پرش به محتوا

نخستین فیلم سینمایی ساخت چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Mahsa (بحث | مشارکت‌ها)
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


نخستین فیلم چینی، در سال 1905 میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش‌های مشهور اپرای [[پکن]] با عنوان «فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت‌های خارجی بودند که در عرصه‌ی صنعت فیلم [[چین]] فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه‌ی 1910، دو استودیو تولید فیلم به نام‌های «فِنگ تی (Fengti)» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیان‌گذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در [[شانگهای]] که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان «زوج نا سازگار» ساخت. در دهه‌ی 1920، چینی‌ها شیوه‌ی تهیه و تولید فیلم را از  تکنیسین‌های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ [[آمریکا]] در صنعت فیلم [[چین]] تا دو دهه‌ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت‌های بزرگ تولید فیلم [[چین]] از جمله «کمپانی فیلم مینگ‌شینگ (Mingxing Film Company)» و «کمپانی فیلم تیَن‌ای (Tianyi Film Company)» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی «مینگ‌شینگ» به تولید فیلم‌های کمدی پرداخت که فیلم «عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم داستانی بلند «یتیم پدر بزرگ را نجات می‌دهد» و «مار سفید» (1926) هم از فیلم‌های ساخت کمپانی تیان‌ای هستند. در دهه‌ی 1920 که دولت درگیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در [[شانگهای]] رشد کرد و فیلم‌هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستان‌های تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. [[حزب کمونیست]] [[چین]] هم در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم‌سازی به نام «دیَن اینگ‌جو (Dian Ying Zhuo)»، فیلم‌هایی با ایده‌های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلم‌ها معمولاً دارای ملودرام‌هایی با نکته‌های اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشم‌های بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «ووی‌ن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته‌ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراه‌ها» (۱۹۳۷) از «شِن‌زیلینگ»، از جمله‌ی این فیلم‌ها بودند.


نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش ­های مشهور اپرای [[پکن]] با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت­ های خارجی بودند که در عرصه­ ی صنعت فیلم [[چین]] فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه­ ی1910، دو استودیو تولید فیلم بنام ­های«فِنگ ­تی[[ورود صنعت سینما در چین#%20ftn2|(Fengti]])» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیانگذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در [[شانگهای]] که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان«زوج نا سازگار» ساخت. در دهه ­ی1920، چینی­ ها شیوه ­ی تهیه و تولید فیلم را از  تکنیسین­ های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ آمریکا در صنعت فیلم [[چین]] تا دو دهه­ ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت ­های بزرگ تولید فیلم [[چین]] از جمله«کمپانی فیلم مینگ­شینگ[[ورود صنعت سینما در چین#%20edn1|[i]]]» و «کمپانی فیلم تیَن­ای[[ورود صنعت سینما در چین#%20edn2|[ii]]]» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی«مینگ­ شینگ» به تولید فیلم ­های کمدی پرداخت که فیلم«عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم­ داستانی بلند«یتیم پدر بزرگ را نجات می ­دهد» و «مار سفید»(1926) هم از فیلم ­های ساخت کمپانی تیان­ای هستند. در دهه­ ی1920 که دولت در گیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در [[شانگهای]] رشد کرد و فیلم ­هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستان­های تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. حزب کمونیست [[چین]] هم در دهه ­ی۱۹۳۰میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم سازی به نام«دیَن اینگ­جو[[ورود صنعت سینما در چین#%20ftn3|(Dian Ying Zhuo]])»، فیلم‌هایی با ایده ­های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلم‌ها معمولاً دارای ملودرام ­هایی با نکته‌های اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشم­‌های بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «وویُن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته ­ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراه‌ها» (۱۹۳۷) از «شِن‌زیلینگ»، از جمله­ ی این فیلم ­ها بود.
با حمله‌ی [[ژاپن]] به [[چین]] در سال 1937 میلادی و اشغال [[شانگهای]]، صنعت فیلم [[چین]] به هنگ‌کنگ منتقل شد. در سال 1945 میلادی، با راه‌اندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلم‌ها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل می‌داد. فیلم‌هایی هم­چون «رود بهاری به سوی شرق جاری است» (1947) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم «هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (1947) از «شی دونگ‌شان»، «کلاغ‌ها و گنجشک‌ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می‌روند. در سال 1935، نخستین جایزه‌ی بین المللی جشنواره‌ی [[مسکو]] به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. شرکت فیلم (فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم‌هایی فارغ از پیام‌های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی «فی مو» در سال 1948، و در آستانه‌ی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حاکمیت کمونیست‌ها]] تولید کرد که به‌عنوان یکی از بزرگترین فیلم‌های تاریخ سینمای [[چین]] شناخته شده است. این فیلم که با روی‌کار آمدن [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|رژیم کمونیستی]]، از ادامه‌ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره‌ی «جایزه‌ی فیلم هنگ کنگ» در سال 2004، جایزه‌ی برترین فیلم چینی زبان [[تاریخ چین]] را به خود اختصاص داد.


