ذائقه فرهنگی مردم قطر: تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی «ذائقه فرهنگی مردم با توجه به مذاکره وگفتگو با مقامهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی قطربه این نتیجه رسیدم <sup>[1]</sup>که بسياري از آنهامعتقدند که نوگرایی به معنای بی دینی یا بیگانه بودن با دین نیست. این گروه اعتقاد دارند که دین از سیاست جداست و برای فع...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
با توجه به مذاکره وگفتگو با مقامهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی[[قطر]]<nowiki/>به این نتیجه رسیدم<sup>[i]</sup> که بسیاری از آنهامعتقدند که نوگرایی به معنای بی دینی یا بیگانه بودن با [[دین و مذهب اقوام شاخص در عراق|دین]] نیست. این گروه اعتقاد دارند که [[دین و مذهب قوم هزاره|دین]] از [[سیاست امنیت زیستمحیطی گرجستان|سیاست]] جداست و برای فعالیت مردم در کار و زندگی، هیچ نیازی به دخالت دولت در امور دینی و عبادی آنها نیست و دولت باید [[سیاست برخورد با مسلمانان در چین|سیاست]] سمحه و سهله را در این زمینهها اعمال نماید تا هم در تعامل با مردم خود و هم در [[ارتباطات فرهنگی بین المللی سوریه|ارتباطات]] سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با دیگر مردم جهان دچار حد و مرزهای دینی نشود. در همین راستا مراکز اسلامی مانند مرکز فرهنگی، بیمه و بانک اسلامی، در حقیقت در قالب نهادهای مدنی كه تا حدودی مورد حمایت دولت هستند، فعالیتهای مؤثری تحت عنوان کمک به [[نشریات ادبی قطر|نشر]] [[اسلام در دوران سلسله های مختلف امپراتوری چین|اسلام]] انجام میدهند. ازجمله مراكز فعال حوزه [[فرهنگ جمعآوري كتاب در چین|فرهنگ]] دینی مرکز فرهنگی اسلامی [[قطر]]<nowiki/>است.دراینجا به برخی از خصوصیات این مرکز اشاره میکنیم. | |||
==== [[مرکز فرهنگی اسلامی قطر]] ==== | |||
مرکز فرهنگی اسلامی [[قطر]] را میتوان یک مرکز متوازن [[نشریات ادبی ژاپن|نشر]] و گسترش فرهنگ دینی قلمداد کرد که همچون گذشته مشغول فعالیت بوده و رسالت خود را مبتنی بر نشر تفکر دینی قرار میدهد. | |||
وزارت اوقاف [[قطر]] که متولی مرکز فرهنگی اسلامی [[قطر]] (فنار) است، میگوید: این مرکز رسالت دارد ارزشهای انسانی، فقه و معانی تمدن دین [[اسلام در دوران سلسله های مختلف امپراتوری چین|اسلام]] را با توجه به نیاز بشر امروزی، در قول و عمل، نشر و گسترش دهد. این مرکز، با برنامه ریزیهای فرهنگی و احترام به ارزشهای انسانی، [[نشریات ادبی کوبا|نشر]][[فرهنگ حجاب در افغانستان|فرهنگ]] عربی- اسلامی را از اهداف خود میداند. | |||
مرکز فرهنگی | مرکز «فنار» دارای کتابخانه و وسایل آموزشی به زبانهای مختلف، پیرامون وقف و فلسفهی آن است و در زمینههای فرهنگی و اجتماعی فعالیتهایی دارد. برگزاری دورههای آموزش [[زبان امهریک|زبان]]، [[خط روسی|خط]] و [[هنر اتیوپی|هنر]] عربی و فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، از دیگر فعالیتهای این مركز است؛ همچنین برای [[کودکان خیابانی در مالی|کودکان]]، [[زنان در اتیوپی|زنان]] و خانوادهها، نیز برنامههایی دارد. | ||
ساختمان مرکز فرهنگی اسلامی [[قطر]] در مرکز شهر و حاشیهی بافت سنتی و نزدیک ساحل قرار دارد و شکل معماری آن شبیهه فانوسهای دریایی قدیم است که کار هدایت کشتیها را برای نزدیک شدن به بندرگاه به عهده داشتند. این مرکز، وجه تسمیه «فنار» را که برگرفته از همین سمبل است، به مفهوم اشاعهی نور و هدایت نفسها به سوی [[ساحل عاج|ساحل]] امن میداند. معماری این مرکز همچنین بی شباهت به [[مسجد النقطه سوریه|مسجد]] سامرا در [[عراق]] و مؤذنهی [[مسجد امباره در زیمبابوه|مسجد]] احمد بن طولون در [[قاهره]] نیست. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم ژاپن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کانادا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کوبا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم تونس]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم روسیه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سنگال]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم فرانسه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم مالی]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اسپانیا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اردن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم بنگلادش]] | |||
