خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در فرانسه
خبرگزاری «فرانس پرس»(l'Agence France-Presse(AFP)) نخستین خبرگزاری جهان است. این آژانس سالهاست که در ساختمانی تقریباً قدیمی واقع در یکی از محلههای متوسط پاریس، با امکانات بسیار مناسب مخابراتی در حال فعالیت خبری است. آغاز فعالیت این خبرگزاری به دهه 30 قرن نوزدهم باز میگردد.در سال 1835 خبرگزاری«هاواس»(HAVAS) در فرانسه شروع به فعالیت کرد. در جنگ جهانی دوم و هنگامی که فعالیت خبری این آژانس متوقف شد(30 سپتامبر 1944) خبرگزاری فرانس پرس بخشی از کارمندان خبرگزاری هاواس را جذب کرده و دفاتر خارجی این خبرگزاری را دوباره فعال کرد. این خبرگزاری آمیزهای از سه خبرگزاری در دوران جنگ جهانی دوم است:
- خبرگزاری مستقل فرانسه مستقر در لندن؛
- خبرگزاری فرانسوی ـ آفریقایی مستقر در الجزیره؛
- خبرگزاری اطلاعات و اسناد و مدارک در چارچوب حزب مقاومت و پایداری( گروه مقاومت).
تا قبل از 1975 خبرگزاری فرانسه هنوز موقعیت قانونی نداشت. در 15 ژانویه سال 1975 پارلمان فرانسه قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، به یک شورای اداری که شامل خبرگزاری فرانسه ( با اکثریت آرا) رادیو و تلویزیون و مصرفکنندگان خدمات عمومی و کارکنان خبرگزاری میشد حق قانونی داده شد. مدیریت این آژانس برعهده رئیس اداره اجرایی و یک شورای متشکل از 15 عضو است. این 15 عضو عبارتند از هشت نماینده از فرانسپرس، دو نماینده از سوی کارکنان آژانس، دو نماینده سرویسهای دولتی رادیو و تلویزیون و سه نماینده از سرویسهای دولتی که حق اشتراک خبرگزاری فرانسه را دارا هستند. از این سه نفر اخیر یک نفر توسط نخستوزیر، یک نفر توسط وزیر امورمالی و یک نفر توسط وزیر امورخارجه فرانسه انتخاب و معرفی میشوند.
شورا، رئیس اجرایی را برای مدت سه سال انتخاب میکند که این مدت تجدیدپذیر است. خبرگزاری یک شورای عالی نیز دارد که کاملاً مستقل و بیطرف اداره میشود و وظیفه آن نظارت بر انطباق عملکرد این خبرگزاری با قوانین است. مهمترین و اولین مشتری این خبرگزاری دولت فرانسه است که تولیدات خبری این خبرگزاری را برای سرویسهای مختلف خود خریداری میکند. این خبرگزاری روزانه حدود 400 تا 600 هزار کلمه خبر متنی، 700 عکس خبری و 50 گرافیک و طرح تصویری تولید میکند.
سال مالی خبرگزاری از دسامبر آغاز میشود و تا دسامبر سال آینده ادامه دارد. در سال مالی 2000 تا 2001 درآمد این خبرگزاری از فروش تولیدات خبریاش 310 میلیون دلار و در سال 2002ـ2001 حدود 325 میلیون دلار بوده است. این آژانس به صورت شرکت خصوصی اداره میشود و از طریق دریافت حق اشتراک از مشتریان خود از جمله موسسات دولتی فرانسوی، روزنامهها و رادیو تلویزیونهای جهان به فعالیتش ادامه میدهد. گرفتن حق اشتراک از موسسات دولتی فرانسه و دریافت کمک از دولت باعث شده که این خبرگزاری به عنوان صدای جمهوری فرانسه معرفی شود، چرا که بنابر بعضی از منابع آماری، بخش بزرگی از بودجه این خبرگزاری از طریق دولت تامین میشود.