با حمله ­ی ژاپن به [[چین|چپن]] در ۱۹۳۷ میلادی و اشغال [[شانگهای]]، صنعت فیلم [[چین]] به هنگ‌کنگ منتقل شد. در سال ۱۹۴۵میلادی، با راه‌اندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلم‌ها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل می‌داد. فیلم­ هایی هم­چون«رود بهاری به ‌سوی شرق جاری است» (۱۹۴۷) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم«هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (۱۹۴۷) از «شی دُنگ­شان»، « هزاران نور»، « کلاغ ­ها و گنجشک ­ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می ­روند. در سال 1935، نخستین جایزه ­ی بین المللی جشنواره­ ی مسکو به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. شرکت فیلم(فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم­ هایی فارغ از پیام ­های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی«فِی مو» در سال 1948، و در آستانه­ ی حاکمیت کمونیست­ ها تولید کرد که به ­عنوان یکی از بزرگترین فیلم­ های تاریخ سینمای [[چین]] شناخته شده است. این فیلم که با روی کار آمدن رژیم کمونیستی، از ادامه ­ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره­ ی«جایزه ­ی فیلم هنگ کنگ» در سال2004، جایزه ­ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ [[چین]] را به خود اختصاص داد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
==نیز نگاه کنید به==
[[هنر در چین]]؛ [[صنعت فیلم و سینمای چین]]؛ [[سیر تحول سینمای چین]]؛ [[ورود صنعت سینما در چین]]؛ [[آغاز ورود صنعت سینما به چین تا دوران انقلاب کمونیستی]]؛ [[صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها]]


نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[موسیقی سنتی چین]]، [[هنر اپرای سنتی چینی]]، [[هنر اپرای سنتی پکن]]، [[صنعت فیلم و سینمای چین]]
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>


= پاورقی =
== نویسنده مقاله ==
<small>[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ednref1|[i]]] - Mingxing Film Company.</small>
علی محمد سابقی
 
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]]
<small>[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ednref2|[ii]]] - Tianyi Film Compani.</small>
 
= کتابشناسی =

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۵۷

نخستین فیلم چینی، در سال 1905 میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش‌های مشهور اپرای پکن با عنوان «فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت‌های خارجی بودند که در عرصه‌ی صنعت فیلم چین فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه‌ی 1910، دو استودیو تولید فیلم به نام‌های «فِنگ تی (Fengti)» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیان‌گذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در شانگهای که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان «زوج نا سازگار» ساخت. در دهه‌ی 1920، چینی‌ها شیوه‌ی تهیه و تولید فیلم را از  تکنیسین‌های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ آمریکا در صنعت فیلم چین تا دو دهه‌ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت‌های بزرگ تولید فیلم چین از جمله «کمپانی فیلم مینگ‌شینگ (Mingxing Film Company)» و «کمپانی فیلم تیَن‌ای (Tianyi Film Company)» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی «مینگ‌شینگ» به تولید فیلم‌های کمدی پرداخت که فیلم «عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم داستانی بلند «یتیم پدر بزرگ را نجات می‌دهد» و «مار سفید» (1926) هم از فیلم‌های ساخت کمپانی تیان‌ای هستند. در دهه‌ی 1920 که دولت درگیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در شانگهای رشد کرد و فیلم‌هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستان‌های تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. حزب کمونیست چین هم در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم‌سازی به نام «دیَن اینگ‌جو (Dian Ying Zhuo)»، فیلم‌هایی با ایده‌های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلم‌ها معمولاً دارای ملودرام‌هایی با نکته‌های اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشم‌های بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «ووی‌ن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته‌ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراه‌ها» (۱۹۳۷) از «شِن‌زیلینگ»، از جمله‌ی این فیلم‌ها بودند.

با حمله‌ی ژاپن به چین در سال 1937 میلادی و اشغال شانگهای، صنعت فیلم چین به هنگ‌کنگ منتقل شد. در سال 1945 میلادی، با راه‌اندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلم‌ها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل می‌داد. فیلم‌هایی هم­چون «رود بهاری به سوی شرق جاری است» (1947) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم «هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (1947) از «شی دونگ‌شان»، «کلاغ‌ها و گنجشک‌ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می‌روند. در سال 1935، نخستین جایزه‌ی بین المللی جشنواره‌ی مسکو به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. شرکت فیلم (فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم‌هایی فارغ از پیام‌های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی «فی مو» در سال 1948، و در آستانه‌ی حاکمیت کمونیست‌ها تولید کرد که به‌عنوان یکی از بزرگترین فیلم‌های تاریخ سینمای چین شناخته شده است. این فیلم که با روی‌کار آمدن رژیم کمونیستی، از ادامه‌ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره‌ی «جایزه‌ی فیلم هنگ کنگ» در سال 2004، جایزه‌ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ چین را به خود اختصاص داد.

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ صنعت فیلم و سینمای چین؛ سیر تحول سینمای چین؛ ورود صنعت سینما در چین؛ آغاز ورود صنعت سینما به چین تا دوران انقلاب کمونیستی؛ صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی