نیز به کار رفتند.
از آخرین سالهای دهه دوم قرن بیستم در معماری کوبا، آسمان خراشهایی با ارتفاع متوسط نیز دیده میشوند که تاثیر استادان مکتب شیکاگو بود و استفاده فراوانی از عناصر فرهنگی هنر تزئینی (آرت دکو) و استریم لاین در ساختمانهای شهری و معماری داخلی دیده میشوند.لازم به ذکر است که آرت دکو (هنر تزئینی) راه را برای معماری مدرن در کوبا هموار میکند. آرت دکو در دهه ۵۰ به معماری مدرن میرسد.
معماری پسا انقلابی
تغییرات ریشهای جامعه کوبا با عبور از سیستم کاپیتالیسم به سوسیالیسم، با تغییر روابط اجتماعی و مالکیتی درباره زمینهای شهری و روستایی بیان میشود، در این راستا، معماری کوبا وارد دورهای تاریک میگردد چرا که توسعه شهری هاوانا مختل میشود و مرحلهای از شکلگیری اسکانهای روستایی که نوعی شهرنشینی ارزان قیمت را ایجاد میکنند، آغاز میشوند. معماری بعد از انقلاب را میتوان به سه دوره تقسیم کرد:
الف) معماری مرحله اول (۱۹۶۹-۱۹۵۹) بر پایه سادگی و جستجوی راهحلهای فنی که به آسانی اجرا شوند، مشخص میشدند. تاثیر قوی روسیه در کوبا، علاقه به تقارن و صرفهجویی در فضا را به ارمغان میآورد.
ب) در مرحله دوم (۱۹۷۹-۱۹۶۹) مناطق جدیدی ایجاد میشوند و مناطقی که در مرحله قبلی با امکانات بیشتری جهت سرمایه گذاری بهوجود آمده بودند با همان ویژگیها و در غیاب هنر رشد مییابند.
در دوره سوم (۱۹۸۹-۱۹۷۹) توجه به جنبه رسمی و بازیافت ارزشهای فرهنگی هویت کوبایی آغاز میشود. کدهای مدرنیسم کاربردی و پسامدرنیسم پدیدار میشوند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و رونق گردشگری در دهه ۹۰، ساخت هتلهای مدرن افزایش مییابد. هتلهای جدید با سازههای فولادی و شیشهای، تاثیر شدیدی از معماری غربی معاصر را انعکاس میدهند، و نمایانگر تقلیدی از نمای آسمان خراشها میباشد. نمونههای بارزی از این نوع معماری، هتل ملیا کوایبا (Melia Cohiba) و هتل اوآسیس پانوراما (Oasis Panorama) میباشد.[۳][۴]
نیز نگاه کنید به
معماری در کوبا؛ سبک باروک کوبایی؛ سبک هنر نو در معماری کوبا؛ سبک معماری اکلکتیسم؛ سبک آرت دکور در معماری کوبا؛ سبک معماری نئوکلاسیک در کوبا
کتابشناسی
- ↑ حقروستا، مریم (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص335-337.
- ↑ حقروستا، مریم (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص337-338.
- ↑ Marinelli, C. (2001). Una Colección de Arte Cubano. Selección, análisis, opiniones, polémicas y aventuras de un coleccionista, Coral Gables, Florida, P118
- ↑ حقروستا، مریم (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص338-339