مکتب نیچیرن ژاپن

از دانشنامه ملل

مکتب "نیچیرن" (日蓮宗/Nichiren shū): از نظر زمانی این مکتب متعلق به دوره کاماکورا و بنیانگذارش نیز "نیچیرن" (日蓮/Nichiren)(1222-1282) است. از نظر این مکتب در میان تمامی متون بودایی تنها متن "نیلوفر آبی" است که حقایق تعالیم بودا شاکیامونی را در خود نهفته دارد و اوج این تعالیم هم "ایمان به آموزه‌های نیلوفر آبی است". لذا این مکتب در بدو تاسیس خود و به دلیل تاکید بر "ایمان به آموزه‌های نیلوفر آبی" مکتب "نیلوفر آبی" نامیده می‌شد، اما از دوران میجی به بعد، که تا آن زمان به چهار شاخه تقسیم شده‌بود، به احترام بنیانگذارش "نیچیرن" نامیده می‌شود.

معبد کوئونجی. برگرفته از سایت rekishinomichi-yamanashi، قابل بازیابی از https://rekishinomichi-yamanashi.jp/ja/spot/5-57.html

این مکتب که در اوج جنگ‌های داخلی ژاپن و با شعارهای ملی گرایانه و با هدف اتحاد ژاپن شکل گرفت، در حال حاضر حدود شانزده میلیون و پانصد و پنجاه و چهار هزار نفر پیرو دارد و معبد اصلی این مکتب، معبد "کوئونجی" (久遠寺/Kuonji) واقع در استان یاماناشی است. همین طور این مکتب در میان تمامی مکاتب سیزده گانه‌ای که بر شمردیم، بالاترین میزان جمعیت را دارد و چنان که بعدا توضیح خواهیم داد، بر شکل گیری ادیان جدید ژاپن و ورود احزاب دینی به پارلمان ژاپن در دوره جدید بسیار تاثیرگذار بوده است. ناگفته پیداست که مکتب نیچیرن به دلیل آموزه‌هایش سوره "نیلوفر آبی" را متن اصلی خود می‌داند و بودا شاکیامونی را به عنوان بودیساتوا نیایش می‌کند.

از نظر آموزه چنان که از نام اولیه آن بر می‌آید، سوره نیلوفر به عنوان متن اصلی آن به حساب می‌آید و خود بودا شاکیامونی در آن به عنوان بودیساتوا نیایش می‌شود. از نظر اجرای اعمال عبادی هم مکتب نیچیرن یک تفاوت بزرگ با دیگر مکاتب دارد. در این مکتب کوبیدن بر طبل کوچک و بزرگ (بسته به نوع جا و نوع عبادت اندازه آن تغییر می‌کند) و گفتن "به تعالیم نیلوفر آبی ایمان آورده‌ام"، اصل تمامی نیایش‌هاست.[۱]

نیز نگاه کنید به

ادیان در ژاپن، شینتو در ژاپن

کتابشناسی

  1. ذکی پور، بهمن (1402). " دین و مذهب در ژاپن امروز به انضمام جریان‌های فکری". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص149-182.