آموزش متوسطه سنگال: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
دورهی آموزش متوسطه 3 سال و شامل چهار بخش است: | دورهی آموزش متوسطه 3 سال و شامل چهار بخش است: | ||
1- | 1- عمومی؛ | ||
2- تکنیک بلند مدت؛ | 2- تکنیک بلند مدت؛ | ||
3- تکنیک کوتاه | 3- تکنیک کوتاه مدت؛ | ||
4- حرفه ای. | 4- حرفه ای. | ||
پس از 3 سال دانش آموزان مدرک دیپلم را به نام "بَکَلورِآ" (Baccalauréat) دریافت می کند که یکی از شروط ورود به دانشگاه است. دانش آموزانی که در رشته های تکنیک بلند مدت، کوتاه مدت و | پس از 3 سال دانش آموزان مدرک دیپلم را به نام "بَکَلورِآ" (Baccalauréat) دریافت می کند که یکی از شروط ورود به دانشگاه است. دانش آموزانی که در رشته های تکنیک بلند مدت، کوتاه مدت و حرفهای تحصیلات خود را به پایان رسانده اند مدرکی به نام "بی. ای.پی" یعنی گواهی نامه پایان تحصیلات حرفهای و یا تکنیک دریافت می کنند.(BEP: [https://www.bing.com/ck/a?!&&p=141b6f379afb54cbJmltdHM9MTcxNTkwNDAwMCZpZ3VpZD0xN2EzNWYwYS05OTg2LTYyOTgtM2M1Yi00Y2U5OThkNDYzMzEmaW5zaWQ9NTE2OA&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=17a35f0a-9986-6298-3c5b-4ce998d46331&psq=Brevet+d%27%c3%a9tudes+professionnelles%2c+BT%3a+Brevet+de+technicien&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cuaW1hZ2luZXRvbmZ1dHVyLmNvbS9kaXBsb21lL2JyZXZldC10ZWNobmljaWVuLWJ0Lmh0bWw&ntb=1 Brevet d'études professionnelles, BT: Brevet de technicien]) | ||
دروس آنها شامل زبان [[فرانسه]]، ریاضی، زبان زنده 1 و 2، زبان کلاسیک 1 و 2، تاریخ و جغرافیا، اجتماعی، علوم طبیعی، فیزیک، ورزش و طراحی است. | دروس آنها شامل زبان [[فرانسه]]، ریاضی، زبان زنده 1 و 2، زبان کلاسیک 1 و 2، تاریخ و جغرافیا، اجتماعی، علوم طبیعی، فیزیک، ورزش و طراحی است. | ||
در سال 2007، بخش آموزش متوسطه شامل 223 موسسه آموزشی (دبیرستان) که 87 موسسه دولتی بوده است. تعداد دانش آموزان ثبت نام شده در سال 2007، 918.105 نفر (1 | در سال 2007، بخش آموزش متوسطه شامل 223 موسسه آموزشی (دبیرستان) که 87 موسسه دولتی بوده است. تعداد دانش آموزان ثبت نام شده در سال 2007، 918.105 نفر (1.39% دختر) بوده که معرف میزان خالص تحصیل با 4.14% (5.11% نزد دختران) است. تعداد دانش آموزانی هم که در دوره های تکنیک بلند مدت و کوتاه مدت و حرفهای ثبت نام شده اند 34.755 نفر بوده است. | ||
[https://www.bing.com/ck/a?!&&p=122fd3abf98209f1JmltdHM9MTcxNTkwNDAwMCZpZ3VpZD0xN2EzNWYwYS05OTg2LTYyOTgtM2M1Yi00Y2U5OThkNDYzMzEmaW5zaWQ9NTE1OQ&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=17a35f0a-9986-6298-3c5b-4ce998d46331&psq=%db%8c%d9%88%d9%86%d8%b3%da%a9%d9%88&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudW5lc2NvLm9yZy9lbg&ntb=1 یونسکو] آمار دقیقی را تا سال 2010 از میزان سواد آموزی جوانان را در [[سنگال]] ارائه داده است: | [https://www.bing.com/ck/a?!&&p=122fd3abf98209f1JmltdHM9MTcxNTkwNDAwMCZpZ3VpZD0xN2EzNWYwYS05OTg2LTYyOTgtM2M1Yi00Y2U5OThkNDYzMzEmaW5zaWQ9NTE1OQ&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=17a35f0a-9986-6298-3c5b-4ce998d46331&psq=%db%8c%d9%88%d9%86%d8%b3%da%a9%d9%88&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudW5lc2NvLm9yZy9lbg&ntb=1 یونسکو] آمار دقیقی را تا سال 2010 از میزان سواد آموزی جوانان را در [[سنگال]] ارائه داده است: | ||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
میزان سواد آموزی جوانان (24- 15سال) 2010- 2005، دختران 56% | میزان سواد آموزی جوانان (24- 15سال) 2010- 2005، دختران 56% | ||
طبق آمار 2005، نسبت دبیرانی که در دبیرستان تدریس می کنند به دانش آموزان 4 به 26 است و در سال 2007 تعداد دبیرانی که در دبیرستان تدریس کرده اند 130.938 نفر بوده است.<ref>UNICEF. (2012). Sénégal statistiques. Retrieved March 16, 2012, from: http://www.unicef.org/infobycountry/senegal_statistics.html</ref>هزینه های عمومی برای یک دانش آموز دبیرستانی 40 | طبق آمار 2005، نسبت دبیرانی که در دبیرستان تدریس می کنند به دانش آموزان 4 به 26 است و در سال 2007 تعداد دبیرانی که در دبیرستان تدریس کرده اند 130.938 نفر بوده است.<ref>UNICEF. (2012). Sénégal statistiques. Retrieved March 16, 2012, from: http://www.unicef.org/infobycountry/senegal_statistics.html</ref>هزینه های عمومی برای یک دانش آموز دبیرستانی 40.1% از مجموع هزینه های عمومی 18.9% بوده است. | ||
