صنعت چاپ و نشر در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| (۱۱ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Sotra-a.jpg|بندانگشتی|قدیمی ترین کتاب در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://www.gettyimages.com/photos/paramita]] | |||
در ابتدای ورود [[چین]] به قرن بیست و یکم، و [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی|عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی]]، دولت چین برای بخش صنعت چاپ و نشر، به ویژه بخش [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] و [[رسانه های چین|رسانهها]]، اهدافی را تا سال 2010 تعیین نمود که اهم آنها عبارت بودند از: دو برابر کردن میزان انتشار [[مطبوعات در چین|روزنامهها]] و [[رسانه های صوتی و تصویری(لوح فشرده) در چین|تولیدات سمعی و بصری]] در این کشور؛ راه اندازی حدود 10 گروه بزرگ انتشاراتی که درآمد سالانه هرکدام از آنها بیش از یک میلیارد یوان بوده و بین 20 تا 30 گروه انتشاراتی که درآمد هر یک تا یک میلیارد یوان باشد؛ باید 80 درصد هزینههای [[مطبوعات در چین|روزنامهها و مطبوعات]] از محل درآمد حاصله از چاپ آگهی و تبلیغات تأمین شود؛ و توزیع [[مطبوعات در چین|مجلات و نشریات]] از طریق خرده فروشی و ایجاد دکههای مطبوعاتی صورت گیرد.<ref>Report on China’s Press, Media, TV, Radio, Newspapers. 2005. www.pressreference.com</ref> | |||
== | === اهداف تعیین شده برای صنعت چاپ و نشر تا سال 2015 === | ||
اهداف تعیین شده برای توسعه این بخش از صنعت برای سالهای 2011 تا 2015 (دوازدهمین برنامه پنج ساله) نیز به شرح زیر است: | |||
* رشد سالانه 5 درصدی عناوین کتابها(از 328 هزار عنوان در سال 2010 به 419 هزار عنوان در سال 2015 خواهد رسید)؛ | |||
* رشد سالانه 2 درصدی نسخ چاپی کتاب خواهد داشت و از 7/17 میلیون نسخه در سال 2010 به 7/92 میلیون نسخه در سال 2015 خواهد رسید؛ | |||
* رشد سالانه 2 درصدی نسخ چاپی روزنامهها(از02/50 میلیارد نسخه در سال 2010 به 23/55 میلیارد نسخه در سال 2015 خواهد رسید)؛ | |||
* رشد سالانه 5/1 درصدی سرانه کتاب(از 3/5 نسخه در سال 2010 به 8/5 نسخه در سال 2015 خواهد رسید)؛ | |||
* تعداد واحدهای انتشار [[مطبوعات در چین|روزنامه و نشریات ادواری]] در سال 2015 به نصف تقلیل یافته و به کمتر از 5000 واحد خواهد رسید. | |||
- | در این دوره توسط دولت، 10 مرکز صنعت انتشار [[مطبوعات در چین|روزنامه و نشریات ادواری]]، و 10 گروه چند رسانهای فعال خواهند شد<ref>برگرفته از https://www.china-media-news.org/</ref>. | ||
=== [[چهار دوره توسعه ی صنعت چاپ و نشر در چين|چهار دوره توسعه ی صنعت چاپ و نشر در چین]] === | |||
پس از اجرای اصلاحات اقتصادی در [[چین]] در سال 1978، صنعت نشر این کشور جهت انطباق با نیازهای جامعه، اقتصاد بازاری، افزایش توان مالی و مدیریتی، کسب آمادگی برای رقابت با بازار جهانی و رقبای بین المللی، و سرانجام [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی|عضویت در سازمان تجارت جهانی]]، چهار مرحله از توسعه را پشت سرنهاد. | |||
==== دوره نخست(1978 تا 1985): ==== | |||
از سال 1978 تا 1985، دوره آغاز توسعه عادی صنعت نشر [[چین]] به شمار میرود. در این دوره صنعت چاپ به طور کلی نرخ رشد 10 درصدی داشته و گاهی به 16 درصد هم رسید که رقمی شایان توجه و نادر در این صنعت به حساب میآید. | |||
