آموزش دوره اول متوسطه ژاپن: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «این دوره که باید آن را در مدارس راهنمایی یا آن طور که در ژاپنی میگویند چوگاکّو[1] گذراند همراه با دوره دبیرستان جزو دوره متوسطه به حساب آورده میشود، از این روی سرکارآرانی این دوره را دوره اول دبیرستان نامیده است (سرکارآرانی، 1382: 138). این دور...» ایجاد کرد) |
|||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
این دوره که باید آن را در مدارس راهنمایی یا آن طور که در ژاپنی میگویند چوگاکّو | این دوره که باید آن را در مدارس راهنمایی یا آن طور که در ژاپنی میگویند چوگاکّو (中学校/Chūgakkō) گذراند همراه با دوره دبیرستان جزو دوره متوسطه به حساب آورده میشود، از این روی سرکارآرانی این دوره را دوره اول دبیرستان نامیده است.<ref>سرکارآرانی، محمدرضا (1382). اصلاحات آموزشی و مدرنسازی با تأکید بر مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش ایران و ژاپن. نشر روزنگار. ص138.</ref> این دوره سه سال و از آنجا که تحصیل در آن اجباری است، ما آن را در این قسمت تحصیلات اجباری آوردیم و با نام دوره راهنمایی معرفی میکنیم. | ||
با استناد به «کتاب آمار [[ژاپن]] 2021»، در سال 2019 تعداد مدارس راهنمایی در ژاپن 10222 واحد مدرسه بود که در آن 3218137 نفر شامل 1645095 پسر و 1573042 دختر مشغول به تحصیل بودند. نیز کادر آموزشی این مدارس 246825 نفر شامل 139346 نفر مرد و 107479 نفر زن بود ( | با استناد به «کتاب آمار [[ژاپن]] 2021»، در سال 2019 تعداد مدارس راهنمایی در [[ژاپن]] 10222 واحد مدرسه بود که در آن 3218137 نفر شامل 1645095 پسر و 1573042 دختر مشغول به تحصیل بودند. نیز کادر آموزشی این مدارس 246825 نفر شامل 139346 نفر مرد و 107479 نفر زن بود .<ref name=":3">Sōmushō, T (2021). Nihon no Tōkē 2021. Sōmushō Tōkeikyoku. P243.</ref> از 10222 مدرسه راهنمایی هم 70 واحد مدرسه ملی، 9371 واحد مدرسه عمومی و 781 واحد مدرسه خصوصی بودند.<ref name=":3" /> همچنین هزینه سالانه آموزش برای هر نفر در مدارس راهنمایی 488397 ین برای مدارس عمومی و 1406433 ین برای مدارس خصوصی بود.<ref name=":4">Sōmushō, T (2021). Nihon no Tōkē 2021. Sōmushō Tōkeikyoku. P252.</ref> | ||
یکی از تفاوتهایی که بین دوره ابتدایی و دوره راهنمایی وجود دارد، این است که در دوره ابتدایی یک نفر معلم متصدی تمام دروس است، اما در دوره راهنمایی هر درس بر عهده یک معلم قرار میگیرد. دروسی که در این دوره تدریس میشود، به تفکیک پایه اول، دوم و سوم به ترتیب زیر است ( | یکی از تفاوتهایی که بین دوره ابتدایی و دوره راهنمایی وجود دارد، این است که در دوره ابتدایی یک نفر معلم متصدی تمام دروس است، اما در دوره راهنمایی هر درس بر عهده یک معلم قرار میگیرد. دروسی که در این دوره تدریس میشود، به تفکیک پایه اول، دوم و سوم به ترتیب زیر است:<ref name=":5">Monbukagakushō (2021-09-18). Fuhyō 1 Gimu kyōiku shogakkō de shiyō sareru Kyōkasho. https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/kyoukasho/gaiyou/20210810-mxt_kouhou02-1.pdf. P1.</ref> | ||
