آموزش های ابتدایی ژاپن

از دانشنامه ملل

چنان که قبلا هم اشاره شد، شش سال تحصیلی ابتدایی و سه سال دوره راهنمایی جزو تحصیلات اجباری به حساب می‌آید و خانواده‌ها مؤظف هستند فرزندان 6 تا 15 ساله خود را برای تحصیل در این دوره به مدرسه بفرستند. آموزش در این دوره رایگان و اجباری است و به خانواده‌های بی بضاعت هم کمک‌های لازم داده می‌شود. مدارس مختلط است و برنامه‌های درسی، اهداف و سیاست‌های آموزشی این دوره هم توسط وزارت آموزش، فرهنگ و علوم تهیه و ابلاغ می‌شود.

دوره ابتدایی

با استناد به «کتاب آمار ژاپن 2021»، سال 2019 مجموع مدارس ابتدایی ژاپن 19738 واحد مدرسه با 421935 نفر کادر آموزشی و 6368550 دانش آمور بود که از این تعداد 3258343 نفر پسر و 3110207 نفر دختر بودند.[۱] همچنین کادر آموزش هم شامل 159653 مرد و 262277 مرد بود.[۱] از 19738 واحد دبستان هم 69 واحد ملی یا کوکوریتسو (国立/Kokuritsu)، 19432 واحد عمومی یا کوریتسو (公立/Kōritsu) و تنها 237 واحد خصوصی یا شیریتسو (私立/Shiritsu) بود [۱] که در ادامه به تفاوت‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بنا بر آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ژاپن، هزینه تحصیل سالانه برای هر دانش آموز در مقطع دبستان در مدارس عمومی 321281 ین و در مدارس خصوصی 1598691 ین است که این شامل تمام هزینه‌ها از هزینه آموزش گرفته تا هزینه رفت و آمد، هزینه سفرها و بازدیدهای دانش آموزی، هزینه نهار و... است.[۲]

وقتی ما می‌گوییم دبستان ملی و عمومی، باید بدانیم که هر دوی آن‌ها دولتی محسوب می‌شوند. تفاوت آن‌ها این است که دبستان ملی توسط دولت مرکزی ساخته می‌شود، اما دبستان‌های عمومی توسط دولت‌های محلی که هر چند زیر مجموعه دولت قرار می‌گیرند، اما به خاطر استقلال عملی که دارند، عموما از آن‌ها با عنوان دولت محلی نام برده می‌شود. همین تقسیم بندی در مورد مدرسه راهنمایی و دبیرستان هم صادق است. با این همه مدارس ملی و عمومی یک تفاوت بزرگ دیگر هم دارند و آن اینکه برای ورود به مدارس ملی امتحان ورودی لازم است، اما مدارس عمومی امتحان ورودی ندارند.

دروسی که در این مقطع تدریس می‌شود، به تفکیک پایه تحصیل به قرار زیر هستند:[۳]

پایه اول: زبان ژاپنی، نگارش، حساب، درس زندگی، موسیقی، هنر و کاردستی، اخلاق.

پایه دوم: زبان ژاپنی، نگارش، حساب، درس زندگی، موسیقی، هنر و کاردستی، اخلاق.

پایه سوم: زبان ژاپنی، نگارش، علوم اجتماعی، نقشه، حساب، علوم، موسیقی، هنر و کاردستی، حفظ تندرستی (保健/Hoken)، اخلاق.

پایه چهارم: زبان ژاپنی، نگارش، علوم اجتماعی، نقشه، حساب، علوم، موسیقی، هنر و کاردستی، حفظ تندرستی، اخلاق.

پایه پنجم: زبان ژاپنی، نگارش، علوم اجتماعی، نقشه، حساب، علوم، موسیقی، هنر و کاردستی، حفظ تندرستی، خانه‌داری، زبان انگلیسی، اخلاق.

پایه ششم: زبان ژاپنی، نگارش، علوم اجتماعی، نقشه، حساب، علوم، موسیقی، هنر و کاردستی، حفظ تندرستی، خانه‌داری، زبان انگلیسی، اخلاق.

آموزش دوره ابتدایی مبتنی بر آموزش اجتماعی شخص و بهبود شخصیت کودک در حیطه‌های شناختی، اخلاقی، احساسی و جسمانی است. در ژاپن به دانش‌آموزان ابتدایی آموزش داده می‌شود که فرهنگ و سنت‌های زادگاه و کشور خود را حفظ کنند، به فرهنگ‌ کشورهای دیگر احترام بگذارند و سعی در توسعه دوستی با مردم جهان داشته باشند. هر کلاس در مدارس ابتدایی ژاپن به چندین هان (班/Han) -گروه‌هایی متشکل از 5 تا 6 نفر- تقسیم می‌شوند و دانش‌آموزان در قالب این گروه‌ها در فعالیت‌های کلاسی مانند مطالعه گروهی در طول کلاس‌، وظایف مربوط به تمیزکاری، فعالیت‌های اجتماعی و صرف ناهار در مدرسه مشغول می‌شوند. در اغلب دبستان‌های عمومی ژاپن ناهار توزیع می‌شود. دانش‌آموزان ناهار مدرسه را با همکلاسی‌ها و معلم در کلاس صرف می‌کنند و بخشی از هزینه‌ نهار را والدین می‌پردازند. اهداف آموزشی نهار مدرسه در مقطع ابتدایی، بهبود عادت و رفتارهای صحیح غذاخوردن و یادگیری مشارکت و همکاری در فعالیت‌های روزمره زندگی است. جشن ورودی، گردش‌های فوق برنامه، روزهای ویژه مدارس ابتدایی، نمایش‌های هنری، جشن فارغ‌التحصیلی و مسابقه‌های گروهی بخشی از فعالیت‌های جمعی دانش‌آموزان ابتدایی محسوب می‌گردد که برخی از آن‌ها با مشارکت والدین و دیگر اعضای خانواده دانش‌آموزان برگزار می‌شود.[۴]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Sōmushō, T (2021). Nihon no Tōkē 2021. Sōmushō Tōkeikyoku. P243.
  2. Sōmushō, T (2021). Nihon no Tōkē 2021. Sōmushō Tōkeikyoku. P252.
  3. Monbukagakushō (2021-09-18). Fuhyō 1 Gimu kyōiku shogakkō de shiyō sareru Kyōkasho. https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/kyoukasho/gaiyou/20210810-mxt_kouhou02-1.pdf. P1.
  4. ماهرپور، روهینا (1402). «نظام آموزشی ژاپن». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. ص.282- 298.