رسانه، گردشگری و ورزش، ابزارهای توسعه قدرت نرم چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶ توسط Rashid (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

در پیش از سال1978میلادی، و تحت حاکمیت رژیم تندرو کمونیستی، رسانه­‌های بین المللی چین، منحصر در ترجمه­‌ی گفتارهای کوتاه کتاب سرخ مائو و مجله­ ی بیجینگ ریویو(Beijing Review) و یکی دو مجله‌­ی مصور و تبلیغاتی دیگر بود. در حالی­که وضعیت اینک کاملا دگرگون شده است. کشور چین با راه اندازی شبکه‌­های متعدد رادیویی و تلویزیونی، و صنعت فیلم و موسیقی پاپ، دنیای رسانه‌­ی شرق آسیا را تسخیر و سرتاسر جهان را تا حدودی زیر پوشش کامل خبری خود گرفته است. در حالی که رسانه‌­های چینی به یک سرویس­ دهنده­‌ی چینی زبان خبری خوب تبدیل شده‌­اند، با تقویت شبکه­‌های ماهواره­‌ای رادیو و تلویزیونی، به زبان­‌های انگلیسی، روسی، اسپانیولی، عربی و چند زبان دیگر، به یک منبع قابل اعتماد تأمین کننده‌­ی اصلی اخبار، اطلاع رسانی و برنامه‌­های تفریحی و سرگرمی در منطقه­‌ی آسیا و اقیانوسیه تبدیل شده است.

هم­چنین، تعامل مثبت فرهنگی میان چین و کشورهای همسایه و جهان، زمینه را برای رشد ورود گردشگران بین المللی به چین و سفر گردشگران چینی به کشورهای دیگر را تقویت کرده است. درحال حاضر، تعداد گردشگران چینی در کشورهایی هم­چون تایلند، مالزی و سنگاپور بیش از گردشگران غربی است، و تعداد گردشگرانی که از چین به مقصد اروپا، آسیا، و آفریقا می ­روند هرسال رو به افزایش است. سازمان گردشگری جهانی پیش بینی کرده که تا سال2020، تعداد گردشگران چینی که به خارج سفر می­ کنند بالغ بر یکصد میلیون نفر خواهد شد. متقابلا، ورود تعداد گردشگران خارجی به چین نیز سالانه با بیش از 10درصد افزایش، در حال تبدیل کردن چین به مقصد اول گردشگری در جهان است. تبادل این میزان از گردشگر، افزون بر رونق اقتصادی، ابزار مهمی برای تبلیغ چین و تصویر سازی مثبت از این کشور را در اختیار سیاستمداران و مجریان قدرت نرم چین قرار می­دهد.

موضوع ورزش نیز که نیازی به گفتن ندارد، چون ورزش­کاران چینی در تمامی زمینه­‌ها و رشته­‌های ورزشی موفق به کسب جایگاه نخست و مدال طلا در مسابقات شده، وحتی در ورزش­‌هایی هم­چون بسکتبال، والیبال، فوتبال، و برخی دیگر از رشته‌­های ورزشی که اصالتا ورزش‌­های غربی هستند نیز حرف‌­های زیادی برای گفتن دارند. برگزاری با کیفیت بالای المپیک 2008 پکن نیز که یک رویداد منحصر به فرد و محوری بود، چین را به جایگاه قدرت جهانی رساند. ممکن است فاصله‌­ی توان نظامی آمریکا به این زودی اجازه ندهد که چین در آینده­‌ی نزدیک به قدرت دوم جهان مبدل شود، ولی همه‌­ی جهان به این واقعیت اذعان دارند که چین در همین وضعیت کنونی، قدرت جهانی رو به رشد دیگری است.

در عین حال، برآورد شده که در حال حاضر بیش از 50 میلیون مهاجر چینی در خارج از این کشور زندگی می­ کنند. اغلب این مهاجران کارگر، تاجر، ثروتمند، کارخانه دار، مغازه دار، کشاورز و رستوران هتل دار، و با مهارت­‌های بالای فنی و تجاری بوده و تقریبا در تمامی کشورها حضور دارند. مهاجرانی که در گذشته اغلب مخالف رژیم کمونیستی بودند، پس از اجرای اصلاحات و سیاست درهای باز، عملا اصلی­ترین سرمایه گذاران در چین را شکل داده و در خدمت جامعه‌­ی به اصطلاح سوسیالیستی و حزب کمونیست این کشور قرار گرفته و به عامل مهمی نه تنها در رشد اقتصادی، بلکه تقویت قدرت نرم چین تبدیل شده­‌اند. افزون بر این­‌ها، شرکت­‌های چینی فعال در عرصه‌­ی بین المللی نیز در مناطق مختلف جهان با انبوهی از کارگران هم­وطن خود در زمینه‌­های معدن، انرژی، ساخت و ساز پروژه‌­های زیر ساختی و صنعتی حضور دارند که در کنار شغل نخست، مبلغان و توسعه دهندگان قدرت نرم چین نیز به شمار می ­آیند.[۱]

نیز نگاه کنید به

قدرت نرم اژدهای زرد؛ مولفه های قدرت نرم چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.542-544.