پایه اول: زبان | پایه اول: [[زبان ژاپنی]]، نگارش، علوم اجتماعی (جغرافیا)، علوم اجتماعی (تاریخ)، نقشه، ریاضی، علوم، [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] (عمومی)، [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]](همنوازی با ساز)، هنر، حفظ تندرستی و [[ورزش در ژاپن|ورزش]]، حرفه و فن و خانهداری (حرفه و فن)، حرفه و فن و خانهداری (خانهداری)، زبان انگلیسی، اخلاق. | ||
پایه دوم: زبان | پایه دوم: [[زبان ژاپنی]]، نگارش، علوم اجتماعی (تاریخ)، علوم اجتماعی (شهروندی)، نقشه، ریاضی، علوم، [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] (عمومی)، [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] (همنوازی با ساز)، هنر، حفظ تندرستی و [[ورزش در ژاپن|ورزش]]، حرفه و فن و خانهداری (حرفه و فن)، حرفه و فن و خانهداری (خانهداری)، انگلیسی، اخلاق. | ||
پایه سوم: زبان | پایه سوم: [[زبان ژاپنی]]، نگارش، علوم اجتماعی (جغرافی)، علوم اجتماعی (تاریخ)، نقشه، ریاضی، علوم، [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] (عمومی)، [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] (همنوازی با ساز)، هنر، حفظ تندرستی و [[ورزش در ژاپن|ورزش]]، حرفه و فن و خانهداری (حرفه و فن)، حرفه و فن و خانهداری (خانهداری)، انگلیسی، اخلاق. | ||
مقطع آموزش مقدماتی متوسطه یا راهنمایی، حداکثر مدت | مقطع آموزش مقدماتی متوسطه یا راهنمایی، حداکثر مدت زمان ۳ سال و برای ردههای سنی ۱۵-۱۲ سال است. این مقطع آموزشی اجباری ورسمی بوده و همان طور که در بالا آمد هزینه آن نسبت به دوره ابتدایی بیشتر است. هدف اصلی این دوره، ارائه آموزش عمومی درسطح مقدماتی متوسطه و متناسب با مراحل رشد جسمی و ذهنی دانش آموزان است. این دوره امتحان ورودی ندارد، اما برای ورود به دوره دبیرستان باید امتحام ورودی داد، بنابراین در دانشآموزان پایه دوم و سوم با شرکت در کلاسهای آموزشی خارج از مدرسه خود را برای شرکت در آزمون ورودی دبیرستان آماده میکنند.<ref>ماهرپور، روهینا (1402). «نظام آموزشی ژاپن». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. ص.282- 298.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | |||
* [[آموزش های مقطع راهنمایی مصر]] | |||
* [[آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین]] | |||
* [[آموزش های مقطع راهنمایی سنگال]] | |||
* [[آموزش متوسطه کانادا]] | |||
* [[آموزش متوسطه روسیه]] | |||
* [[مدارس افغانستان]] | |||
* [[آموزش متوسطه تونس]] | |||
* [[آموزش متوسطه ژاپن]] | |||
* [[آموزش متوسطه کوبا]] | |||
* [[آموزش متوسطه لبنان]] | |||
* [[آموزش های مقطع متوسطه مصر]] | |||
* [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]] | |||
* [[آموزش متوسطه سنگال]] | |||
==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۵۲
این دوره که باید آن را در مدارس راهنمایی یا آن طور که در ژاپنی میگویند چوگاکّو (中学校/Chūgakkō) گذراند همراه با دوره دبیرستان جزو دوره متوسطه به حساب آورده میشود، از این روی سرکارآرانی این دوره را دوره اول دبیرستان نامیده است.[۱] این دوره سه سال و از آنجا که تحصیل در آن اجباری است، ما آن را در این قسمت تحصیلات اجباری آوردیم و با نام دوره راهنمایی معرفی میکنیم.
