پرش به محتوا

رسانه ها و مطبوعات چین از نگاه آمار: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''رسانه­ها و مطبوعات چین از نگاه آمار'' == در حال­حاضر، براساس آمار منتشره، بيش از 2200 روزنامه، 9000 مجله، 273 ايستگاه راديويي، 352ايستگاه تلويزيوني در سطح ملی و استانی و محلی در اين كشور به فعالیت رسانه­ای و اطلاع رسانی اشتغال دارند. طبق آمار، تا پ...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== ''رسانه­ها و مطبوعات چین از نگاه آمار'' ==
[[پرونده:28(1).jpg|بندانگشتی|انواع رسانه، قابل بازیابی از: https://www.irna.ir/news/82797982/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%83-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7]]
در حال­حاضر، براساس آمار منتشره، بيش از 2200 روزنامه، 9000 مجله، 273 ايستگاه راديويي، 352ايستگاه تلويزيوني در سطح ملی و استانی و محلی در اين كشور به فعالیت رسانه­ای و اطلاع رسانی اشتغال دارند. طبق آمار، تا پايان سال2010، تعداد 822 ايستگاه رله و انتقال امواج كوتاه و متوسط راديويي نیز در سرتاسر چین فعال بوده­اند. در اين سال125.69ميليون خانواده به تلويزيون دسترسي داشته و 1.22 ميليون خانواده در30شهر، امکان دسترسی به تلويزيون ديجيتالي داشته­اند كه به ترتيب 94/5 درصد و 95/8 در صد از کل جمعيت چین را پوشش مي­دهند. (www.China.org.cn)
در حال حاضر، براساس آمار منتشره، بیش از 2200 [[مطبوعات در چین|روزنامه]]، 9000 [[مطبوعات در چین|مجله]]، 273 [[رادیو در چین|ایستگاه رادیویی]]، 352 [[تلویزیون در چین|ایستگاه تلویزیونی]] در سطح ملی و استانی و محلی در این کشور به فعالیت رسانه‌­ای و اطلاع رسانی اشتغال دارند. طبق آمار، تا پایان سال2010، تعداد 822 ایستگاه رله و انتقال امواج کوتاه و متوسط رادیویی نیز در [[چین|سرتاسر چین]] فعال بوده­‌اند. در این سال 125.69 میلیون خانواده به [[تلویزیون در چین|تلویزیون]] دسترسی داشته و 1.22 میلیون خانواده در30شهر، امکان دسترسی به [[تلویزیون در چین|تلویزیون دیجیتالی]] داشته‌­اند که به ترتیب 94/5 درصد و 95/8 در صد از کل [[جمعیت چین]] را پوشش می‌­دهند.


پر تيراژترين روزنامه«روزنامه­ی مردم»، ارگان حزب كمونيست چين، دارای تیراژ 5 ميليون نسخه است. پر تيراژترين روزنامه­ی انگليسي زبان«چاينا ديلي» است كه تيراژ آن 120هزار نسخه است. مجله­ی دو هفته يكبار تحت عنوان«صحبت­هاي وسط ماه» با تيراژ 5 ميليون نسخه، پر فروش­ترين مجله­ی چيني است.
پر تیراژترین روزنامه «روزنامه مردم»، ارگان [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست چین]]، دارای تیراژ 5 میلیون نسخه است. پر تیراژترین روزنامه انگلیسی زبان«چاینا دیلی» است که تیراژ آن 120هزار نسخه است. مجله دو هفته یکبار تحت عنوان «صحبت‌های وسط ماه» با تیراژ 5 میلیون نسخه، پر فروش‌­ترین مجله چینی است.


