تعداد سالانه عناوین کتاب های چاپ شده در چین
براساس آمار منتشره از سوی اداره آمار کشور چین، در سال 2010 میلادی، جمعا 328 هزار عنوان کتاب توسط ناشران این کشور چاپ و منتشر شده است که 58 درصد این کتابها چاپ جدید بودهاند. تقسیم بندی موضوعات و محتوای این کتابها عبارت بودهاند از: علوم اجتماعی 58/20 درصد، کودکان و نوجوانان 21/14 درصد، کتابهای داستانی 31/10 درصد، علوم طبیعی و فنآوری 24/10 درصد، زبان 34/8 درصد، و کتابهای راهنما و متفرقه نیز 4/5 درصد را به خود اختصاص دادهاند. بنابر آخرین آمار رسمی منتشره، در سال 2010 تعداد کل عناوین کتابهای منتشر شده در چین بالغ بر 328 هزار عنوان با 17/7 میلیارد نسخه و 61 میلیارد صفحه بوده است[۱].
از این تعداد کتاب منتشره در سال2010، بخش قابل توجه(64145عنوان) مربوط به کتب درسی و آموزشی بوده است که تعداد 23939 عنوان آن کتابهای جدید بودهاند. از نظر فروش کتاب نیز کتب درسی و آموزشی 50 درصد از بازار کتاب را به خود اختصاص داده و اگر فروش کتابهای کمک آموزشی را نیز بر این میزان اضافه کنیم، سهم کتابهای درسی در بازار کتاب چین به 65 درصد خواهد رسید که نشان دهنده وابستگی شدید بازار نشر و فروش کتاب به کتابهای درسی است. به همین خاطر، در پایان سال 2010 بزرگترین گروه ناشران کتاب درسی در چین تحت عنوان«گروه ناشران آموزشی چین» در این کشور شکل گرفت.
نیز نگاه کنید به
صنعت چاپ و نشر در چین؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در چین؛ بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از https://www.stats.gov.cn/
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی