خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کانادا

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۰۳ توسط Rashid (بحث | مشارکت‌ها)
خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کانادا
خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کانادا. قابل بازیابی از https://www.theguardian.com/world/2022/nov/29/canada-says-nato-fully-behind-ukraine-through-hard-winter

سامانه خبرگزاری مجموعه قدرتمند و تحت وب برای اجرا و پیاده‌سازی پایگاه‌ها و وب‌سایت‌های خبری با امکانات کامل است که به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین قیمت پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی خود را ایجاد کنند. این سامانه دارای امکانات و ویژگی‌های کارآمدی مانند گالری پخش صوت و تصویر آنلاین، سیستم خبرنامه، امکان تأیید و مدیریت نظرات و دیدگاه‌ها و غیره به صورت پیش فرض می‌باشد. این پدیده نوین در چند دهه گذشته در کشورهای مختلف رونق زیادی پیدا کرده است و متناسب با مخاطبان خود از تنوع بالایی برخوردار است.

در کانادا نیز خبرگزاری‌ها رکن اساسی در فرایند خبررسانی و محور مباحث مربوط به مقوله تخصصی تولید خبر به شمار می‌روند. کار اصلی خبرگزاری‌ها در این کشور نیز مشابه فعالیت آنها در سایر کشورها، تولید خبر، گزارش، عکس و گفتگو، است؛ به طوری که از خروجی آنها مطبوعات و رادیو و تلویزیون استفاده کنند. در این کشور خبرگزاری‌های زیادی وجود دارد که به کسب اطلاعات می‌پردازند، اما تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها به عهده جراید است.

خبرگزاری‌ها در این کشور عمدتاً به زبان انگلیسی به ارائه خدمات می‌پردازند. تعداد محدودی نیز خبرگزاری فرانسوی زبان فعالیت می کنند. به عنوان مثال، اخبار خبرگزاری کاناداین پرس،(Canadian Press) به عنوان یک خبرگزاری ملی در تورنتو، به زبان فرانسوی ارائه می‌شود. این خبرگزاری مهم در سال 1917م به منظور مبادله اطلاعات روزانه میان نشریات و روزنامه‌های کانادایی تأسیس شد.

اغلب خبرگزاری‌های این کشور به بخش خصوصی و شرکت‌های غیرانتفاعی اختصاص دارند و فعالیت‌های آنها از طریق اعضای نشریات و روزنامه‌ها انجام می‌شود. اما از سال 2010م به بعد شرکت‌ها و مؤسسات انتفاعی نیز به تأسیس و اداره خبرگزاری‌ها گرایش پیدا کرده‌اند. به عنوان نمونه، در نوامبر 2010م شرکت های تور استار،(Tours Star) گلوب اند میل،(The Globe and Mail) همچنین گروه ارتباطات اسکور ویکتوریا(Victoria Square) تمایل خود را در به سرمایه‌گذاری در حوزه جدید و سودآور آژانس‌های خبری اعلام کردند. طی سال‌های اخیر خبرگزاری‌های این کشور خود را با تغییرات مهمی انطباق داده‌اند که در صنعت، فناوری، محیط و خواسته‌های این حوزه روی داده است و تلاش کرده‌اند تا خود را به روز کنند. [۱] [۲][۳]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Flavelle, D. (2011, January 8). Major publishers invest in Canada’s oldest news agency. Toronto Star.
  2. The Canadian Press. (2013). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Canadian_Press
  3. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدیص.379.