زمینه های همکاری های اقتصادی میان ایران و چین
به صورت کلی، همکاری های اقتصادی میان دو کشور را می توان به 5 زمینه ی اساسی تقسیم کرد: 1- سرمایه گذاری و اجرای پروژه های بزرگ و نسبتا بزرگ اقتصادی؛ 2- مشارکت و سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز؛ 3- فروش دانش فنی و لیسانس محصولات تولیدی؛ 4- همکاری های نظامی؛ و 5- فروش کالاهای تولید شده در چین. درحالی که ردیف پنجم بیشتر توسط بخش خصوصی صورت میگیرد، در بقیه ی موارد طرف معامله ی چینی ها عمدتا وزارتخانه ها، نهادها، و مراکز دولتی و یا شبه دولتی ایران هستند که به صورت اختصار توضیحاتی پیرامون میزان و نحوه ی همکاری های دو کشور در هر زمینه ارایه می شود.
ویژگی های پروژه های ایرانی و جاذبه ی آنها برای شرکت های چینی
بازار مقاطعه کاری پروژه ها در ایران دارای خصوصیاتی است که برای شرکت های چینی دارای جذابیت است. از جمله، می توان به تعداد زیاد پروژه ها، بزرگی و ظرفیت بالای پروژه ها، توان بالای پرداخت ایران، و برخورداری از سابقه و اعتبار خوب در بین پیمانکاران خارجی اشاره كرد.
الف- تعداد پروژه ها: پروژه های ایرانی با بخش های مهم و متنوعی از توسعه ی اقتصاد ملی از جمله انرژی، پتروشیمی، ارتباطات و حمل و نقل، منابع آبی، برق، ساختمان سازی، ساخت صنایع ارتباط دارد، لذا تعداد پروژه ها بسیار زیاد و متنوع است.
ب- بزرگی و ظرفیت بالای پروژه ها: مبلغ قرارداد پروژه های ایران بسیار بالاست و اغلب بیش از یک میلیارد دلار هستند، و پروژه های در حد 100 و 200 میلیون دلاری به عنوان پروژه های کوچک به شمار می روند.
ج- توان پرداخت و سابقه ی اعتباری: با توجه به اینکه در چند سال اخیر قیمت نفت همواره رو به افزایش بوده، درآمد نفتی و ذخایر ارزی ایران نیز بالا رفته و از پشتوانهی محکمی در پرداخت ها برخوردار شده است. از سوی دیگر ایران در بازارهای بین المللی از سابقه و اعتبار پرداخت خوبی برخوردار است.
د- دولتی بودن کارفرمایان پروژه های ایرانی: اکثر کارفرمایان پروژه های بزرگ و متوسط در ایران را ارگان ها و شرکت های دولتی مانند وزارت نفت، وزارت صنایع و معادن، شرکت توسعهی آب و برق و سازمان های دولتی تشکیل میدهند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
- روابط اقتصادی ایران و چین
- آغاز همکاری های گسترده ی اقتصادی ایران و چین
- همکاری در زمینه های انرژی میان ایران و چین
کتابشناسی
- ↑ ادیبی، جلیل (بهمن). کتاب آسیا هفت، ویژهی روابط ایران و چین، مناسبات اقتصادی ایران و چین: همکاری های پروژه ای، مؤسسه ی فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر، چاپ نخست.
- ↑ سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 1373.