طرح تقویت ساختار اخلاقی كودكان و دانش آموزان چینی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۳۷ توسط Momeni (بحث | مشارکت‌ها)
طرح تقویت ساختار اخلاقی كودكان و دانش آموزان چینی

در فوریه­ ی سال 2000 میلادی، پروژه ­ای تحت عنوان «ساختار اخلاقی شهروندان خردسال چینی» به­ صورت مشترک توسط فدراسیون زنان چین، کمیته ­ی مرکزی لیگ جوانان حزب کمونیست و وزارت آموزش و پرورش چین به مورد اجرا گذاشته شد. در حال­ حاضر، این پروژه در میان کودکان و دانش آموزان سراسر چین با جدیت پی گیری و برنامه­ ی فوق تحت عنوان فعالیت­ هایی هم­چون «من شهروند شایسته­ ی خردسال می­ شوم» به مورد اجرا گذاشته می­ شود.

اجرای چنین فعالیت­ هایی به تأمین سلامت روحی و اخلاقی صدها میلیون دانش آموز چینی منجر شده است. این طرح برای مقابله با تأثیرات منفی و عوامل فرهنگی نادرست داخلی و خارجی و رشد فکری و اخلاقی کودکان چینی به اجرا درآمده است. در پروژه­ ی فوق، از کودکان رده­ های سنی 3 تا 18 سال سراسر چین خواسته می شود که به­ صورت داوطلبانه در برنامه ­های اخلاقی و آموزشی «من شهروند شایسته­ ی خردسال می­ شوم» شرکت نموده و عادات نیک و اخلاق پسندیده ­ی خود را طبق فرهنگ سنتی چین پرورش دهند.

اهداف

از جمله مهم ترین اهداف پروژه­ ی فوق می­ توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- تبدیل کودکان به دستیاران خردسال خانواده و اطاعت از پدر و مادر و توجه به خویشاوندان؛

2- تبدیل کودکان به نمونه ­های کوچکی از افراد میهن پرست، مؤدب، صادق، وفادار و منضبط جامعه؛

3- تبدیل کودکان به نمونه ­های کوچکی از انسان دوستی، کمـک به یکدیگر، احترام به حقوق دیگران و علاقـه مند به همکـاری با سایرین؛

4- تبدیل کودکان به نگهبانان کوچک اموال دولتی و عمومی، مراقب بهداشت، محافظ محیط زیست و نظم و انظباط اجتماعی؛

5- تبدیل کودکان به افرادی راست گو، درستکار، زحمتکش و با شهامت.

با توجه به این­که کشور چین دارای بیش از 300 میلیون کودک و دانش آموز است، اجرای پروژه­ ی «تقویت ساختار اخلاقی شهروندان خردسال چینی» از مهم ­ترین اقدامات بخش آموزش برای پرورش اخلاقی نسل جوان این کشور به ­شمار می ­آید.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۴۱.