نقش جاده ی ابریشم در مبادلات فرهنگی ایران و چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۴۲ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == نقش جاده­ی ابریشم در مبادلات فرهنگی == در تمدن چین، دو اثر باستانی بیش از سایر آثار تاریخی این کشور در دنیا مشهور بوده و نقش مهمی در روابط چین با جهان خارج داشته اند؛ یکی دیوار بزرگ چین با حدود 7000[i]کیلومتر طول که بیشتر جنبه­ی دفاعی داشته و سرز...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

نقش جاده­ی ابریشم در مبادلات فرهنگی

در تمدن چین، دو اثر باستانی بیش از سایر آثار تاریخی این کشور در دنیا مشهور بوده و نقش مهمی در روابط چین با جهان خارج داشته اند؛ یکی دیوار بزرگ چین با حدود 7000[i]کیلومتر طول که بیشتر جنبه­ی دفاعی داشته و سرزمین چین را از هجوم قبایل بدوی شمالی محافظت می­کرده، و دیگری جاده­ی ابریشم است که زمینه­ی روابط گسترده­ی چین با جهان خارج را تسهیل می­کرده است. (Zhang Yiping, 2005). بر اساس اسناد تاریخی، امپراتور وو دی[1] (156 پیش از میلاد تا سال 87 پس از میلاد)، برای توسعه­ی روابط با مناطق و کشورهای واقع در غرب چین، جانگ چیان[2] را به­عنوان سفیر و نماینده­ی خود به سرزمین­های غرب چین از جمله ایران اعزام نمود. این سفر زمینه­ را برای آغاز جاده­ای تجاری که بعدها به جاده­ی ابریشم مشهور شد، فراهم ساخت. از آن زمان به بعد، در این جاده هیچ­گاه صدای زنگ کاروان شتران و رفت و آمد بازرگانان و مبلغان دینی از شرق به غرب و غرب به شرق قطع نشد. (The Golden Silk Road, No date)  در حقیقت می­توان جاده­ی ابریشم را نخستین جاده­ی جهانی سازی اندیشه­ها، فرهنگ­ها، و تمدن­ها، و حتی اقتصاد و بازرگانی نامید. اگرچه کالای ابریشمین یکی از کالاهایی بوده که در این مسیر مبادله می­شده و به همین سبب نام این کالا برای این جاده انتخاب شده است، ولی آنچه بیش از ابریشم ارزشمند بوده و امروزه هم در شرق و غرب عالم آثار آن هم­چنان برجای مانده است، تبادل فکر و اندیشه و دستاوردهای غیر مادی بشری بوده است. این جاده در واقع شبکه­ی گسترده­ای برای مبادله­ی انواع کالاهای مادی و معنوی بوده که در آن مسافران، جهانگردان، مهاجران، روحانیان و مبلغان مذهبی، هنرمندان، تجار و بازرگانان، مقامات سیاسی و لشگری و کشوری، جنگجویان، ماجراجویان، عیاران و طراران، ادیان بزرگ جهان، ابداعات و اختراعات اقوام و ملل جهان، طولانی­ترین کاروان­ها و ارزشمند­ترین کالاهای تولید شده در غرب و شرق، نایاب­ترین و کمیاب­ترین پرندگان و حیوانات، انواع داروهای گیاهی، انواع علوم از جمله علم نجوم و ستاره شناسی، و... مبادله شده و در حقیقت کانالی برای جابه جایی دستاورد تمدن­ها، فرهنگ­ها، ادیان و ملت­های شرق و غرب بوده است. (وانگ فِنگ ، جاده­ی ابریشم و ...،1387)  از آنجا که سرزمین ایران به خاطر جایگاه جغرافیایی­اش به­عنوان واسط بین شرق و غرب عمل کرده و برای قرن­ها تجارت در این مسیر در انحصار ایرانیان بوده، (Ibid:48) لذا طبیعی است­که روابط فرهنگی بین ایران و چین نیز از ابتدا و آغاز فعالیت این جاده، و از طریق آن آغاز و گسترش یافته است. پس از برقراری این روابط و در طول هزاران سال مراوده­ی میان دوملت ایران و چین، هزاران تاجر و مبلغ دینی ایرانی به سرزمین چین مهاجرت و در مناطق مختلفی از این کشور اقامت گزیده[ii] و با ازدواج با زنان چینی، گروه­های قومی مختلفی هم­­چون قوم «هویی»[iii]، «سالار»، و... را در این سرزمین شکل داده و یا با مخلوط شدن با اقوام دیگر چینی، جوامع گوناگونی را تشکیل داده­اند. این مهاجرت­ها و اقامت­ها و کوچ­های بین سرزمینی نیز بر مبادلات و استحکام روابط فرهنگی میان دو کشور افزوده و در برخی از موارد آن را به روابط خونی و سببی تبدیل کرده است. 


[1] - Wu Di.

[2] - Zhang Qian.


[i] - برخی کشفیات جدید از آثار برجای مانده از دیوار کهن، طول آن را تا 12 هزار کیلومتر نیز ذکر کرده اند.

[ii] - طبق اسناد و مدارک تاریخی چین، تنها در شهر چانگ­اَن(شی اَن کنونی)، در دوران حاکمیت سلسله­ی تانگ، بیش از پنج هزار ایرانی زندگی می کردند و در این شهر یک میدان هنری وجود داشت که همه روزه علاوه بر عرضه­ی انواع کالاهای ایرانی، برنامه­های مختلف فرهنگی و هنری مختلفی توسط هنرمندان ایرانی ارایه می شد و مقامات کشوری و لشکری و درباریان امپراتوری چین برای خرید و تماشای برنامه­های هنری هم­چون موسیقی، نقالی، نمایش مد و لباس، آتش بازی و نمایش­های آکروباتیک به این میدان می آمدند.

[iii] - از 56 نژاد و قوم ساکن در چین، ده اقلیت را مسلمان تشکیل می­دهند که قوم­های هویی و سالار جزو این اقلیت­ها محسوب می­شوند. مشهور است که قوم هوی از پدران مسلمان مهاجر ایرانی و عرب که با زنان چینی ازدواج کرده اند تشکیل شده و قوم سالار کاملا یک گروه ایرانی مهاجر بوده اند که به سرزمین چین کوج کرده و در مناطقی از غرب این کشور ساکن شده اند.