جایگاه دین در جامعه و سیاست قزاقستان

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۴ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۳۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « ===جایگاه دین در جامعه و سیاست قزاقستان=== جایگاه و نقش دین در جامعه و سیاست در آسیای مرکزی و منجمله در قزاقستان مانند سایر مناطق جهان دین، باورهای اعتقادی و پیروی از مرام و مسلک خاص از گذشته های دور وجود داشته است: موضوع باورهای اعتقادی در این...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

جایگاه دین در جامعه و سیاست قزاقستان

جایگاه و نقش دین در جامعه و سیاست در آسیای مرکزی و منجمله در قزاقستان مانند سایر مناطق جهان دین، باورهای اعتقادی و پیروی از مرام و مسلک خاص از گذشته های دور وجود داشته است: موضوع باورهای اعتقادی در این مناطق به دوره های دیرینه سنگی یعنی حدود ۲۵۰۰۰ سال پیش و دوران پیش از تاریخ بر می‌گردد. در آن دوره مردم پیرو شمنیسم بودند و پس از آن پیرو مرام تنگریسم که شاخه ای از شمنیسم بوده است شدند و تا زمان ورود اسلام به این مناطق تنگریسم رواج داشت.

با ظهور اسلام، تنگیر جای خود را به «قودای» و یا همان «الله» داد. با توجه به سابقه یکتا پرستی ترکان باستان ( تنگریسم) ، اردن‌آی نه نام یک خدا بلکه به اعتقاد ترکان سیبری ، فرشته ای است (جبرئیل) که پیام های تانگری (خدا) را به افراد می رساند. اما علیرغم ورود اسلام به آسیای مرکزی منجمله قزاقستان بسیاری از آداب، رسوم و سنن دیرینه شمنیسم و تنگریسم در بین مردم و جامعه باقی ماند و آمیزه ای از اسلام و تنگریسم مجموعه باورهای مردم را تشکیل داد.

یک شمن از آلتایی، در حال نواختن تام تام.