با استناد به «کتاب آمار ژاپن 2021»، در سال 2019 تعداد مدارس راهنمایی در ژاپن 10222 واحد مدرسه بود که در آن 3218137 نفر شامل 1645095 پسر و 1573042 دختر مشغول به تحصیل بودند. نیز کادر آموزشی این مدارس 246825 نفر شامل 139346 نفر مرد و 107479 نفر زن بود .[۲] از 10222 مدرسه راهنمایی هم 70 واحد مدرسه ملی، 9371 واحد مدرسه عمومی و 781 واحد مدرسه خصوصی بودند.[۲] همچنین هزینه سالانه آموزش برای هر نفر در مدارس راهنمایی 488397 ین برای مدارس عمومی و 1406433 ین برای مدارس خصوصی بود.[۳]
یکی از تفاوتهایی که بین دوره ابتدایی و دوره راهنمایی وجود دارد، این است که در دوره ابتدایی یک نفر معلم متصدی تمام دروس است، اما در دوره راهنمایی هر درس بر عهده یک معلم قرار میگیرد. دروسی که در این دوره تدریس میشود، به تفکیک پایه اول، دوم و سوم به ترتیب زیر است:[۴]
پایه اول: زبان ژاپنی، نگارش، علوم اجتماعی (جغرافیا)، علوم اجتماعی (تاریخ)، نقشه، ریاضی، علوم، موسیقی (عمومی)، موسیقی(همنوازی با ساز)، هنر، حفظ تندرستی و ورزش، حرفه و فن و خانهداری (حرفه و فن)، حرفه و فن و خانهداری (خانهداری)، زبان انگلیسی، اخلاق.
پایه دوم: زبان ژاپنی، نگارش، علوم اجتماعی (تاریخ)، علوم اجتماعی (شهروندی)، نقشه، ریاضی، علوم، موسیقی (عمومی)، موسیقی (همنوازی با ساز)، هنر، حفظ تندرستی و ورزش، حرفه و فن و خانهداری (حرفه و فن)، حرفه و فن و خانهداری (خانهداری)، انگلیسی، اخلاق.
پایه سوم: زبان ژاپنی، نگارش، علوم اجتماعی (جغرافی)، علوم اجتماعی (تاریخ)، نقشه، ریاضی، علوم، موسیقی (عمومی)، موسیقی (همنوازی با ساز)، هنر، حفظ تندرستی و ورزش، حرفه و فن و خانهداری (حرفه و فن)، حرفه و فن و خانهداری (خانهداری)، انگلیسی، اخلاق.
مقطع آموزش مقدماتی متوسطه یا راهنمایی، حداکثر مدت زمان ۳ سال و برای ردههای سنی ۱۵-۱۲ سال است. این مقطع آموزشی اجباری ورسمی بوده و همان طور که در بالا آمد هزینه آن نسبت به دوره ابتدایی بیشتر است. هدف اصلی این دوره، ارائه آموزش عمومی درسطح مقدماتی متوسطه و متناسب با مراحل رشد جسمی و ذهنی دانش آموزان است. این دوره امتحان ورودی ندارد، اما برای ورود به دوره دبیرستان باید امتحام ورودی داد، بنابراین در دانشآموزان پایه دوم و سوم با شرکت در کلاسهای آموزشی خارج از مدرسه خود را برای شرکت در آزمون ورودی دبیرستان آماده میکنند.[۵]
نیز نگاه کنید به
- آموزش های مقطع راهنمایی مصر
- آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین
- آموزش های مقطع راهنمایی سنگال
- آموزش متوسطه کانادا
- آموزش متوسطه روسیه
- مدارس افغانستان
- آموزش متوسطه تونس
- آموزش متوسطه ژاپن
- آموزش متوسطه کوبا
- آموزش متوسطه لبنان
- آموزش های مقطع متوسطه مصر
- آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین
- آموزش متوسطه سنگال
کتابشناسی
- ↑ سرکارآرانی، محمدرضا (1382). اصلاحات آموزشی و مدرنسازی با تأکید بر مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش ایران و ژاپن. نشر روزنگار. ص138.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ Sōmushō, T (2021). Nihon no Tōkē 2021. Sōmushō Tōkeikyoku. P243.
- ↑ Sōmushō, T (2021). Nihon no Tōkē 2021. Sōmushō Tōkeikyoku. P252.
- ↑ Monbukagakushō (2021-09-18). Fuhyō 1 Gimu kyōiku shogakkō de shiyō sareru Kyōkasho. https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/kyoukasho/gaiyou/20210810-mxt_kouhou02-1.pdf. P1.
- ↑ ماهرپور، روهینا (1402). «نظام آموزشی ژاپن». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. ص.282- 298.