آموزش متوسطه تایلند: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''دوره متوسط''' دوره دبیرستان هم به دو دوره سهساله تقسیم میشود. دوره دوم دبیرستان دو رشته فنیحرفهای و عمومی داردکه در مدارس جداگانه تدریس میشود؛ اما مدارس جامع هر دو رشته را تدریس میکنند. دانشآموزان رشته عمومی معمولا در دانشگاه ادا...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
دورهٔ دبیرستان هم به دو دورهٔ سهساله تقسیم میشود. دورهٔ دوم دبیرستان دو رشتهٔ فنیحرفهای و عمومی داردکه در مدارس جداگانه تدریس میشود؛ اما مدارس جامع هر دو رشته را تدریس میکنند. دانشآموزان رشتهٔ عمومی معمولاً در دانشگاه ادامه تحصیل میدهند و مدارس فنیحرفهای دانشآموزان را برای کاریابی یا مطالعات بیشتر آماده میکنند. | |||
در رشتهٔ عمومیگرایشهای گوناگون نظیر «ریاضی، علوم» و «ریاضی، انگلیسی» و «زبانهای خارجی» تدریس میشود. ورود به دورهٔ دوم دبیرستان با امتحان ورودی صورت میگیرد و در پایان هر سطح (دورهٔ اول یا دوم) دانشآموزان باید در آزمون تحصیل ملی (National Education Test) قبول شوند. فارغالتحصیلان دورهٔ ۶ ساله دبیرستان میتوانند دو امتحان بدهند که به آنها آزمون تحصیلی ملی عادی (Ordinary National Education Test (O-NET))و آزمون تحصیلی ملی پیشرفته (Advaced National Educatin Test (A-NET)) میگویند. | |||
همچنین پس از دورهٔ دبیرستان و برای ورود به دانشگاه دانشآموزان باید در آزمونی به نام «پذیرش متمرکز دانشگاهی» شرکتکنند که نمرهٔ آن ترکیبی از نمرات امتحانات آزمون تحصیلی ملی عادی و آزمون تحصیلی ملی پیشرفته و نمرات سال چهارم دبیرستان است. البته این برنامه در دست تغییر است و در حال حاضر دانشگاههای دولتی ۷۰ درصد دانشجویان را خود برمیگزینند و ۳۰ درصد بقیه باید با روش فوق وارد دانشگاه شوند. پذیرش مستقیم دانشگاهی معمولاً در ماه اکتبر (مهرماه) صورت میگیرد<ref>الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ [[تایلند]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی]،ص.275-276.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[آموزش متوسطه کانادا]]؛ [[آموزش متوسطه روسیه]]؛ [[مدارس افغانستان]]؛ [[آموزش متوسطه تونس]]؛ [[آموزش متوسطه ژاپن]]؛ [[آموزش متوسطه کوبا]]؛ [[آموزش متوسطه لبنان]]؛ [[آموزش های مقطع متوسطه مصر]]؛ [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]]؛ [[آموزش متوسطه سنگال]]؛ [[آموزش متوسطه فرانسه]]؛ [[آموزش متوسطه در مالی]]؛ [[آموزش متوسطه زیمبابوه]]؛ [[آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا]]؛ [[آموزش متوسطه در اردن]]؛ [[آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی]]؛ [[آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون]]. | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۴۱
دورهٔ دبیرستان هم به دو دورهٔ سهساله تقسیم میشود. دورهٔ دوم دبیرستان دو رشتهٔ فنیحرفهای و عمومی داردکه در مدارس جداگانه تدریس میشود؛ اما مدارس جامع هر دو رشته را تدریس میکنند. دانشآموزان رشتهٔ عمومی معمولاً در دانشگاه ادامه تحصیل میدهند و مدارس فنیحرفهای دانشآموزان را برای کاریابی یا مطالعات بیشتر آماده میکنند.
در رشتهٔ عمومیگرایشهای گوناگون نظیر «ریاضی، علوم» و «ریاضی، انگلیسی» و «زبانهای خارجی» تدریس میشود. ورود به دورهٔ دوم دبیرستان با امتحان ورودی صورت میگیرد و در پایان هر سطح (دورهٔ اول یا دوم) دانشآموزان باید در آزمون تحصیل ملی (National Education Test) قبول شوند. فارغالتحصیلان دورهٔ ۶ ساله دبیرستان میتوانند دو امتحان بدهند که به آنها آزمون تحصیلی ملی عادی (Ordinary National Education Test (O-NET))و آزمون تحصیلی ملی پیشرفته (Advaced National Educatin Test (A-NET)) میگویند.
همچنین پس از دورهٔ دبیرستان و برای ورود به دانشگاه دانشآموزان باید در آزمونی به نام «پذیرش متمرکز دانشگاهی» شرکتکنند که نمرهٔ آن ترکیبی از نمرات امتحانات آزمون تحصیلی ملی عادی و آزمون تحصیلی ملی پیشرفته و نمرات سال چهارم دبیرستان است. البته این برنامه در دست تغییر است و در حال حاضر دانشگاههای دولتی ۷۰ درصد دانشجویان را خود برمیگزینند و ۳۰ درصد بقیه باید با روش فوق وارد دانشگاه شوند. پذیرش مستقیم دانشگاهی معمولاً در ماه اکتبر (مهرماه) صورت میگیرد[۱].
نیز نگاه کنید به
آموزش متوسطه کانادا؛ آموزش متوسطه روسیه؛ مدارس افغانستان؛ آموزش متوسطه تونس؛ آموزش متوسطه ژاپن؛ آموزش متوسطه کوبا؛ آموزش متوسطه لبنان؛ آموزش های مقطع متوسطه مصر؛ آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین؛ آموزش متوسطه سنگال؛ آموزش متوسطه فرانسه؛ آموزش متوسطه در مالی؛ آموزش متوسطه زیمبابوه؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا؛ آموزش متوسطه در اردن؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی؛ آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون.
کتابشناسی
- ↑ الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی،ص.275-276.