مشاهیر هنری قزاقستان: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
قزاقها از گذشتههای دور تا کنون آهنگسازان و خوانندگان مطرحی داشته است که به تعدادی از آنها اشاره میشود. | |||
=== | === کورمانگازی ساگیربایف (۱۸18-۱۸89) === | ||
آهنگساز، موسیقی دان کلاسیک و موسیقیهای بدون کلام [[قزاقستان]] او در شهر ژیدلی بوکیف در منطقه گروه ترکان و مغولان در خانوادهای فقیر به دنیا آمد که عشق، علاقه و توانایی موسیقیایی خود را از همان دوران کودکی بروز داد. که اورا اولین آهنگساز به وسیله دومبرا خواندهاند. آثار کورمانگازی منعکس کننده احساسات خود در مورد سرنوشت مردم، تعهد و وفاداری به جنبش رهایی بخش [[قزاقستان]] بوده است و تمام زندگی خود را در مبارزه برای عدالت اجتماعی گذرانده است که بیش از ۶۰ اثر از او در [[فرهنگ عمومی قزاقستان|فرهنگ عامه]] مردم باقی مانده است. | |||
=== | === دین نورپیسف (۱۸۶۱-۱۹۵۵) === | ||
نماینده برجسته هنر سنتی [[قزاقستان]] اتحاد جماهیر شوروی که نواختن عود را در نزد پدرش فراگرفت، خلاقیت هنری او در ایجاد ارتباط و اتصال هنر نوازندگی دومبرا از گذشته به آینده بوده است که رویدادهای بزرگ مانند جنبش آزادیبخش ۱۹۱۶ ، جنگ بزرگ میهنی، دوره بازسازی پس از جنگ نقش بزرگی را ایفا کرده است. او عمر طولانی و زندگی دشواری را سپری کرد. | |||
=== دولت کری شیگایف (۱۸20-۱۸87) === | |||
آهنگساز بزرگ، بنیانگذار شعر در موسیقی دومبرا از خانوادهای اشرافی بود که افکار و اندیشههای او تحت تأثیر قیام سال ۱۸۳۶-۱۸۳۸ قرار گرفت. | |||
دولت کری از سن جوانی استعداد و نبوغ سرشاری در موسیقی داشت که مدتی را در اونبرگ و سپس به عنوان نماینده افتخاری قزاقها به [[سنت پترزبورگ]] نقل مکان کرد. | |||
موسیقی دولت کری ترکیبی از فرمها، مدلها و عمق عاطفی بوده است بدون آنکه تار و پود موسیقی قزاقستان را تغییر دهد با الهام از رژه نیروهای نظامی [[روسیه]] و ترکمنستان تمهای جدیدی خلق کرد که موسیقیدانان و آهنگسازان بسیاری از راه و روش او استفاده کردند و موسیقی [[قزاقستان]] را اعتلا بخشیدند. | |||
=== تاتیم بیت قازانکاپ اولی (۱۸۱۵-۱۸۶۲) === | |||
یکی از بنیانگذاران موسیقی دومبرای کلاسیک قرن نوزدهم، متولد و بزرگ شده در منطقه کاراکارالای کاراگاندا است که هنر نواختن عود را از اجداد خود فرا گرفته است، عمویش علی یکی از معلمان او بوده است. او در محیطی که موسیقی، شعر و سخنوری رایج بوده است رشد و نمو کرده است که باعث رونق و توسعه ژانرهای سنتی موسیقیهای بدون کلام شده است. او نویسنده طرح باشکوه موسیقی طبیعت گرا و آثار تغزلی شده است در اشعار و موسیقی تاتیم بیت زیبایی شناختی، انتظار برای امید به آینده، توجه به فراز و نشیبها و تضادهای زندگی و مسائل اجتماعی موج میزده است | |||
=== موسی ژایائو (۱۹۲۹-۱۸۳۵) === | |||
ژاپائو که در سواحل دریاچه ژاسی بای متولد شد از دوران کودکی به استعداد خارق العاده خود در آهنگسازی پی برد به همین جهت به آهنگسازی نوآورانه روی آورد. | |||
329 | === بیرجان (۱۸34-۱۸97) === | ||
آهنگساز برجسته، خواننده و شاعر متولد در یک خانواده فقیر در منطقه کوکشتائو که از دوران جوانی بیاختیار به موسیقی و آواز علاقمند شد. حدود بیست سال به نوشتن آهنگهایی کرد که مورد استقبال مردم استپ نشین قرار گرفت. گفته شده است که شکل گیری استعداد بیرجان از جلسهای که با آبای شاعر پرآوازه قزاق در سال ۱۸۶۵ داشت سرچشمه گرفته است. بیرجان تأثیر بسزایی در مسائل [[نظام اجتماعی قزاقستان|اجتماعی]]، مفاهیم اخلاقی و سرنوشت افراد گذاشت. در تعدادی از آهنگهای او خشم بر اقدامات کسانی که در قدرت بیان شده است کاملا مشهود است. حدود ۴۰ آهنگ از بیرجان در [[فرهنگ عمومی قزاقستان|فرهنگ عامه]] مردم باقی مانده است<ref>صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 329-331.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[مشاهیر هنری روسیه]]؛ [[مشاهیر هنری کانادا]]؛ [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]؛ [[نقاشان مشهور چین باستان]]؛ [[مشاهیر هنری اسپانیا]]؛ [[مشاهیر هنری اردن]]؛ [[مشاهیر هنری سیرالئون]]؛ [[مشاهیر هنری قطر]]؛ [[مشاهیر هنری کوبا]]؛ [[مشاهیر هنری سنگال]]. | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۷
قزاقها از گذشتههای دور تا کنون آهنگسازان و خوانندگان مطرحی داشته است که به تعدادی از آنها اشاره میشود.
