بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۲۶ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
کتابفروشی ژونگ شوگ

بر اساس داده ­های اداره­ ی آمار دولت چین ساکنان پکن در سال 2004 بالغ بر13میلیارد یوان کتاب خریداری کرده ­اند که با توجه به5/13میلیون جمعیت این شهر، به صورت میانگین هر شهروند پکنی958یوان کتاب خریداری کرده است.[۱]

اگرچه هنوز هزینه­ های خورد و خوراک مردم در جایگاه نخست سبد کالاهای مصرفی مردم قرار دارد، ولی این هزینه­ های فرهنگی، آموزشی و خدمات تفریحی است که جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش منتشره در مطبوعات چین، هزینه­ های سرانه­ ی فرهنگی شهر نشین­ ها از متوسط375یوان در سال1996 به 902یوان در سال2002 افزایش یافته که تقریبا دو برابر افزایش سایر هزینه های مصرفی بوده است. سرانه ­ی فرهنگی روستا­ییان نیز 16 درصد کل هزینه ­های مصرفی آنان را تشکیل می­ دهد.[۲]

ميانگين سرانه­ ی خريد كتاب برای هر نفر در چين در سال2003 از نظر تعداد 26/5 نسخه و به لحاظ ارزشي 72/35 يوان بوده است كه در مقايسه با سال 2002 افزايش يافته است .

اين آمار حاكی است كه ميانگين سرانه­ ی ميزان خريد كتاب برای هر چينی، علي­رغم كمی افزايش نسبت به سال 2002، هنوز پایین است و در پنج سال گذشته بالاترين رقم مربوط به سال1999 بوده كه ميانگين سرانه ­ی خريد هر نفر 6 جلد كتاب گزارش شده است.

در کشور چين، كتابفروشی های زنجيره­ای«شين­خوا» بزرگترين سهم از بازار خرده فروشان محلی كتاب در استان­ های مختلف بوده اند و آن چه مورد توجه ناشران بوده اين بوده كه از طريق اين كتابفروشی ها كتاب هاي خود را به فروش برسانند. با اين حال پس از انجام اصلاحات در نظام توزيع كتاب در چين ، سيستم توزيع كتاب و مسير آن تغيير كرده است . بسياری از ناشران عمده فروشی خود را از طريق كتاب فروشی ها انجام می دهند .  در سال های اخير سهام كتاب چين افزايش داشته كه اين تغيير سهام بر بازار كتاب چين نيز تاثير گذار بوده است[۳].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Xinhua News Agency (2012, August 9).
  2. (Beijing Reviw,(2003
  3. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.