جایگاه دین در جامعه و سیاست قزاقستان

از دانشنامه ملل

جایگاه دین در جامعه و سیاست قزاقستان

جایگاه و نقش دین در جامعه و سیاست در آسیای مرکزی و منجمله در قزاقستان مانند سایر مناطق جهان دین، باورهای اعتقادی و پیروی از مرام و مسلک خاص از گذشته های دور وجود داشته است: موضوع باورهای اعتقادی در این مناطق به دوره های دیرینه سنگی یعنی حدود ۲۵۰۰۰ سال پیش و دوران پیش از تاریخ بر می‌گردد. در آن دوره مردم پیرو شمنیسم بودند و پس از آن پیرو مرام تنگریسم که شاخه ای از شمنیسم بوده است شدند و تا زمان ورود اسلام به این مناطق تنگریسم رواج داشت.

با ظهور اسلام، تنگیر جای خود را به «قودای» و یا همان «الله» داد. با توجه به سابقه یکتا پرستی ترکان باستان ( تنگریسم) ، اردن‌آی نه نام یک خدا بلکه به اعتقاد ترکان سیبری ، فرشته ای است (جبرئیل) که پیام های تانگری (خدا) را به افراد می رساند. اما علیرغم ورود اسلام به آسیای مرکزی منجمله قزاقستان بسیاری از آداب، رسوم و سنن دیرینه شمنیسم و تنگریسم در بین مردم و جامعه باقی ماند و آمیزه ای از اسلام و تنگریسم مجموعه باورهای مردم را تشکیل داد.

یک شمن از آلتایی، در حال نواختن تام تام.

نیز نگاه کنید به

جایگاه دین در جامعه و زبان ژاپنی؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست کوبا؛ دين در جامعه و سياست لبنان؛ جایگاه دین و روحانیت در افغانستان؛ جایگاه دین در ساختار کنونی حکومت و جامعه چین؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست سنگال؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست فرانسه؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست اردن؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست زیمبابوه؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست قطر؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست بنگلادش؛ سیاست های مذهبی دولت اتیوپی؛ جایگاه دین در جامعه تایلند

کتابشناسی