کورمانگازی ساگیربایف (۱۸18-۱۸89)
آهنگساز، موسیقی دان کلاسیک و موسیقیهای بدون کلام قزاقستان او در شهر ژیدلی بوکیف در منطقه گروه ترکان و مغولان در خانوادهای فقیر به دنیا آمد که عشق، علاقه و توانایی موسیقیایی خود را از همان دوران کودکی بروز داد. که اورا اولین آهنگساز به وسیله دومبرا خواندهاند. آثار کورمانگازی منعکس کننده احساسات خود در مورد سرنوشت مردم، تعهد و وفاداری به جنبش رهایی بخش قزاقستان بوده است و تمام زندگی خود را در مبارزه برای عدالت اجتماعی گذرانده است که بیش از ۶۰ اثر از او در فرهنگ عامه مردم باقی مانده است.
دین نورپیسف (۱۸۶۱-۱۹۵۵)
نماینده برجسته هنر سنتی قزاقستان اتحاد جماهیر شوروی که نواختن عود را در نزد پدرش فراگرفت، خلاقیت هنری او در ایجاد ارتباط و اتصال هنر نوازندگی دومبرا از گذشته به آینده بوده است که رویدادهای بزرگ مانند جنبش آزادیبخش ۱۹۱۶ ، جنگ بزرگ میهنی، دوره بازسازی پس از جنگ نقش بزرگی را ایفا کرده است. او عمر طولانی و زندگی دشواری را سپری کرد.
دولت کری شیگایف (۱۸20-۱۸87)
آهنگساز بزرگ، بنیانگذار شعر در موسیقی دومبرا از خانوادهای اشرافی بود که افکار و اندیشههای او تحت تأثیر قیام سال ۱۸۳۶-۱۸۳۸ قرار گرفت.
دولت کری از سن جوانی استعداد و نبوغ سرشاری در موسیقی داشت که مدتی را در اونبرگ و سپس به عنوان نماینده افتخاری قزاقها به سنت پترزبورگ نقل مکان کرد.
موسیقی دولت کری ترکیبی از فرمها، مدلها و عمق عاطفی بوده است بدون آنکه تار و پود موسیقی قزاقستان را تغییر دهد با الهام از رژه نیروهای نظامی روسیه و ترکمنستان تمهای جدیدی خلق کرد که موسیقیدانان و آهنگسازان بسیاری از راه و روش او استفاده کردند و موسیقی قزاقستان را اعتلا بخشیدند.
تاتیم بیت قازانکاپ اولی (۱۸۱۵-۱۸۶۲)
یکی از بنیانگذاران موسیقی دومبرای کلاسیک قرن نوزدهم، متولد و بزرگ شده در منطقه کاراکارالای کاراگاندا است که هنر نواختن عود را از اجداد خود فرا گرفته است، عمویش علی یکی از معلمان او بوده است. او در محیطی که موسیقی، شعر و سخنوری رایج بوده است رشد و نمو کرده است که باعث رونق و توسعه ژانرهای سنتی موسیقیهای بدون کلام شده است. او نویسنده طرح باشکوه موسیقی طبیعت گرا و آثار تغزلی شده است در اشعار و موسیقی تاتیم بیت زیبایی شناختی، انتظار برای امید به آینده، توجه به فراز و نشیبها و تضادهای زندگی و مسائل اجتماعی موج میزده است
موسی ژایائو (۱۹۲۹-۱۸۳۵)
ژاپائو که در سواحل دریاچه ژاسی بای متولد شد از دوران کودکی به استعداد خارق العاده خود در آهنگسازی پی برد به همین جهت به آهنگسازی نوآورانه روی آورد.
بیرجان (۱۸34-۱۸97)
آهنگساز برجسته، خواننده و شاعر متولد در یک خانواده فقیر در منطقه کوکشتائو که از دوران جوانی بیاختیار به موسیقی و آواز علاقمند شد. حدود بیست سال به نوشتن آهنگهایی کرد که مورد استقبال مردم استپ نشین قرار گرفت. گفته شده است که شکل گیری استعداد بیرجان از جلسهای که با آبای شاعر پرآوازه قزاق در سال ۱۸۶۵ داشت سرچشمه گرفته است. بیرجان تأثیر بسزایی در مسائل اجتماعی، مفاهیم اخلاقی و سرنوشت افراد گذاشت. در تعدادی از آهنگهای او خشم بر اقدامات کسانی که در قدرت بیان شده است کاملا مشهود است. حدود ۴۰ آهنگ از بیرجان در فرهنگ عامه مردم باقی مانده است[۱].
نیز نگاه کنید به
مشاهیر هنری روسیه؛ مشاهیر هنری کانادا؛ هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان؛ نقاشان مشهور چین باستان؛ مشاهیر هنری اسپانیا؛ مشاهیر هنری اردن؛ مشاهیر هنری سیرالئون؛ مشاهیر هنری قطر؛ مشاهیر هنری کوبا؛ مشاهیر هنری سنگال.
کتابشناسی
- ↑ صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 329-331.