پرش به محتوا

صورت گرایی در هنر چینی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۱۴ توسط Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

صورت گرایی خیره کننده‌ی هنر چینی که آن را در خوشنویسی، نقاشی و شعر هم می‌توان دید. چینی­‌ها از راه خوشنویسی دریافت‌های اساسی خود را شکل می‌دهند. اساس منحنی­‌های لغزان، خطوط راست و زاویه­‌های زیبای سقف نیایشگاه­‌های چینی از حرکت قلم مو در نوشته‌های چینی بر آمده است. لذا، خوشنویسی در عالی­ ترین رده‌ی هنرهای زیبای چینی است.

در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها یک­بار می‌تواند انجام دهد و در این حرکت تمام آن­چه را که می‌خواهد باید خلق کند. تغییر دادن و بازنگری در آن امکان پذیر نیست. نقاشی چینی هم از نظر اصول و فنون با خوشنویسی رابطه‌ی نزدیک دارد. یکی از نویسندگان چین باستان در این زمینه گفته است:«هنگامی که مردم می­ توانستند اندیشه­‌های خود را با نقش بنگارند، با خط می­ نگاشتند، و هنگامی که از بیان کاراکترهای نگارشی ناتوان بودند، نقاشی می‌کردند.» بدین سان، یکی دیگری را تکمیل می­ کند و از طریق همان خود نیز به کمال می‌رسد و این دو قرین هم به شمار می­ روند، چون افزارهای نوشتن(قلم مو، مرکب، کاغذ، و دوات) که به «چهار گنج بنای ادب» اشتهار دارند، در هر دو هنر یکی است و هشت حرکت اساسی که در نوشتن کاراکترهای نگارش چینی به کار می‌روند در نقاشی نیز به­ عنوان شیوه‌های اساسی کاربرد قلم مو شناخته می‌شود.

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ هنر چینی

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی