وزارت فرهنگ روسیه فدراتیو: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
فرآیندهای فرهنگی موجود در جامعه که تحقق آن‌ها در زندگی اجتماعی از طریق [[نهادها و سازمان‌های فرهنگی روسیه|نهادهای اجتماعی و فرهنگی]] امکان می‌یابد، از اهمیت اصلی برخوردار می‌باشند. علاوه بر این لازم است با این پروسه برنامه‌های مشخص آموزشی، فنی، تربیت نیروی انسانی همراه شود تا شرایط برای پیشرفت موفقیت آمیز [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]] حکومت مهیا شود. [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]] حکومتی همانند سابق خود را به عنوان مجموعه عملکردهایی در زمینه‌ی حل مسائل از طریق نهادهای تخصصی فرهنگی معرفی می‌کند. [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]] مشخص باعث پیشرفت ارتباط‌های فرهنگی با کشورهای خارج، حمایت از مجموعه‌های برگزارکننده تئاتر و کنسرت، فعالیت کتابخانه‌ها و موزه‌ها، فعالیت در زمینه حفظ مجموعه‌های تاریخی و یادبودی، تربیت متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌ی فعالیت‌های هنری و خدمات فرهنگی می‌شود. [[نهادها و سازمان‌های فرهنگی روسیه|نهادهای فرهنگی]] فعلی بستر ساز ایجاد چندین فرم عملی و مناسب فرهنگی در راستای افزایش قلمرو فرهنگی، گسترش سرمایه گذاری مالی در حوزه‌ی فرهنگی و توسعه حوزه ابزاری و نیروی انسانی شده‌اند. مشخصه‌های سیاست فرهنگی در بسیاری از سطوح به گرایش‌های متعدد برخاسته از نهادهای هدایت کننده فعالیت‌های تاثیرگذار فرهنگی بستگی دارد.
فرآیندهای فرهنگی موجود در جامعه که تحقق آن‌ها در زندگی اجتماعی از طریق [[نهادها و سازمان‌های فرهنگی روسیه|نهادهای اجتماعی و فرهنگی]] امکان می‌یابد، از اهمیت اصلی برخوردار می‌باشند. علاوه بر این لازم است با این پروسه برنامه‌های مشخص آموزشی، فنی، تربیت نیروی انسانی همراه شود تا شرایط برای پیشرفت موفقیت آمیز [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]] حکومت مهیا شود. [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]] حکومتی همانند سابق خود را به عنوان مجموعه عملکردهایی در زمینه‌ی حل مسائل از طریق نهادهای تخصصی فرهنگی معرفی می‌کند. [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]] مشخص باعث پیشرفت ارتباط‌های فرهنگی با کشورهای خارج، حمایت از مجموعه‌های برگزارکننده [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] و کنسرت، فعالیت کتابخانه‌ها و [[موزه‌های روسیه|موزه‌ها]]، فعالیت در زمینه حفظ مجموعه‌های تاریخی و یادبودی، تربیت متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌ی فعالیت‌های هنری و خدمات فرهنگی می‌شود. [[نهادها و سازمان‌های فرهنگی روسیه|نهادهای فرهنگی]] فعلی بستر ساز ایجاد چندین فرم عملی و مناسب فرهنگی در راستای افزایش قلمرو فرهنگی، گسترش سرمایه گذاری مالی در حوزه‌ی فرهنگی و توسعه حوزه ابزاری و نیروی انسانی شده‌اند. مشخصه‌های سیاست فرهنگی در بسیاری از سطوح به گرایش‌های متعدد برخاسته از نهادهای هدایت کننده فعالیت‌های تاثیرگذار فرهنگی بستگی دارد.


سمت و سوی سیاست فرهنگی [[روسیه]] که توسط [[وزارت فرهنگ روسیه فدراتیو]] تعیین می‌گردد و در حوزه‌ی فعالیت سایر وزارت‌هاو ادارات قرار می‌گیرد ، نیازمند به تبیین برنامه‌های مشخص بین سازمانی است. در این راستا حمایت از پیشرفت فرهنگ میهنی، ارتباطات فرهنگی میهن پرستان ساکن خارج از کشور، برنامه‌های مربوط به جوانان ، سیاست تربیتی در حوزه کودک و نوجوان، حفظ آثار و مفاخر فرهنگی و استفاده از دستاوردهای تاریخی - فرهنگی، حمایت از بایگانی و آرشیو دستاوردها، توسعه و رشد دادن استعدادهای مردمی و فعالیت‌های فرهنگی - تفریحی مردمی و فعالیت‌های ارگان‌های فدرال در صدا و سیما است<ref>http://www.ibl.ru/konf/031209/120.html</ref>.
سمت و سوی [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی روسیه]] که توسط [[وزارت فرهنگ روسیه فدراتیو]] تعیین می‌گردد و در حوزه‌ی فعالیت سایر وزارت‌هاو ادارات قرار می‌گیرد ، نیازمند به تبیین برنامه‌های مشخص بین سازمانی است. در این راستا حمایت از پیشرفت فرهنگ میهنی، ارتباطات فرهنگی میهن پرستان ساکن خارج از کشور، برنامه‌های مربوط به جوانان ، سیاست تربیتی در حوزه کودک و نوجوان، حفظ آثار و مفاخر فرهنگی و استفاده از دستاوردهای تاریخی - فرهنگی، حمایت از بایگانی و آرشیو دستاوردها، توسعه و رشد دادن استعدادهای مردمی و فعالیت‌های فرهنگی - تفریحی مردمی و فعالیت‌های ارگان‌های فدرال در صدا و سیما است<ref>http://www.ibl.ru/konf/031209/120.html</ref>.


این وزارتخانه مجری سیاست‌های فدرال در امر حمایت و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی كشور بوده و بر امور صنایع دستی، [[هنر روسیه|هنر]]، كتابخانه‌های عمومی، [[موزه‌های روسیه|موزه‌ها]] و دیگر مؤسسات فرهنگی و آموزش حرفه‌ای فرهنگی - هنری كشور نظارت دارد. وزارت مذكور همچنین [[نهادها و سازمان‌های فرهنگی روسیه|سازمان‌های فرهنگی]] فدرال كشور را از محّل بودجه فدرال تأمین مالی نموده و به ارائه كمک‌های فنی به مؤسسات و سازمان‌های فرهنگی منطقه‌ای مبادرت می‌نماید. این قبیل حمایت‌ها در جهت توسعه و محافظت از فرهنگ و هنر كشور در برنامه‌های فدرال پیش‌بینی گردیده است. وزارت فرهنگ كشور همچنین در برنامه‌های فدرال ویژه بخش فرهنگی و اجتماعی شركت می‌نماید. وزیر فرهنگ، ریاست شورای هماهنگی فدرال در امور فرهنگ، هنر و سینمای كشور را بر عهده دارد. شورای فوق نیز خود متشكل از رؤسای ادارات فرهنگی ـ منطقه ای و یك نماینده از شورای وزیران است. به اعضای فوق باید كمیته دولتی سینما و آرشیو فدرال را نیز اضافه نمود. از جمله اختیارات قانونی منطقه ای فدرال [[روسیه]] می‌توان از مواردی چون ضمانت رعایت حقوق بشر و حقوق اجتماعی و شهروندی و محافظت از میراث فرهنگی ملی، اجرای سیاست‌های فرهنگی فدرال، تعیین استانداردهای لازم در آموزش‌های حرفه‌ای، از طریق طرح برنامه و راهكارهای مناسب، تعیین اصول كلی مؤسسات و سازمان‌های دولت‌های محلی و تعیین اصول كلی مالیات بندی یاد کرد<ref>آقازاده، حسین(1383)، فرهنگ نیلگون در سرزمین روس، انگاره ای از روابط فرهنگی ایران و روسیه، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران با همکاری موسسه ایراس. ص10-11.</ref>.
این وزارتخانه مجری سیاست‌های فدرال در امر حمایت و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی كشور بوده و بر امور صنایع دستی، [[هنر روسیه|هنر]]، كتابخانه‌های عمومی، [[موزه‌های روسیه|موزه‌ها]] و دیگر مؤسسات فرهنگی و آموزش حرفه‌ای فرهنگی - هنری كشور نظارت دارد. وزارت مذكور همچنین [[نهادها و سازمان‌های فرهنگی روسیه|سازمان‌های فرهنگی]] فدرال كشور را از محّل بودجه فدرال تأمین مالی نموده و به ارائه كمک‌های فنی به مؤسسات و سازمان‌های فرهنگی منطقه‌ای مبادرت می‌نماید. این قبیل حمایت‌ها در جهت توسعه و محافظت از فرهنگ و هنر كشور در برنامه‌های فدرال پیش‌بینی گردیده است. وزارت فرهنگ كشور همچنین در برنامه‌های فدرال ویژه بخش فرهنگی و اجتماعی شركت می‌نماید. وزیر فرهنگ، ریاست شورای هماهنگی فدرال در امور فرهنگ، هنر و سینمای كشور را بر عهده دارد. شورای فوق نیز خود متشكل از رؤسای ادارات فرهنگی ـ منطقه ای و یك نماینده از شورای وزیران است. به اعضای فوق باید كمیته دولتی سینما و آرشیو فدرال را نیز اضافه نمود. از جمله اختیارات قانونی منطقه ای فدرال [[روسیه]] می‌توان از مواردی چون ضمانت رعایت حقوق بشر و حقوق اجتماعی و شهروندی و محافظت از میراث فرهنگی ملی، اجرای سیاست‌های فرهنگی فدرال، تعیین استانداردهای لازم در آموزش‌های حرفه‌ای، از طریق طرح برنامه و راهكارهای مناسب، تعیین اصول كلی مؤسسات و سازمان‌های دولت‌های محلی و تعیین اصول كلی مالیات بندی یاد کرد<ref>آقازاده، حسین(1383)، فرهنگ نیلگون در سرزمین روس، انگاره ای از روابط فرهنگی ایران و روسیه، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران با همکاری موسسه ایراس. ص10-11.</ref>.

