طرح تقویت ساختار اخلاقی كودكان و دانش آموزان چینی

در فوریهی سال 2000 میلادی، پروژهای تحت عنوان «ساختار اخلاقی شهروندان خردسال چینی» به صورت مشترک توسط فدراسیون زنان چین، کمیتهی مرکزی لیگ جوانان حزب کمونیست و وزارت آموزش و پرورش چین به مورد اجرا گذاشته شد. در حال حاضر، این پروژه در میان کودکان و دانش آموزان سراسر چین با جدیت پی گیری و برنامهی فوق تحت عنوان فعالیتهایی همچون «من شهروند شایستهی خردسال می شوم» به مورد اجرا گذاشته می شود. اجرای چنین فعالیتهایی به تأمین سلامت روحی و اخلاقی صدها میلیون دانش آموز چینی منجر شده است. این طرح برای مقابله با تأثیرات منفی و عوامل فرهنگی نادرست داخلی و خارجی و رشد فکری و اخلاقی کودکان چینی به اجرا درآمده است. در پروژهی فوق، از کودکان ردههای سنی 3 تا 18 سال سراسر چین خواسته میشود که به صورت داوطلبانه در برنامههای اخلاقی و آموزشی «من شهروند شایستهی خردسال می شوم» شرکت نموده و عادات نیک و اخلاق پسندیدهی خود را طبق فرهنگ سنتی چین پرورش دهند.
اهداف
از جمله مهم ترین اهداف پروژهی فوق میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- تبدیل کودکان به دستیاران خردسال خانواده و اطاعت از پدر و مادر و توجه به خویشاوندان؛
- تبدیل کودکان به نمونههای کوچکی از افراد میهن پرست، مؤدب، صادق، وفادار و منضبط جامعه؛
- تبدیل کودکان به نمونههای کوچکی از انسان دوستی، کمـک به یکدیگر، احترام به حقوق دیگران و علاقـه مند به همکـاری با سایرین؛
- تبدیل کودکان به نگهبانان کوچک اموال دولتی و عمومی، مراقب بهداشت، محافظ محیط زیست و نظم و انظباط اجتماعی؛
- تبدیل کودکان به افرادی راست گو، درستکار، زحمتکش و با شهامت.
با توجه به اینکه کشور چین دارای بیش از 300 میلیون کودک و دانش آموز است، اجرای پروژه ی «تقویت ساختار اخلاقی شهروندان خردسال چینی» از مهم ترین اقدامات بخش آموزش برای پرورش اخلاقی نسل جوان این کشور به شمار میآید.
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش، تحقیقات و فناوری چین؛ نظام آموزشی چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی