آژانس مسلمانان آفریقا در زیمبابوه

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۸ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۰۴ توسط Mahsa (بحث | مشارکت‌ها)

این آژانس در سال 1984 اقدام به تأسیس دفتر نمایندگی خود در حراره نمود. در همان سال شیخ عبدالجلیل روحانی سودانی الاصل، مسئولیت اداره این دفتر را بر عهده گرفت. طبق شواهد موجود، وی فردی نسبتاً روشنفکر و مستقل بود و به جمهوری اسلامی ایران علاقمند بوده در زمان جنگ تحمیلی از مواضع ج.ا.ایران حمایت می‌کرد.

در سال 1992، مسئولیت دفتر این آژانس در حراره به شیخ باقر که مصری الاصل بود، واگذار شد. به دلیل تندروی‌های وی، پس از شش ماه شیخ احمد عبدالرحمن مسئولیت امور آن را در اختیار گرفت و شیخ باقر دستیار وی شد. برخی از فعالیت‌های آژانس فوق به شرح ذیل می‌باشد:

1- ثبت مساجد با نام آژانس مسلمانان آفریقا

2- توزیع کتب و جزوات تبلیغی دریافتی از وزارت اوقاف کویت و دفتر مرکزی آژانس در آفریقای جنوبی

3- حمایت و نظارت بر کار ائمه جماعات و مراکز اسلامی

بیش از 80 درصد بودجه این آژانس توسط وزارت اوقاف و امور خیریه کویت و بخشی نیز از سوی تجاری چون شیخ احمد توتونچی از عربستان سعودی تأمین می‌شود. این مرکز ارتباط بسیار نزدیکی با مجلس العلمای زیمبابوه داشته با شیخ موسی منک همکاری خوبی دارد.

سرپرستی ایتام، حفر چاه‌های عمیق برای مسلمانان، اطعام مسلمانان در ماه مبارک رمضان، تهیه لباس و اونیفورم برای دانش آموزان و دایر نمودن مسجد در مناطق مختلف از جمله فعالیت‌های آژانس می‌باشد[۱].

همان‌گونه که در معرفی مسجد چینویی گفته شد، آژانس در سال‌های نخستین دهه‌ی 90 (1992) کنترل مسجدی را که ایران برای بومیان بنا کرده بود، به دست گرفت. بسیاری از بومیان مسلمان منطقه چینوئی زیمبابوه از فعالیت آژانس مسلمانان آفریقا بر علیه اقلیت شیعیان آگاهی نداشته و قول مساعدت به مسلمانان و رسیدگی به زندگی آ‌ن‌ها از جمله ساخت مساجد، حمایت از یتیمان، پرداخت مساعدت‌های مالی، بورس تحصیلی و... را نشانه‌ای از تعامل مثبت آژانس با مسلمانان منطقه تلقی می‌کردند[۲][۳].

کتابشناسی

  1. طالبی بیدهندی، علی محمد(1375). وضعیت فرهنگی و اجتماعی زیمبابوه، رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در حراره. ص. 35-36.
  2. مشاهدات عینی محمدحسن ایپکچی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه
  3. ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.148-149.