تعداد سالانه عناوین کتاب های چاپ شده در چین
براساس آمار منتشره از سوی اداره ی آمار کشور چین، در سال 2010میلادی، جمعا 328هزار عنوان کتاب توسط ناشران این کشور چاپ و منتشر شده است که 58درصد این کتاب ها چاپ جدید بوده اند. تقسیم بندی موضوعات و محتوای این کتاب ها عبارت بوده اند از:
علوم اجتماعی58/20درصد، کودکان و نوجوانان21/14درصد، کتاب های داستانی31/10درصد، علوم طبیعی و فناوری 24/10درصد، زبان 34/8درصد، و کتاب های راهنما و متفرقه نیز4/5درصد را به خود اختصاص داده اند.
بنابر آخرین آمار رسمی منتشره، در سال2010 تعداد كل عناوین كتاب های منتشر شده در چین بالغ بر 328 هزار عنوان با 17/7میلیارد نسخه و 61میلیارد صفحه بوده است[۱].
از این تعداد کتاب منتشره در سال2010، بخش قابل توجهی(64145عنوان) مربوط به کتب درسی و آموزشی بوده است که تعداد 23939عنوان آن کتاب های جدید بوده اند. از نظر فروش کتاب نیز کتب درسی و آموزشی 50 درصد از بازار کتاب را به خود اختصاص داده و اگر فروش کتاب های کمک آموزشی را نیز بر این میزان اضافه کنیم، سهم کتاب های درسی در بازار کتاب چین به 65درصد خواهد رسید که نشان دهنده ی وابستگی شدید بازار نشر و فروش کتاب به کتاب های درسی است. به همین خاطر، در پایان سال2010بزرگترین گروه ناشران کتاب درسی در چین تحت عنوان«گروه ناشران آموزشی چین» در این کشور شکل گرفت.[۲]
نیز نگاه کنید به
صنعت چاپ و نشر در چین؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در چین؛ بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از https://www.stats.gov.cn/
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1333-1334