مهم­ترين روزنامه­هاي چين عبارتند از: روزنامه­ی مردم و ضميمه­ی آن براي خارج از كشور، روزنامه­ی گوانگ مين، روزنامه­ی اخبار اقتصادي، روزنامه­ی ارتش آزاديبخش، اخبار جوانان چين، اخبار زنان چين، اخبار آموزشي، اخبار ورزشي چين، روزنامه­ی كارگران، روزنامه­ی دهقانان، و روزنامه­ی علوم و تكنولوژي(كتاب سبز چين ، 1380 : 112) براساس پژوهشی كه در سال­هاي2007 و 2008 در انگلستان انجام گرفت، تأثيررسانه­هاي  چين بر تغيير جريان اطلاعات جهاني، كمتر از 5 درصد بوده است. مطالعاتي هم كه در جنوب شرق آسيا در این زمینه انجام گرفت نشان می­دهد، قدرت نرم چين هنوز از حاكميت در اين منطقه به دور است. تصوير چين شايد بهتر از آمريكا باشد اما به خوبي ژاپن نيست. در حقيقت، در عصر انفجار اطلاعات كه بازار بر مبناي تقاضا حركت مي­كند، رسانه­هاي دولتي چين با چالش مواجه شده­اند.(www.eai.nus.edu.sg)  
مهم­ترین [[مطبوعات در چین|روزنامه‌های چین]] عبارتند از: روزنامه مردم و ضمیمه آن برای خارج از کشور، روزنامه گوانگ مین، روزنامه اخبار اقتصادی، روزنامه ارتش آزادی‌بخش، اخبار جوانان چین، اخبار [[وضعیت زنان در چین|زنان چین]]، اخبار آموزشی، اخبار ورزشی [[چین]]، روزنامه کارگران، روزنامه دهقانان، و روزنامه علوم و تکنولوژی.


البته باید متذکر شد­که با توسعه­ی فن­آوری و گسترش ابزارهای اطلاع رسانی در چین، رسانه­ی جدیدی در این کشور به وجود آمده و به سرعت رشد کرده است که550میلیون مشترک اینترنتی و 900میلیون استفاده کننده از موبایل به عنوان ارتش این رسانه­ی جدید، چین را در رأس کشورهای جهان در این زمینه قرار داده است. سایت­های مختلف اجتماعی، وبلاگ­های فردی و جمعی، سایت­های متنوع خبری، رسانه­های صوتی و تصویری، روزنامه­های موبایلی، کتاب­های الکترونیکی، و گسترش انواع رسانه­های دیگر خبری، رقابت سختی را آغاز و عرصه را برای مطبوعات سنتی و سانسور و کنترل­های مرسوم دولتی تنگ کرده است.
براساس پژوهشی که در سال­‌های 2007 و 2008 در انگلستان انجام گرفت، تأثیر [[رسانه های چین|رسانه‌های چین]] بر تغییر جریان اطلاعات جهانی، کمتر از 5 درصد بوده است. مطالعاتی هم که در جنوب شرق آسیا در این زمینه انجام گرفت نشان می‌دهد، [[سیاست و حکومت چین|قدرت نرم چین]] هنوز از حاکمیت در این منطقه به دور است. تصویر [[چین]] شاید بهتر از آمریکا باشد اما به خوبی [[ژاپن]] نیست. در حقیقت، در عصر انفجار اطلاعات که بازار بر مبنای تقاضا حرکت می­‌کند، [[رسانه های چین|رسانه‌های دولتی چین]] با چالش مواجه شده‌­اند.
 
البته باید متذکر شد که با توسعه فن‌­آوری و گسترش ابزارهای اطلاع رسانی در [[چین]]، رسانه جدیدی در این کشور به وجود آمده و به سرعت رشد کرده است که 550 میلیون مشترک اینترنتی و 900 میلیون استفاده کننده از موبایل به عنوان ارتش این رسانه جدید، چین را در رأس کشورهای جهان در این زمینه قرار داده است. سایت­‌های مختلف اجتماعی، وبلاگ­‌های فردی و جمعی، سایت‌­های متنوع خبری، رسانه‌های صوتی و تصویری، روزنامه‌های موبایلی، کتاب‌­های الکترونیکی، و گسترش انواع رسانه‌های دیگر خبری، رقابت سختی را آغاز و عرصه را برای [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] سنتی و سانسور و کنترل‌­های مرسوم دولتی تنگ کرده است.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]؛ ''' '''[[رسانه ها و مطبوعات در چین]]
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:رسانه]]
[[رده:مطبوعات]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۴۴