نسخهٔ ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۵۵

فرآیندهای فرهنگی موجود در جامعه که تحقق آن‌ها در زندگی اجتماعی از طریق نهادهای اجتماعی و فرهنگی امکان می‌یابد، از اهمیت اصلی برخوردار می‌باشند. علاوه بر این لازم است با این پروسه برنامه‌های مشخص آموزشی، فنی، تربیت نیروی انسانی همراه شود تا شرایط برای پیشرفت موفقیت آمیز سیاست فرهنگی حکومت مهیا شود. سیاست فرهنگی حکومتی همانند سابق خود را به عنوان مجموعه عملکردهایی در زمینه‌ی حل مسائل از طریق نهادهای تخصصی فرهنگی معرفی می‌کند. سیاست فرهنگی مشخص باعث پیشرفت ارتباط‌های فرهنگی با کشورهای خارج، حمایت از مجموعه‌های برگزارکننده تئاتر و کنسرت، فعالیت کتابخانه‌ها و موزه‌ها، فعالیت در زمینه حفظ مجموعه‌های تاریخی و یادبودی، تربیت متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌ی فعالیت‌های هنری و خدمات فرهنگی می‌شود. نهادهای فرهنگی فعلی بستر ساز ایجاد چندین فرم عملی و مناسب فرهنگی در راستای افزایش قلمرو فرهنگی، گسترش سرمایه گذاری مالی در حوزه‌ی فرهنگی و توسعه حوزه ابزاری و نیروی انسانی شده‌اند. مشخصه‌های سیاست فرهنگی در بسیاری از سطوح به گرایش‌های متعدد برخاسته از نهادهای هدایت کننده فعالیت‌های تاثیرگذار فرهنگی بستگی دارد.

سمت و سوی سیاست فرهنگی روسیه که توسط وزارت فرهنگ روسیه فدراتیو تعیین می‌گردد و در حوزه‌ی فعالیت سایر وزارت‌هاو ادارات قرار می‌گیرد ، نیازمند به تبیین برنامه‌های مشخص بین سازمانی است. در این راستا حمایت از پیشرفت فرهنگ میهنی، ارتباطات فرهنگی میهن پرستان ساکن خارج از کشور، برنامه‌های مربوط به جوانان ، سیاست تربیتی در حوزه کودک و نوجوان، حفظ آثار و مفاخر فرهنگی و استفاده از دستاوردهای تاریخی - فرهنگی، حمایت از بایگانی و آرشیو دستاوردها، توسعه و رشد دادن استعدادهای مردمی و فعالیت‌های فرهنگی - تفریحی مردمی و فعالیت‌های ارگان‌های فدرال در صدا و سیما است[۱].