تعداد پرسنل این خبرگزاری سههزار نفر است . 1500 نفر از این پرسنل غیر فرانسوی هستند. فرانس پرس در 150 کشور جهان دفتر دارد و خبرهای خود را علاوه بر زبان فرانسه به زبانهای انگلیسی، آلمانی، روسی، پرتغالی، عربی و اسپانیایی نیز مخابره میکند. از مجموع سه هزار پرسنل خبرگزاری، دو هزار نفر خبرنگار و عکاس هستند. بخشی از اخبار تولیدی این آژانس در سایت خبرگزاری مشاهده میشود. متن، عکس، گرافیک و ویدئو چهار بخش فعالیتهای این آژانس را تشکیل میدهد. در منطقه آفریقا و تا حدودی خاورمیانه این خبرگزاری مخاطبان بیشتری دارد. عکسهای فرانس پرس از نظر حرفهای وکیفیت از جمله عکسهای خبری مطرح در رسانههاست.
در این خبرگزاری یکی از شعبههای اصلی سندیکای روزنامهنگاران وجود دارد که بسیار هم قدرتمند است چرا که تعداد بسیاری از خبرنگاران و عکاسان این آژانس عضو این سندیکا هستند. درحال حاضر به غیر از این آژانس خبری، شماری از آژانسهای خبری متنوع دیگر (تخصصی و عمومی ) نیز در فرانسه فعال هستند که برای نمونه میتوان از خبرگزاریهای مرتبط با رشته گرافیک و طراحی، آژانسهای خبری اقتصادی و امور مالی، خبرگزاریهای فعال در عرصههای اجتماعی، علوم و فرهنگ و خبرگزاریهایی با عناوین متفرقه نام برد؛ مجموعهای از رویدادهای محصولات فنی، تولیدات کارخانجات و اخبار برنامه تلویزیون در این خبرگزاری ها منعکس میشود. همچنین در فرانسه تعدادی خبرگزاری وجود دارد که در زیر مجموعه اخبار فعالیت میکنند. این نوع از خبرگزاریها اخبار مربوط به برنامههای تلویزیونی، سینما و تئاتر و همچنین هر آن چیزی را که به عنوان خبر میتوان از آن یاد کرد، به مخاطب انتقال میدهد.
با وجود چنین خبرگزاریهایی در فرانسه، دو نکته کاملاً روشن و بارز است. نکته نخست اینکه فرانس پرس تنها خبرگزاری مطرح و گسترده فرانسه است. کارکرد، نقش و تأثیر این خبرگزاری در فرانسه و جهان به دلیل نوع فعالیت و کنش حرفهای آن همیشه قابل تامل و توجه بوده است. نکته دوم اینکه خبرگزاریهای دیگر هیچگاه در حد رقابت با این خبرگزاری نبودهاند. آژانسهای خبری فعال در فرانسه در یک چارچوب مشخص موضوعی و با تعریف روشنی از گستره فعالیت، پاسخگوی بخشی از نیازهای مخاطبانی هستند که خبرگزاری فرانس پرس به دلایل متعدد نمیتواند به آن نیازها به صورت جامع و فراگیر پاسخ دهد. بنابراین خبرگزاری فرانسه به عنوان خبرگزاری مطرح در فرانسه مورد قبول دولت، روزنامهنگاران، فعالان سیاست و مردم بوده و هست.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در کانادا؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در روسیه؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در ژاپن؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در کوبا؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در تونس؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در چین؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در افغانستان؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در سنگال؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در آرژانتین؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در مالی؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در زیمبابوه؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در تایلند؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در اوکراین؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در اسپانیا؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در اردن؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در اتیوپی؛ خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در سیرالئون؛ خبرگزاری ها و سازمان های رسانه ای در قطر
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از سایت http://fr.wikipedia.org/wiki/Agence_France-Presse
- ↑ نعیمی گورابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، موسسه فرهنگی هنری و بین المللی الهدی ، تهران ، 1392 .ص558-561.