روابط اجتماعی تونس: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «مدرنیته، جهانی‌شدن و فناوری مؤلفه‌هایی هستند که بسیاری از روابط اجتماعی موجود در جوامع و فرهنگ ملل را دستخوش تغییر کرده‌اند. تونس، با وجود قرارگرفتن در خط مقدم رویارویی جهان اسلام با جهان غرب و مهیابودن همه شرایط برای نابودی این عناصر هویت...» ایجاد کرد)
 
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
مدرنیته، جهانی‌شدن و فناوری مؤلفه‌هایی هستند که بسیاری از روابط اجتماعی موجود در جوامع و فرهنگ ملل را دستخوش تغییر کرده‌اند. تونس، با وجود قرارگرفتن در خط مقدم رویارویی جهان اسلام با جهان غرب و مهیابودن همه شرایط برای نابودی این عناصر هویتی، دچار دگردیسی عمیق نشده است و هنوز هم عناصر اسلامیت، عربیت، اخوت، تسامح و اعتدال در سطوح مختلف روابط اجتماعی قابل مشاهده است. غریبه‌دوستی، مهمان‌نوازی، صله ارحام، تعصب‌ستیزی، اعتدال‌گرایی، گفت‌وگومحوری، آرامش‌طلبی، حقیقت‌جویی و ساده‌رفتاری از مهم‌ترین مشخصه‌های روابط اجتماعی [[تونس]] است. آزادی در روابط اجتماعی برخی از آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته است.  
مدرنیته، جهانی‌شدن و فناوری مولفه‌هایی هستند که بسیاری از روابط اجتماعی موجود در جوامع و فرهنگ ملل را دستخوش تغییر کرده‌اند. [[تونس]]، با وجود قرارگرفتن در خط مقدم رویارویی جهان اسلام با جهان غرب و مهیابودن همه شرایط برای نابودی این عناصر هویتی، دچار دگردیسی عمیق نشده است و هنوز هم عناصر اسلامیت، عربیت، اخوت، تسامح و اعتدال در سطوح مختلف روابط اجتماعی قابل مشاهده است. غریبه‌دوستی، مهمان‌نوازی، صله ارحام، تعصب‌ستیزی، اعتدال‌گرایی، گفت‌وگومحوری، آرامش‌طلبی، حقیقت‌جویی و ساده‌رفتاری از مهم‌ترین مشخصه‌های روابط اجتماعی [[تونس]] است.


دست‌دادن و روبوسی مردان و زنان با یکدیگر در روابط اجتماعی امری عادی است و عالمان دین نیز آن را انجام می‌دهند؛ امری‌که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی نیست؛ بلکه تحت‌تأثیر نظام ارزشی فرهنگ فرانکفونی حاکم بر تونس است، بسیاری از نقاط ضعف و آسیب‌های فرهنگی اخلاقی موجود در حوزه روابط اجتماعی تونس، به‌ویژه آنچه در زمینه اخلاق معاشرت مشاهده می‌شود، بیشتر متأثر از  
آزادی در روابط اجتماعی برخی از [[آسیب شناسی اجتماعی در تونس|آسیب‌های اجتماعی]] را به همراه داشته است. دست‌دادن و روبوسی مردان و زنان با یکدیگر در روابط اجتماعی امری عادی است و عالمان دین نیز آن را انجام می‌دهند؛ امری‌که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی نیست؛ بلکه تحت‌تأثیر نظام ارزشی فرهنگ فرانکفونی حاکم بر [[تونس]] است، بسیاری از نقاط ضعف و آسیب‌های فرهنگی اخلاقی موجود در حوزه روابط اجتماعی [[تونس]]، به‌ویژه آنچه در زمینه اخلاق معاشرت مشاهده می‌شود، بیشتر متأثر از عملکرد نادرست سیاستمداران و تزویر برخی از رجال دین در تعامل با مردم است.


۵۷
برای مثال می‌توان به تحقیر جایگاه زن توسط برخی از سردمداران تصوف و اجرای سیاست تعادل‌ستیز تساوی‌پنداری حقوق زن و مرد از سوی حکومت‌های بورقیبه و بن علی اشاره کردکه سبب پیداشدن نوعی رقابت منفی میان زنان و مردان در سطح جامعه شده است [[مهاجرت و پناهندگی در تونس|مهاجرت]] یکی از پدیده‌های تأثیرگذار بر روابط اجتماعی است و آسیب‌های فرهنگی هویتی گوناگونی را، مانند کم‌رنگ‌شدن سخن‌گفتن به زبان عربی، در میان خانواده‌های مهاجر و شرکت برخی از جوانان تونسی در شبکه‌های جرائم سازمان‌یافته ملی و بین‌المللی برای جامعه [[تونس]] ایجاد کرده است.<ref>عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ [[تونس]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی], ص 57.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
[[روابط اجتماعی در چین]]؛ [[روابط اجتماعی کوبا]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی سنگال]]؛ [[روابط اجتماعی ژاپن]]؛ [[ساختار روابط اجتماعی کانادا]]؛ [[گروه‌ها و روابط اجتماعی تایلند]]؛ [[مناسبات و روابط اجتماعی در اوکراین]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی اسپانیا]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی اردن]]؛ [[گروه‌ها و روابط اجتماعی اتیوپی]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی در سیرالئون]]؛ [[روابط اجتماعی ژاپن]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی مالی]]