تعداد ساعات آموزشی در سال 1992، 730 ساعت اعلام شد، اما در سال 2005 این مقدار به 900 ساعت رسید. با توجه به اینکه زمان تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان 30 هفته در سال است آنها باید هر هفته 30 ساعت آموزش ببینند. | تعداد ساعات آموزشی در سال 1992، 730 ساعت اعلام شد، اما در سال 2005 این مقدار به 900 ساعت رسید. با توجه به اینکه زمان تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان 30 هفته در سال است آنها باید هر هفته 30 ساعت آموزش ببینند. | ||
مربیان سنگالی: پرسنل آموزشی [[سنگال]] رسمی یا غیر رسمی(قراردادی، داوطلبی و یا موقتی) هستند. قانون ژوین 1961 وضعیت رسمی بودن آنها را مشخص می کند. این وضعیت از چهار وزارت نشیت می گیرد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ (آموزش هنری و موسیقی)، وزارت جوانان و ورزش و وزارت دادگستری. استخدام شرایط خاص خود را دارد، برای کسانی که مدرک لیسانس دارند، کسانی که کنکور دبیری داده اند، افرادی که دارای گواهی نامه | مربیان سنگالی: پرسنل آموزشی [[سنگال]] رسمی یا غیر رسمی(قراردادی، داوطلبی و یا موقتی) هستند. قانون ژوین 1961 وضعیت رسمی بودن آنها را مشخص می کند. این وضعیت از چهار وزارت نشیت می گیرد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ (آموزش هنری و موسیقی)، وزارت جوانان و ورزش و وزارت دادگستری. استخدام شرایط خاص خود را دارد، برای کسانی که مدرک لیسانس دارند، کسانی که کنکور دبیری داده اند، افرادی که دارای گواهی نامه حرفهای از طرف یک استاد مورد تایید هستند، استاد دوره متوسطه، بازرس آموزش ابتدایی، مشاور روانشناسی، دبیران و اساتید آموزش متوسطه عمومی، مشاوران مهد کودک، کارشناسان ارشد حرفه ای، مربی های مهدکودک شامل دستهای هستند که دارای 3 سال تحصیلات دانشگاهی هستند. | ||
مربیان خاص مخصوص وزارت دادگستری، باید دارای دیپلم دولتی مدرسه ملی کارکنان اجتماعی خاص باشند. آیین نامه "راهنمای آسان" درباره وضعیت مربیان که توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه شده، شرایط استخدام، تحصیلات، پاداش ها، تعهد در خدمت را معرفی می کند.<ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref> | مربیان خاص مخصوص وزارت دادگستری، باید دارای دیپلم دولتی مدرسه ملی کارکنان اجتماعی خاص باشند. آیین نامه "راهنمای آسان" درباره وضعیت مربیان که توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه شده، شرایط استخدام، تحصیلات، پاداش ها، تعهد در خدمت را معرفی می کند.<ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[آموزش متوسطه کانادا]]؛ [[آموزش متوسطه روسیه]]؛ [[مدارس افغانستان]]؛ [[آموزش متوسطه تونس]]؛ [[آموزش متوسطه ژاپن]]؛ [[آموزش متوسطه کوبا]]؛ [[آموزش متوسطه لبنان]]؛ [[آموزش های مقطع متوسطه مصر]]؛ [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]]؛ [[آموزش متوسطه تایلند]]؛ [[آموزش متوسطه فرانسه]]؛ [[آموزش متوسطه در مالی]]؛ [[آموزش متوسطه زیمبابوه]]؛ [[آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا]]؛ [[آموزش متوسطه در اردن]]؛ [[آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی]]؛ [[آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون]]. | [[آموزش متوسطه کانادا]]؛ [[آموزش متوسطه روسیه]]؛ [[مدارس افغانستان]]؛ [[آموزش متوسطه تونس]]؛ [[آموزش متوسطه ژاپن]]؛ [[آموزش متوسطه کوبا]]؛ [[آموزش متوسطه لبنان]]؛ [[آموزش های مقطع متوسطه مصر]]؛ [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]]؛ [[آموزش متوسطه تایلند]]؛ [[آموزش متوسطه فرانسه]]؛ [[آموزش متوسطه در مالی]]؛ [[آموزش متوسطه زیمبابوه]]؛ [[آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا]]؛ [[آموزش متوسطه در اردن]]؛ [[آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی]]؛ [[آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون]]. | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۱۵
دورهی آموزش متوسطه 3 سال و شامل چهار بخش است:
1- عمومی؛
2- تکنیک بلند مدت؛
3- تکنیک کوتاه مدت؛
4- حرفه ای.
