مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی|مجسمه های سفالی]]
[[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی|مجسمه های سفالی. برگرفته از سایت باشگاه خبرنگاران جوان، قابل بازیابی از https://www.yjc.ir/fa/news/7338670/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%B2%DB%B1%DB%B4%DB%B8-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%A8%D9%84]]
از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه ­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران [[سلسله ی خن|سلسله­‌ی هان]] (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.
از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه ­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران [[سلسله ی خن|سلسله­‌ی هان]] (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.


افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|سفالی]] یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|هنر مردمی]] [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|ساخت مجسمه­‌های سفالین]] خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|سفالی]] یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|هنر مردمی]] [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|ساخت مجسمه­‌های سفالین]] خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص956.</ref>


نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]؛ [[هنر چینی]]؛ [[هنر در چین]]؛ [[هنر اپرای سنتی چینی]]؛ [[خیمه­‌شب­‌بازی و سایه­‌بازی]]؛ [[اسباب بازی­‌های سفالی و گِلین]]
== نیز نگاه کنید به ==
[[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۱۴

از دوران باستان، مردم چین در خانه ­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران سلسله­‌ی هان (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.

افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه­‌های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.[۱]

نیز نگاه کنید به

مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص956.