 
== کتابشناسی ==
۵۸
 
عملکرد نادرست سیاستمداران و تزویر برخی از رجال دین در تعامل با مردم است. برای مثال می‌توان به تحقیر جایگاه زن توسط برخی از سردمداران تصوف و اجرای سیاست تعادل‌ستیز تساوی‌پنداری حقوق زن و مرد از سوی حکومت‌های بورقیبه و بن علی اشاره کردکه سبب پیداشدن نوعی رقابت منفی میان زنان و مردان در سطح جامعه شده است مهاجرت یکی از پدیده‌های تأثیرگذار بر روابط اجتماعی است و آسیب‌های فرهنگی هویتی گوناگونی را، مانند کم‌رنگ‌شدن سخن‌گفتن به زبان عربی، در میان خانواده‌های مهاجر و شرکت برخی از جوانان تونسی در شبکه‌های جرائم سازمان‌یافته ملی و بین‌المللی برای جامعه تونس ایجاد کرده است.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۴۲

مدرنیته، جهانی‌شدن و فناوری مولفه‌هایی هستند که بسیاری از روابط اجتماعی موجود در جوامع و فرهنگ ملل را دستخوش تغییر کرده‌اند. تونس، با وجود قرارگرفتن در خط مقدم رویارویی جهان اسلام با جهان غرب و مهیابودن همه شرایط برای نابودی این عناصر هویتی، دچار دگردیسی عمیق نشده است و هنوز هم عناصر اسلامیت، عربیت، اخوت، تسامح و اعتدال در سطوح مختلف روابط اجتماعی قابل مشاهده است. غریبه‌دوستی، مهمان‌نوازی، صله ارحام، تعصب‌ستیزی، اعتدال‌گرایی، گفت‌وگومحوری، آرامش‌طلبی، حقیقت‌جویی و ساده‌رفتاری از مهم‌ترین مشخصه‌های روابط اجتماعی تونس است.

آزادی در روابط اجتماعی برخی از آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته است. دست‌دادن و روبوسی مردان و زنان با یکدیگر در روابط اجتماعی امری عادی است و عالمان دین نیز آن را انجام می‌دهند؛ امری‌که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی نیست؛ بلکه تحت‌تأثیر نظام ارزشی فرهنگ فرانکفونی حاکم بر تونس است، بسیاری از نقاط ضعف و آسیب‌های فرهنگی اخلاقی موجود در حوزه روابط اجتماعی تونس، به‌ویژه آنچه در زمینه اخلاق معاشرت مشاهده می‌شود، بیشتر متأثر از عملکرد نادرست سیاستمداران و تزویر برخی از رجال دین در تعامل با مردم است.

برای مثال می‌توان به تحقیر جایگاه زن توسط برخی از سردمداران تصوف و اجرای سیاست تعادل‌ستیز تساوی‌پنداری حقوق زن و مرد از سوی حکومت‌های بورقیبه و بن علی اشاره کردکه سبب پیداشدن نوعی رقابت منفی میان زنان و مردان در سطح جامعه شده است مهاجرت یکی از پدیده‌های تأثیرگذار بر روابط اجتماعی است و آسیب‌های فرهنگی هویتی گوناگونی را، مانند کم‌رنگ‌شدن سخن‌گفتن به زبان عربی، در میان خانواده‌های مهاجر و شرکت برخی از جوانان تونسی در شبکه‌های جرائم سازمان‌یافته ملی و بین‌المللی برای جامعه تونس ایجاد کرده است.[۱]

نیز نگاه کنید به

روابط اجتماعی در چین؛ روابط اجتماعی کوبا؛ جریان ها و روابط اجتماعی سنگال؛ روابط اجتماعی ژاپن؛ ساختار روابط اجتماعی کانادا؛ گروه‌ها و روابط اجتماعی تایلند؛ مناسبات و روابط اجتماعی در اوکراین؛ جریان ها و روابط اجتماعی اسپانیا؛ جریان ها و روابط اجتماعی اردن؛ گروه‌ها و روابط اجتماعی اتیوپی؛ جریان ها و روابط اجتماعی در سیرالئون؛ روابط اجتماعی ژاپن؛ جریان ها و روابط اجتماعی مالی

کتابشناسی

  1. عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 57.