عبدالله المحیسنی

از دانشنامه ملل

«عبدالله بن محمد بن سلیمان المحیسنی» مشهور به «عبدالله المحیسنی» مبلغ سعودی و متولد شهرک «القصیم» عربستان است. وی اواخر ماه اکتبر سال 2013 میلادی وارد سوریه شد و فعالیت­های خود را به عنوان یک جنگجو و قاضی شرعی که بین گروه­های تروریستی مختلف؛ مثل داعش و النصرة و احرارالشام حکم صادر می‌کرد،

المحیسنی ابتدا شیفته داعش بود و خود در این باره می‌گوید: «من زمانی که داعش در عراق بود عاشق آن شدم.»؛ همچنین می‌گفت: «مردم به داعش ظلم می‌کنند.»؛ اما زمانی که المحیسنی به سوریه آمد، نظرش نسبت به داعش تغییر کرد و تنها چند ماه بعد از ورود به سوریه، علیه داعش موضع‌گیری کرد و تمایل خود را به عضویت در گروه تروریستی النصرة نشان داد.

بعد از اشغال شهر ادلب، المحیسنی از سوی این گروه تروریستی، فعالیت­های خود را به طور کامل به این شهر منتقل کرد و به همراه جمعی از سرکرده‌های تروریست، گروه تروریستی «جیش‌الفتح» را تشکیل داد که متشکل از النصرة و احرارالشام و تعدادی از گروههای تروریستی مسلح بود.

بعد از تأسیس گروه تروریستی جیش‌الفتح، عبدالله المحیسنی به سمت قاضی‌القضات این گروه تروریستی منصوب شد و از آن به بعد، موضع‌گیری‌های تند و اقدامات تروریستی او علیه ارتش سوریه آغاز شد و المحیسنی در نبردهای ادلب، حماه، و حومه لاذقیه شرکت کرد.

به نظر المحیسنی، «دموکراسی نوعی کفر است و باید با آن مبارزه کرد !» یکی از جنجال برانگیز‌ترین مواضع او این بود که در صفحه خود بر روی توییتر، نوشت:

«در خواب دیدم که در کنار برخی از دوستان نشسته­ام و در دستم قرآنی است که برای آن­ها تلاوت می‌کنم و یا به صورت ترتیل می‌خوانم و هنگام خواندن، این آیه جدید نازل شد: «ولو ترى إذا قصفناهم ولم یکن لهم من دون الله من ولی ولا نصیر ذلک بأنهم سبوا الله ورسوله!»؛ یعنی «وقتی می‌بینید که آن­ها (مردم سوریه) بمباران می‌شوند و هیچ یار و یاوری ندارند، بدانید دلیل، این است که آن­ها به خدا و پیامبرش دشنام می‌گویند!»

با وجود اینکه وی سریعاً این نوشته‌های خود را حذف کرد؛ اما این جنجال، در شبکه‌های اجتماعی ادامه یافت و برخی گفتند که المحیسنی ادعای نبوت کرده و برخی نیز او را شبیه به مسلیمه کذاب دانستند

این مواضع عجیب و غریب خشم مردم سوریه به طور کلی و تروریستهای هوادار المحیسنی را به طور خاص، در پی داشت و دلیل این خشم نیز این بود که او از عربستان به سوریه آمده بود و مردم سوریه را تکفیر می‌کرد و از هر حادثه‌ای برای بهبود وجهه خود نزد مردم سوریه، استفاده می‌کرد؛ اما هر بار تلاش­های او به در بسته می‌خورد؛ علاوه بر این که بعد از هر عملیات نظامی که وی اعلام می‌کرد، شکست نصیبش می‌شد

.المحیسنی از ابتدای ورود به سوریه شیوه جنگ رسانه‌ای را در پیش گرفت؛ اما با گذشت زمان، به­ویژه بعد از نبردهای اخیر حلب، شکست او ثابت شد؛ زیرا او تأکید کرده بود که محاصره محلات شرقی شهر حلب را درهم خواهد شکست؛ اما موفق نشد. او و گروه تروریستی‌اش همچنین در محورهای مختلف نبرد در حلب، ادلب، حماه، و لاذقیه، متحمل خسارت‌های سنگینی شدند.

نیز نگاه کنید به

اسلام و مسلمانان سوریه

کتابشناسی

  1. شنی، کریم (۱۴۰۰). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)