شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در عراق
پیشرفت زیرساختهای دیجیتال در عراق باعث شده که افراد بیشتری به اینترنت دسترسی پیدا کنند و از شبکههای اجتماعی استفاده نمایند. فیسبوک، توییتر و اینستاگرام بیشترین کاربران را در عراق دارند. این پلتفرمها به عنوان ابزارهایی برای تعامل روزانه، اطلاعرسانی و سرگرمی استفاده میشوند. بیشترین کاربران شبکههای اجتماعی در عراق جوانان هستند که از این پلتفرمها برای بیان نظرات، ارتباط با دوستان و اطلاع از رویدادهای جدید بهره میبرند. از تأثیرات مثبت شبکههای اجتماعی در عراق میتوان به افزایش آگاهی اجتماعی و سیاسی، فراهم کردن فضای لازم برای ابراز عقاید و افزایش تعاملات و هماهنگی در عرصههای اجتماعی و سیاسی اشاره کرد. از جمله چالشها و تهدیدات گسترش شبکههای اجتماعی در عراق نیز عبارتند از:
- انتشار اطلاعات نادرست؛
- نقض حریم خصوصی شهروندان؛
- وابستگی بیش از حد به شبکههای اجتماعی و
- کاهش تعاملات واقعی بین افراد[۱].
فیسبوک بهعنوان پرکاربردترین شبکه اجتماعی در عراق شناخته می شود. تقریباً تمامی کاربران اینترنت در عراق حداقل یک حساب کاربری در فیسبوک دارند و این پلتفرم به محلی برای تجمع فعالیتهای مختلف از جمله سیاسی، دولتی، سرگرمی و دینی تبدیل شده است. در نوامبر 2024، 30928401 کاربر فیسبوک در عراق شناسایی شد که حدود 67 درصد جمعیت این کشور را شامل میشود. اکثریت این کاربران یعنی بیش از 65 درصد را مردان تشکیل میدهند و افراد بین 25 تا 34 سال با بیش از 11 میلیون نفر بیشترین کاربران فیسبوک در عراق هستند[۲].
اینستاگرام به عنوان دومین شبکه اجتماعی محبوب و پرکاربرد در میان عراقیهاست. در نوامبر 2024، 19181500 کاربر اینستاگرام در عراق بودند که حدود 41 درصد جمعیت این کشور را تشکیل میدهند. مردان با 60 درصد بیشترین کاربران این شبکه هستند و رده سنی بین 18 تا 24 سال با 7700000 نفر بیشترین کاربران اینستاگرام در عراقند. مسنجر با 21009801 کاربر در نوامبر 2024 سومین شبکه اجتماعی پرکاربرد در عراق محسوب می شود که بیش از 45 درصد جمعیت را شامل می شود و مردان با نزدیک به 73 درصد اصلی ترین کاربران منسجر هستند. لینکدین با 2329000 کاربر یکی دیگر از شبکه های اجتماعی پرکاربرد در عراق است که نزدیک به 5 درصد جمعیت این کشور را پوشش می دهد[۲]. واتساپ، تیک تاک، تلگرام و تویتر نیز از دیگر شبکه های اجتماعی مورد استفاده مردم عراق محسوب می شوند.
نیز نگاه کنید به
زیست بوم فضای مجازی در عراق؛ ساختارهای حاکمیتی عراق در زیست بوم های فضای مجازی؛ نهادهای غیردولتی عراق در حوزه فضای مجازی؛ قوانین، سیاست ها و برنامههای عراق در حوزه فضای مجازی؛ هوش مصنوعی در عراق؛ زیرساختهای فضای مجازی و وضعیت اینترنت در عراق
کتابشتاسی
- ↑ غفران یونس، غفران (2016)، "وسایل التواصل الاجتماعی و محاولات التغییر فی العراق"، دراسات دولیه، العددان 64-65، ص 413-417.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ Social media users in Iraq, available at: https://napoleoncat.com/stats/social-media-users-in-iraq/2024
نویسنده مقاله
علی اکبر اسدی