انواع رسانه، قابل بازیابی از: https://www.irna.ir/news/82797982/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%83-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7

در حال حاضر، براساس آمار منتشره، بیش از 2200 روزنامه، 9000 مجله، 273 ایستگاه رادیویی، 352 ایستگاه تلویزیونی در سطح ملی و استانی و محلی در این کشور به فعالیت رسانه‌­ای و اطلاع رسانی اشتغال دارند. طبق آمار، تا پایان سال2010، تعداد 822 ایستگاه رله و انتقال امواج کوتاه و متوسط رادیویی نیز در سرتاسر چین فعال بوده­‌اند. در این سال 125.69 میلیون خانواده به تلویزیون دسترسی داشته و 1.22 میلیون خانواده در30شهر، امکان دسترسی به تلویزیون دیجیتالی داشته‌­اند که به ترتیب 94/5 درصد و 95/8 در صد از کل جمعیت چین را پوشش می‌­دهند.

پر تیراژترین روزنامه «روزنامه مردم»، ارگان حزب کمونیست چین، دارای تیراژ 5 میلیون نسخه است. پر تیراژترین روزنامه انگلیسی زبان«چاینا دیلی» است که تیراژ آن 120هزار نسخه است. مجله دو هفته یکبار تحت عنوان «صحبت‌های وسط ماه» با تیراژ 5 میلیون نسخه، پر فروش‌­ترین مجله چینی است.

مهم­ترین روزنامه‌های چین عبارتند از: روزنامه مردم و ضمیمه آن برای خارج از کشور، روزنامه گوانگ مین، روزنامه اخبار اقتصادی، روزنامه ارتش آزادی‌بخش، اخبار جوانان چین، اخبار زنان چین، اخبار آموزشی، اخبار ورزشی چین، روزنامه کارگران، روزنامه دهقانان، و روزنامه علوم و تکنولوژی.

براساس پژوهشی که در سال­‌های 2007 و 2008 در انگلستان انجام گرفت، تأثیر رسانه‌های چین بر تغییر جریان اطلاعات جهانی، کمتر از 5 درصد بوده است. مطالعاتی هم که در جنوب شرق آسیا در این زمینه انجام گرفت نشان می‌دهد، قدرت نرم چین هنوز از حاکمیت در این منطقه به دور است. تصویر چین شاید بهتر از آمریکا باشد اما به خوبی ژاپن نیست. در حقیقت، در عصر انفجار اطلاعات که بازار بر مبنای تقاضا حرکت می­‌کند، رسانه‌های دولتی چین با چالش مواجه شده‌­اند.

البته باید متذکر شد که با توسعه فن‌­آوری و گسترش ابزارهای اطلاع رسانی در چین، رسانه جدیدی در این کشور به وجود آمده و به سرعت رشد کرده است که 550 میلیون مشترک اینترنتی و 900 میلیون استفاده کننده از موبایل به عنوان ارتش این رسانه جدید، چین را در رأس کشورهای جهان در این زمینه قرار داده است. سایت­‌های مختلف اجتماعی، وبلاگ­‌های فردی و جمعی، سایت‌­های متنوع خبری، رسانه‌های صوتی و تصویری، روزنامه‌های موبایلی، کتاب‌­های الکترونیکی، و گسترش انواع رسانه‌های دیگر خبری، رقابت سختی را آغاز و عرصه را برای مطبوعات سنتی و سانسور و کنترل‌­های مرسوم دولتی تنگ کرده است.

نیز نگاه کنید به

رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛  رسانه ها و مطبوعات در چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی