پرش به محتوا

گائوچو (گاوچران)

از دانشنامه ملل
گائوچو ، قابل بازیابی از https://www.audleytravel.com/us/blog/2011/october/the-gaucho

تصویری از کلاه سیاه و سفید مردی با یک دستمال قرمز دور گردن، چکمه و تقریباً همیشه سوار بر اسب، نماد کاملی از یک مرد گاوچران در فرهنگ آرژانتین است. این نماد در واقع از منطقه‌ی پامپاس برخاسته است. نماد گاوچران‌ها در فرهنگ آرژانتین به سال‌های 1600 و زمانی که در دشت‌های نزدیک رودخانه‌ی لاپلاتا پر از گاوهای وحشی بوده است، بازمی‌گردد. گائوچو بیشتر به عنوان یک سوار مقیم دشت‌ها و سرگردان شناخته شده است. مسافرت بدون هدف با اسب، چکمه‌ها، کمربند خاص و چاقو نمادهای یک گاوچران واقعی بوده است. اگرچه گائوچوها همیشه در حاشیه‌ی اجتماع زندگی می‌کردند و زندگی وحشی و بدوی داشتند، امّا یک گائوچوی واقعی همواره با احترام به دیگران مینگریسته است. مهارت فوق‌العاده‌ی او به عنوان یک سوارکار ماهر، مهربان و مدافع ملّت همواره به عنوان یک شخصیت الهام‌بخش در ادبیات داستانی آرژانتین مورد استفاده قرار گرفته است. این واژه در اشعار و رمان‌های زیادی مورد استفاده بوده است. گائوچو مارتین فیرو اثر جهانی خوزه هرناندز مهم‌ترین و شاخص‌ترین اثر در این وادی محسوب می‌شود[۱].

نیز نگاه کنید به

نظام فرهنگی آرژانتین؛ نمادها و سمبل های فرهنگی آرژانتین

کتابشناسی

  1. Alberdi, J (2005). Politica y Sociedad en Argentina Venezuela: Caracas. Fudancion Biblioteca Ayacucho. P168.

منبع اصلی

خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص195-196.

نویسنده مقاله

احمدرضا خیرمند