== پاورقی == | |||
<small>[i] مذاکره وگفتگوی نگارنده که از سال 1385 تا 1389 رایزن فرهنگی ایران در قطر بود.</small> | |||
== منبع اصلی == | |||
احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](دردست انتشار). | |||
== نویسنده مقاله == | |||
محمد مهدی احمدی | |||
[[index.php?title=رده:هویت فرهنگی و هویت یابی فرهنگی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۲۰:۲۴
با توجه به مذاکره وگفتگو با مقامهای سیاسی اجتماعی و فرهنگیقطربه این نتیجه رسیدم[i] که بسیاری از آنهامعتقدند که نوگرایی به معنای بی دینی یا بیگانه بودن با دین نیست. این گروه اعتقاد دارند که دین از سیاست جداست و برای فعالیت مردم در کار و زندگی، هیچ نیازی به دخالت دولت در امور دینی و عبادی آنها نیست و دولت باید سیاست سمحه و سهله را در این زمینهها اعمال نماید تا هم در تعامل با مردم خود و هم در ارتباطات سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با دیگر مردم جهان دچار حد و مرزهای دینی نشود. در همین راستا مراکز اسلامی مانند مرکز فرهنگی، بیمه و بانک اسلامی، در حقیقت در قالب نهادهای مدنی كه تا حدودی مورد حمایت دولت هستند، فعالیتهای مؤثری تحت عنوان کمک به نشر اسلام انجام میدهند. ازجمله مراكز فعال حوزه فرهنگ دینی مرکز فرهنگی اسلامی قطراست.دراینجا به برخی از خصوصیات این مرکز اشاره میکنیم.
مرکز فرهنگی اسلامی قطر
مرکز فرهنگی اسلامی قطر را میتوان یک مرکز متوازن نشر و گسترش فرهنگ دینی قلمداد کرد که همچون گذشته مشغول فعالیت بوده و رسالت خود را مبتنی بر نشر تفکر دینی قرار میدهد.
وزارت اوقاف قطر که متولی مرکز فرهنگی اسلامی قطر (فنار) است، میگوید: این مرکز رسالت دارد ارزشهای انسانی، فقه و معانی تمدن دین اسلام را با توجه به نیاز بشر امروزی، در قول و عمل، نشر و گسترش دهد. این مرکز، با برنامه ریزیهای فرهنگی و احترام به ارزشهای انسانی، نشرفرهنگ عربی- اسلامی را از اهداف خود میداند.
مرکز «فنار» دارای کتابخانه و وسایل آموزشی به زبانهای مختلف، پیرامون وقف و فلسفهی آن است و در زمینههای فرهنگی و اجتماعی فعالیتهایی دارد. برگزاری دورههای آموزش زبان، خط و هنر عربی و فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، از دیگر فعالیتهای این مركز است؛ همچنین برای کودکان، زنان و خانوادهها، نیز برنامههایی دارد.
ساختمان مرکز فرهنگی اسلامی قطر در مرکز شهر و حاشیهی بافت سنتی و نزدیک ساحل قرار دارد و شکل معماری آن شبیهه فانوسهای دریایی قدیم است که کار هدایت کشتیها را برای نزدیک شدن به بندرگاه به عهده داشتند. این مرکز، وجه تسمیه «فنار» را که برگرفته از همین سمبل است، به مفهوم اشاعهی نور و هدایت نفسها به سوی ساحل امن میداند. معماری این مرکز همچنین بی شباهت به مسجد سامرا در عراق و مؤذنهی مسجد احمد بن طولون در قاهره نیست.
نیز نگاه کنید به
ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه؛ ذائقه فرهنگی مردم ژاپن؛ ذائقه فرهنگی مردم کانادا؛ ذائقه فرهنگی مردم کوبا؛ ذائقه فرهنگی مردم تونس؛ ذائقه فرهنگی مردم روسیه؛ ذائقه فرهنگی مردم سنگال؛ ذائقه فرهنگی مردم فرانسه؛ ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج؛ ذائقه فرهنگی مردم مالی؛ ذائقه فرهنگی مردم اسپانیا؛ ذائقه فرهنگی مردم اردن؛ ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون؛ ذائقه فرهنگی مردم بنگلادش
پاورقی
[i] مذاکره وگفتگوی نگارنده که از سال 1385 تا 1389 رایزن فرهنگی ایران در قطر بود.
منبع اصلی
احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(دردست انتشار).
نویسنده مقاله
محمد مهدی احمدی index.php?title=رده:هویت فرهنگی و هویت یابی فرهنگی