طریقت قادریه افغانستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «بنیانگذار طریقت قادریه شیخ عبدالقادرگیلانی است که در بغداد مدفون است. او اصالتا اهل روستایی در ساحل دریای مازندران و از خانواده سادات بود و از احترام زیادی برخوردار بود. اعقاب او، که با رژیم عثمانی پیوند نزدیک داشتند از این رژیم لقب نقیبال...» ایجاد کرد) |
|||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
بنیانگذار طریقت قادریه شیخ عبدالقادرگیلانی است که در بغداد مدفون است. او اصالتا اهل روستایی در ساحل دریای مازندران و از خانواده سادات بود و از احترام زیادی برخوردار بود. اعقاب او، که با رژیم عثمانی پیوند نزدیک داشتند از این رژیم لقب نقیبالاشراف دریافت کرده بودند. | بنیانگذار طریقت قادریه شیخ عبدالقادرگیلانی است که در بغداد مدفون است. او اصالتا اهل روستایی در ساحل دریای مازندران و از خانواده [[قوم سادات افغانستان|سادات]] بود و از احترام زیادی برخوردار بود. اعقاب او، که با رژیم عثمانی پیوند نزدیک داشتند از این رژیم لقب نقیبالاشراف دریافت کرده بودند.<ref>دولتآبادی، بصیر احمد (بیتا). شناسنامه احزاب و جریانات سیاسی افغانستان. (بینا)، ص381. | ||
</ref> | |||
فرقه قادریه در قرن شانزدهم میلادی، در هند مستقر شد و شروع به پیشروی کرد و از آنجا به [[افغانستان]] راه یافت و در بین [[گروههای قومی پشتون افغانستان|پشتون]]<nowiki/>های غلزایی، بهویژه در میان قبایل سلیمان خیل و خوگیانی و بعد در سایر ولایات شرقی و جنوبی [[افغانستان]] مانند ننگرهار، وردک، پکتیا، [[قندهار]] و اقوام کوچی نفوذ کرد. یکی از نوادگان شیخ عبدالقادرگیلانی به نام سید حسن گیلانی مشهور به نقیب، در زمان امیر [[حبیبالله خان]] عراق را ترک کرد و به [[افغانستان]] آمد تا فرقه قادری را از نزدیک رهبریکند. پس از مرگ او در سال ۱۹۴۷،<blockquote>«پسرش سید احمد گیلانی، معروف به افندی جان جانشین او شد. افندی با خانواده حاکم، باب مراوده گشود و با یکی از دختران محمد زایی ازدواج کرد و صاحب ثروت زیادی شد، از جمله گرفتن نمایندگی کمپانی پژو در کابل».<ref>گروهی از نویسندگان (1378). جریانات پرشتاب [[طالبان]]. تهران: مرکز مطالعات فرهنگی-بین المللی، ص47. | |||
فرقه قادریه در | </ref></blockquote>سید احمد گیلانی پیر فعلی فرقه قادریه در افغانستان است و در پکتیا، لغمان و ننگرهار پیروان و مریدان زیادی دارد.گیلانی عنوان «افندی صاحب» نیز دارد. او حزب محاذ ملی [[افغانستان]] را هم تأسیس کرد و رهبری آن را برعهده داشته است. | ||
از میان فرق صوفیه در [[افغانستان]]، گفته میشود فرقه قادری اکثریت را در اختیار دارد. آقای نفیسی میگوید: <blockquote>«مهمترین فرقه تصوف ایران و هند نخست فرقه قادریه بوده که در ایران کمتر و در هند و [[افغانستان]] بیشتر رواج داشته است. دوم [[طریقت نقشبندی افغانستان|فرقه نقشبندی]] بوده است».<ref>نفیسی، سعید (1343). سرچشمههای تصوف در ایران. تهران: کتابفروشی فروغی، ص97-98. | |||
</ref><ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 170-171.</ref></blockquote> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ادیان در افغانستان]]؛ [[طریقت نقشبندی افغانستان]]. | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۱
بنیانگذار طریقت قادریه شیخ عبدالقادرگیلانی است که در بغداد مدفون است. او اصالتا اهل روستایی در ساحل دریای مازندران و از خانواده سادات بود و از احترام زیادی برخوردار بود. اعقاب او، که با رژیم عثمانی پیوند نزدیک داشتند از این رژیم لقب نقیبالاشراف دریافت کرده بودند.[۱]
فرقه قادریه در قرن شانزدهم میلادی، در هند مستقر شد و شروع به پیشروی کرد و از آنجا به افغانستان راه یافت و در بین پشتونهای غلزایی، بهویژه در میان قبایل سلیمان خیل و خوگیانی و بعد در سایر ولایات شرقی و جنوبی افغانستان مانند ننگرهار، وردک، پکتیا، قندهار و اقوام کوچی نفوذ کرد. یکی از نوادگان شیخ عبدالقادرگیلانی به نام سید حسن گیلانی مشهور به نقیب، در زمان امیر حبیبالله خان عراق را ترک کرد و به افغانستان آمد تا فرقه قادری را از نزدیک رهبریکند. پس از مرگ او در سال ۱۹۴۷،
«پسرش سید احمد گیلانی، معروف به افندی جان جانشین او شد. افندی با خانواده حاکم، باب مراوده گشود و با یکی از دختران محمد زایی ازدواج کرد و صاحب ثروت زیادی شد، از جمله گرفتن نمایندگی کمپانی پژو در کابل».[۲]
سید احمد گیلانی پیر فعلی فرقه قادریه در افغانستان است و در پکتیا، لغمان و ننگرهار پیروان و مریدان زیادی دارد.گیلانی عنوان «افندی صاحب» نیز دارد. او حزب محاذ ملی افغانستان را هم تأسیس کرد و رهبری آن را برعهده داشته است. از میان فرق صوفیه در افغانستان، گفته میشود فرقه قادری اکثریت را در اختیار دارد. آقای نفیسی میگوید:
«مهمترین فرقه تصوف ایران و هند نخست فرقه قادریه بوده که در ایران کمتر و در هند و افغانستان بیشتر رواج داشته است. دوم فرقه نقشبندی بوده است».[۳][۴]
نیز نگاه کنید به
ادیان در افغانستان؛ طریقت نقشبندی افغانستان.
کتابشناسی
- ↑ دولتآبادی، بصیر احمد (بیتا). شناسنامه احزاب و جریانات سیاسی افغانستان. (بینا)، ص381.
- ↑ گروهی از نویسندگان (1378). جریانات پرشتاب طالبان. تهران: مرکز مطالعات فرهنگی-بین المللی، ص47.
- ↑ نفیسی، سعید (1343). سرچشمههای تصوف در ایران. تهران: کتابفروشی فروغی، ص97-98.
- ↑ علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 170-171.