این وزارتخانه مجری سیاست‌های فدرال در امر حمایت و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی كشور بوده و بر امور صنایع دستی، هنر، كتابخانه‌های عمومی، موزه‌ها و دیگر مؤسسات فرهنگی و آموزش حرفه‌ای فرهنگی - هنری كشور نظارت دارد. وزارت مذكور همچنین سازمان‌های فرهنگی فدرال كشور را از محّل بودجه فدرال تأمین مالی نموده و به ارائه كمک‌های فنی به مؤسسات و سازمان‌های فرهنگی منطقه‌ای مبادرت می‌نماید. این قبیل حمایت‌ها در جهت توسعه و محافظت از فرهنگ و هنر كشور در برنامه‌های فدرال پیش‌بینی گردیده است. وزارت فرهنگ كشور همچنین در برنامه‌های فدرال ویژه بخش فرهنگی و اجتماعی شركت می‌نماید. وزیر فرهنگ، ریاست شورای هماهنگی فدرال در امور فرهنگ، هنر و سینمای كشور را بر عهده دارد. شورای فوق نیز خود متشكل از رؤسای ادارات فرهنگی ـ منطقه ای و یك نماینده از شورای وزیران است. به اعضای فوق باید كمیته دولتی سینما و آرشیو فدرال را نیز اضافه نمود. از جمله اختیارات قانونی منطقه ای فدرال روسیه می‌توان از مواردی چون ضمانت رعایت حقوق بشر و حقوق اجتماعی و شهروندی و محافظت از میراث فرهنگی ملی، اجرای سیاست‌های فرهنگی فدرال، تعیین استانداردهای لازم در آموزش‌های حرفه‌ای، از طریق طرح برنامه و راهكارهای مناسب، تعیین اصول كلی مؤسسات و سازمان‌های دولت‌های محلی و تعیین اصول كلی مالیات بندی یاد کرد[۲].

ساختار سازمانی وزارت فرهنگ از زمان روی کار آمدن پوتین و در نتیجه بازسازی کامل ساختار اداری کشور به دست رئیس جمهور ولادیمیر پوتین صورت پذیرفته است. حذف بحث برانگیز کمیته مستقل فیلم کشور و ادغام آن با کمپانی سیرک روسیه از جمله تغییرات عمده صورت گرفته در وزارت فرهنگ محسوب می‌گردد. ترکیب و ساختار جدید وزارت فرهنگ روسیه شامل وزیر فرهنگ اداری چندین معاون بوده که سه نفر از آنان عنوان معاون اول وزیر را دارا هستند. از جمله وظایف عمده وزیر فرهنگ و معاونین او می توان به توسعه و قانون‌گذاری در سینمای کشور، حمایت دولت از هنر و توسعه هنرهای فولکلور، حمایت دولت از سینما، حفاظت و حمایت از ارزش‌های فرهنگی، تحقیق، آموزش و توسعه زیر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی، و اجرای سیاست سرمایه‌گذاری و اقتصاد بر بخش فرهنگ کشور. هیأت‌های مسئول امور هنری و فرهنگی نیز خود شامل مواردی چون دایره روابط بین المللی فرهنگی، بخش حسابرسی و ممیزی. بخش‌های مسئول امور هنری و فرهنگی نیز خود شامل کتابخانه‌ها، دکوراسیون و طراحی، موزه‌ها، اطلاعات و روابط عمومی، بازرسی و نظارت بر حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی غیر منقول کشور، بخش تدارکات، و بخش حقوقی می‌باشد[۳][۴].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. http://www.ibl.ru/konf/031209/120.html
  2. آقازاده، حسین(1383)، فرهنگ نیلگون در سرزمین روس، انگاره ای از روابط فرهنگی ایران و روسیه، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران با همکاری موسسه ایراس. ص10-11.
  3. http://www.bashgah.net/fa/content/show/7853
  4. کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ روسیه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،