پس از 3 سال دانش آموزان مدرک دیپلم را به نام "بَکَلورِآ" (Baccalauréat) دریافت می کند که یکی از شروط ورود به دانشگاه است. دانش آموزانی که در رشته های تکنیک بلند مدت، کوتاه مدت و حرفهای تحصیلات خود را به پایان رسانده اند مدرکی به نام "بی. ای.پی" یعنی گواهی نامه پایان تحصیلات حرفهای و یا تکنیک دریافت می کنند.(BEP: Brevet d'études professionnelles, BT: Brevet de technicien)
دروس آنها شامل زبان فرانسه، ریاضی، زبان زنده 1 و 2، زبان کلاسیک 1 و 2، تاریخ و جغرافیا، اجتماعی، علوم طبیعی، فیزیک، ورزش و طراحی است.
در سال 2007، بخش آموزش متوسطه شامل 223 موسسه آموزشی (دبیرستان) که 87 موسسه دولتی بوده است. تعداد دانش آموزان ثبت نام شده در سال 2007، 918.105 نفر (1.39% دختر) بوده که معرف میزان خالص تحصیل با 4.14% (5.11% نزد دختران) است. تعداد دانش آموزانی هم که در دوره های تکنیک بلند مدت و کوتاه مدت و حرفهای ثبت نام شده اند 34.755 نفر بوده است.
یونسکو آمار دقیقی را تا سال 2010 از میزان سواد آموزی جوانان را در سنگال ارائه داده است:
میزان سواد آموزی جوانان (24- 15سال) 2010- 2005، پسران 74%
میزان سواد آموزی جوانان (24- 15سال) 2010- 2005، دختران 56%
طبق آمار 2005، نسبت دبیرانی که در دبیرستان تدریس می کنند به دانش آموزان 4 به 26 است و در سال 2007 تعداد دبیرانی که در دبیرستان تدریس کرده اند 130.938 نفر بوده است.[۱]هزینه های عمومی برای یک دانش آموز دبیرستانی 40.1% از مجموع هزینه های عمومی 18.9% بوده است.
تعداد ساعات آموزشی در سال 1992، 730 ساعت اعلام شد، اما در سال 2005 این مقدار به 900 ساعت رسید. با توجه به اینکه زمان تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان 30 هفته در سال است آنها باید هر هفته 30 ساعت آموزش ببینند.
مربیان سنگالی: پرسنل آموزشی سنگال رسمی یا غیر رسمی(قراردادی، داوطلبی و یا موقتی) هستند. قانون ژوین 1961 وضعیت رسمی بودن آنها را مشخص می کند. این وضعیت از چهار وزارت نشیت می گیرد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ (آموزش هنری و موسیقی)، وزارت جوانان و ورزش و وزارت دادگستری. استخدام شرایط خاص خود را دارد، برای کسانی که مدرک لیسانس دارند، کسانی که کنکور دبیری داده اند، افرادی که دارای گواهی نامه حرفهای از طرف یک استاد مورد تایید هستند، استاد دوره متوسطه، بازرس آموزش ابتدایی، مشاور روانشناسی، دبیران و اساتید آموزش متوسطه عمومی، مشاوران مهد کودک، کارشناسان ارشد حرفه ای، مربی های مهدکودک شامل دستهای هستند که دارای 3 سال تحصیلات دانشگاهی هستند.
مربیان خاص مخصوص وزارت دادگستری، باید دارای دیپلم دولتی مدرسه ملی کارکنان اجتماعی خاص باشند. آیین نامه "راهنمای آسان" درباره وضعیت مربیان که توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه شده، شرایط استخدام، تحصیلات، پاداش ها، تعهد در خدمت را معرفی می کند.[۲]
نیز نگاه کنید به
آموزش متوسطه کانادا؛ آموزش متوسطه روسیه؛ مدارس افغانستان؛ آموزش متوسطه تونس؛ آموزش متوسطه ژاپن؛ آموزش متوسطه کوبا؛ آموزش متوسطه لبنان؛ آموزش های مقطع متوسطه مصر؛ آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین؛ آموزش متوسطه تایلند؛ آموزش متوسطه فرانسه؛ آموزش متوسطه در مالی؛ آموزش متوسطه زیمبابوه؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا؛ آموزش متوسطه در اردن؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی؛ آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون.
کتابشناسی
- ↑ UNICEF. (2012). Sénégal statistiques. Retrieved March 16, 2012, from: http://www.unicef.org/infobycountry/senegal_statistics.html
- ↑ بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)