موحدون در تونس: تفاوت میان نسخهها
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
از دســت رفتن جایگاه فرهنگی سیاســی و وحدتبخش شهر قیروان در إفریقیــه و گســترش نوعــی از پراکندگــی سیاســی و فرهنگی در تونــس را از مهمتریــن پیامدهای منفی حضور بنیهلالدر إفریقیه دانســتهاند؛<ref name=":8">جنحانی، حبیب (۱۹۶۸م). القیروان عبر عصور ازدهار الحضارة الاسلامیة في المغرب العربي. تونس: الدار التونسیه للنشر.</ref> ماننــد حکومــت صنهاجیان در شــهر مهدیــه، فرمانروایی بنیهلال در شــهر قیــروان و حکومت خراسانیها در شــهر تونس. اختلافهای حکومتی و پراکندگیهای سیاسی و فرهنگی، مسیحیان اروپایی را به طمع انداخت تا در سال 1130میلادی به إفریقیه حمله کنند و بســیاری از شــهرهای ساحلی این مناطق مسلماننشــین را تحت نفوذ خود درآورند و تا سالها بر آن حکومت کنند. موحدون توانستند با شکست اروپاییها و پیروزی بر بنیهلال و نیز تصرف شــهرهای مهدیه و تونس، وحدت و ثبات سیاسی را دوباره به إفریقیه برگردانند؛ این اقدام موحدون بهاندازهای مهم اســت کــه از آن به فتح اســلامی جدید در إفریقیــه یاد میکنند.<ref name=":8" /><ref>عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 38.</ref> | از دســت رفتن جایگاه فرهنگی سیاســی و وحدتبخش شهر قیروان در إفریقیــه و گســترش نوعــی از پراکندگــی سیاســی و فرهنگی در [[تونس|تونــس]] را از مهمتریــن پیامدهای منفی حضور بنیهلالدر إفریقیه دانســتهاند؛<ref name=":8">جنحانی، حبیب (۱۹۶۸م). القیروان عبر عصور ازدهار الحضارة الاسلامیة في المغرب العربي. تونس: الدار التونسیه للنشر.</ref> ماننــد حکومــت صنهاجیان در شــهر مهدیــه، فرمانروایی بنیهلال در شــهر قیــروان و حکومت خراسانیها در شــهر [[تونس]]. | ||
اختلافهای حکومتی و پراکندگیهای سیاسی و فرهنگی، مسیحیان اروپایی را به طمع انداخت تا در سال 1130میلادی به إفریقیه حمله کنند و بســیاری از شــهرهای ساحلی این مناطق مسلماننشــین را تحت نفوذ خود درآورند و تا سالها بر آن حکومت کنند. | |||
موحدون توانستند با شکست اروپاییها و پیروزی بر بنیهلال و نیز تصرف شــهرهای مهدیه و تونس، وحدت و ثبات سیاسی را دوباره به إفریقیه برگردانند؛ این اقدام موحدون بهاندازهای مهم اســت کــه از آن به فتح اســلامی جدید در إفریقیــه یاد میکنند.<ref name=":8" /><ref>عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ [[تونس]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی], ص 38.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[تاریخ دوران اسلامی تونس]]؛ [[امویان در تونس]]؛ [[اغلبیان در تونس]]؛ [[فاطمیان در تونس]]؛ [[حفصیان در تونس]]؛ [[عثمانیان در تونس]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۴ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۱۴
از دســت رفتن جایگاه فرهنگی سیاســی و وحدتبخش شهر قیروان در إفریقیــه و گســترش نوعــی از پراکندگــی سیاســی و فرهنگی در تونــس را از مهمتریــن پیامدهای منفی حضور بنیهلالدر إفریقیه دانســتهاند؛[۱] ماننــد حکومــت صنهاجیان در شــهر مهدیــه، فرمانروایی بنیهلال در شــهر قیــروان و حکومت خراسانیها در شــهر تونس.
اختلافهای حکومتی و پراکندگیهای سیاسی و فرهنگی، مسیحیان اروپایی را به طمع انداخت تا در سال 1130میلادی به إفریقیه حمله کنند و بســیاری از شــهرهای ساحلی این مناطق مسلماننشــین را تحت نفوذ خود درآورند و تا سالها بر آن حکومت کنند.
موحدون توانستند با شکست اروپاییها و پیروزی بر بنیهلال و نیز تصرف شــهرهای مهدیه و تونس، وحدت و ثبات سیاسی را دوباره به إفریقیه برگردانند؛ این اقدام موحدون بهاندازهای مهم اســت کــه از آن به فتح اســلامی جدید در إفریقیــه یاد میکنند.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
تاریخ دوران اسلامی تونس؛ امویان در تونس؛ اغلبیان در تونس؛ فاطمیان در تونس؛ حفصیان در تونس؛ عثمانیان در تونس
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ جنحانی، حبیب (۱۹۶۸م). القیروان عبر عصور ازدهار الحضارة الاسلامیة في المغرب العربي. تونس: الدار التونسیه للنشر.
- ↑ عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 38.