اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''اساطیر و افسانهها''' فرهنگ کشور سیرالئون نیز همچون دیگر کشورهای منطقه غرب آفریقا مملو از اساطیر و افسانههایی است که نسل به نسل از پدر به پسر انتقال یافته است. این افسانهها که بیشتر در ارتباط با خدایان و ارواح میباشند بیشتر حالت شفاهی و...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:سنت قصه گویی در سیرالئون.jpg|بندانگشتی|سنت قصه گویی در سیرالئون(1393). برگرفته از سایت آل آفریقا،قابل بازیابی از[https://allafrica.com/ https://allafrica.com/view/group/main/main/id/00028862.html]]] | |||
فرهنگ کشور [[سیرالئون]] نیز همچون دیگر کشورهای منطقه غرب آفریقا مملو از اساطیر و افسانههایی است که نسل به نسل از پدر به پسر انتقال یافته است. این افسانهها که بیشتر در ارتباط با خدایان و ارواح میباشند بیشتر حالت شفاهی و نقلی دارند و تعداد اندکی از این داستانهای اسطورهای در قالب کتاب ثبت و ضبط شدهاند. یکی از سنتهای جالب و در عین حال بسیار قدیمی در [[سیرالئون]] داستان سرایی و قصه گویی کهنسالان و افراد سالخورده برای کودکان و نوجوانان و انتقال این بخش مهم از فرهنگ شفاهی کشور است. این کهنسالان معمولاً در روستاها و در هنگام غروب آفتاب خردسالان و نوجوانان پسر و دختر را به دور خود گرد آورده و داستانهایی که از پدران خود شنیدهاند برای آنها نقل میکنند. قصهها و داستانهایی که توسط این کهنسالان و به شیوه نقالی روایت میشود بخشی از سنتهای کهن قومی قبیلگی این کشور را در قالب افسانههایی جذاب از نسل قدیم به نسل جدید منتقل میکند. خشم خدایان، نوع ارتباط انسانها با ارواح پیشینیان و اجداد خویش، نقش جادوگران شرور و موذی در بروز سختی و بدبختی در جوامع انسانی، مزایای ساده زیستی، مبارزه با ظلم و ستم و... از مضامینی هستند که معمولاً در داستانهای نقالان مورد استفاده قرار میگیرند. سنت قصهگویی مثال بارز انتقال ادبیات شفاهی به صورت نسل اندر نسل است که با وجود رسوخ برخی مظاهر تمدن غربی، همچنان جایگاه خود را در جوامع سنتی [[سیرالئون]] حفظ کرده است<ref>عرب احمدی، امیر بهرام (1386). مطالعات میدانی، شهر فریتاون.</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
فرهنگ کشور سیرالئون نیز همچون دیگر کشورهای منطقه غرب آفریقا مملو از اساطیر و افسانههایی است که نسل به نسل از پدر به پسر انتقال یافته است. این افسانهها که بیشتر در ارتباط با خدایان و ارواح میباشند بیشتر حالت شفاهی و نقلی دارند و تعداد اندکی از این داستانهای اسطورهای در قالب کتاب ثبت و ضبط شدهاند. یکی از | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در روسیه]]؛ [[اساطیر و افسانههای کانادایی]]؛ [[باورهای عامیانه در مصر]]؛ [[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در تونس]]؛ [[اسطوره ها و افسانه های چینی]]؛ [[باورهای عامیانه مردم ژاپن]]؛ [[افسانه های ژاپنی]]؛ [[اساطیر ژاپن]]؛ [[اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه سنگال]]؛ [[اساطیر و افسانهها در مالی]]؛ [[افسانهها و قصه های عامیانه در ساحل عاج]]؛ [[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در زیمبابوه]]؛ [[اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه در تایلند]]؛ [[اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه در اسپانیا]]؛ [[اساطیر، افسانه ها و قصه های عامیانه در اردن]]؛ [[اساطیر و افسانهها در اتیوپی]]. | |||
==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۲۸
فرهنگ کشور سیرالئون نیز همچون دیگر کشورهای منطقه غرب آفریقا مملو از اساطیر و افسانههایی است که نسل به نسل از پدر به پسر انتقال یافته است. این افسانهها که بیشتر در ارتباط با خدایان و ارواح میباشند بیشتر حالت شفاهی و نقلی دارند و تعداد اندکی از این داستانهای اسطورهای در قالب کتاب ثبت و ضبط شدهاند. یکی از سنتهای جالب و در عین حال بسیار قدیمی در سیرالئون داستان سرایی و قصه گویی کهنسالان و افراد سالخورده برای کودکان و نوجوانان و انتقال این بخش مهم از فرهنگ شفاهی کشور است. این کهنسالان معمولاً در روستاها و در هنگام غروب آفتاب خردسالان و نوجوانان پسر و دختر را به دور خود گرد آورده و داستانهایی که از پدران خود شنیدهاند برای آنها نقل میکنند. قصهها و داستانهایی که توسط این کهنسالان و به شیوه نقالی روایت میشود بخشی از سنتهای کهن قومی قبیلگی این کشور را در قالب افسانههایی جذاب از نسل قدیم به نسل جدید منتقل میکند. خشم خدایان، نوع ارتباط انسانها با ارواح پیشینیان و اجداد خویش، نقش جادوگران شرور و موذی در بروز سختی و بدبختی در جوامع انسانی، مزایای ساده زیستی، مبارزه با ظلم و ستم و... از مضامینی هستند که معمولاً در داستانهای نقالان مورد استفاده قرار میگیرند. سنت قصهگویی مثال بارز انتقال ادبیات شفاهی به صورت نسل اندر نسل است که با وجود رسوخ برخی مظاهر تمدن غربی، همچنان جایگاه خود را در جوامع سنتی سیرالئون حفظ کرده است[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در روسیه؛ اساطیر و افسانههای کانادایی؛ باورهای عامیانه در مصر؛ اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در تونس؛ اسطوره ها و افسانه های چینی؛ باورهای عامیانه مردم ژاپن؛ افسانه های ژاپنی؛ اساطیر ژاپن؛ اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه سنگال؛ اساطیر و افسانهها در مالی؛ افسانهها و قصه های عامیانه در ساحل عاج؛ اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در زیمبابوه؛ اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه در تایلند؛ اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه در اسپانیا؛ اساطیر، افسانه ها و قصه های عامیانه در اردن؛ اساطیر و افسانهها در اتیوپی.
کتابشناسی
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام (1386). مطالعات میدانی، شهر فریتاون.
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)