=== | ==== دوره دوم(1986 تا 1994): ==== | ||
پس از سال 1985، میزان کل چاپ کتاب در [[چین]] هرگز از رقم چاپ سال 1985 تجاوز نکرد. صنعت نشر چین یک مدت طولانی 9 ساله را به بازنگری و تجدید نظر و کسب تجربه در صنعت نشر سپری کرد. پس از سال 1986 [[بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین|بازار کتاب چین]] شاهد یک رشد منفی و یا رشد کم بود که برای توسعه آن باید نیرویی تازه به صنعت نشر دمیده میشد. با رشد مصرف کتاب در [[چین]] در این دوره، رشد صنعت نشر نیز ارتقا یافت. در حقیقت، در این سال بازار فروش کتاب جای خود را به بازار خرید کتاب داد. این دوره گذر، به دلیل توسعه اقتصادی سریع [[چین]] امری اجتناب ناپذیر مینمود. | |||
این دوره بیشتر دوره تجربه آموزی بود و بازنگریهایی در صنعت نشر انجام گرفت که باز هم چندان مؤثر و کارآ نبود. بررسیها نشان میدهد که علت رشد ناکافی این صنعـت در این دوره9 ساله، فقـدان تحـولات و تغییرات کافی برای [[بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین|توسعه بازار کتاب]] بود. ضمن آنکه نـو آوری در سیستم نشـر و توزیـع کتاب چین هنوز جایگاه مطلوبی نداشت. | |||
دوره | ==== دوره سوم(پس از سال1995): ==== | ||
در سال1995، صنعت نشـر کتاب چین به دوره سردرگمی و بازنـگری در خود پایان داد و میزان تولید صنعت نشـر چـین افزایش یافت و یک دوره جدید توسعـه در این صنعت آغاز گردید. یکی از علتهای اصلی توسعه بازار کتاب و انتشارات چین در این دوران، رشد اقتصادی سریع و پایدار چین بود. در این دوره، ساختار صنعت نشر [[چین]] دستخوش تحـول گردیده و نظام اداری، اجرایی و روشهای مدیریتی و فروش نیز بهبود یافت. در این دوره، کنترل بر بهای کتابهای درسی مدارس ابتدایی و متوسطه [[چین]] بهتدریج کاهش یافت و فرایند تنویر افکار عمومی در زمینه توسعه صنعت نشر [[چین]] آغاز و آگاهی مردم به روند اصلاحات و مؤسساتی شدن و مالکیت اشتراکی این صنعت بیشتر شد. | |||
==== دوره چهارم(پس از سال2001): ==== | |||
دولت [[چین]] با استفاده از تجریبات بین المللی به این نتیجه رسید که توسعه سریع بازار کتاب و افزایش توان رقابتی صنعت نشر، پیش از [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی|عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی]]، به ایجاد مؤسسات قوی انتشاراتی نیاز دارد. با این اقدام است که میتوان ضمن کمک به توسعه صنعت نشر، پاسخگوی نیازهای بازار داخلی و جهانی و بالا بردن توان رقابتی این صنعت در عرصه بین المللی بود. | |||
بیشتر مؤسسات انتشاراتی چین که براساس تجربیات دهه 1950 در شوروی پیشین شکل گرفته بود، اغلب کوچک و یا متوسط بوده و بین 40 تا 300 کارمند داشته و تولید سالانه ی آنها ببی 100 تا400 عنوان و فروش آنها نیز حد اکثر به 20 تا200 میلیون یوان میرسید. سود خالص این مؤسسات نیز کمتر از 10 میلیون یوان بود. طبعا، چنین وضعیتی پاسخگوی نیاز بازار داخلی هم نبود تا چه رسد به بازارهای بین المللی. لذا، دولت با ادغام بسیاری از این انتشاراتیها و تجمیع سرمایه آنها، و اختصاص بودجه لازم، بیش از 30 گروه انتشاراتی قوی به وجود آورد تا بتوانند از این پس به عنوان شرکتهای اقتصادی خود اتکا، و با ورود به عرصه بازار آزاد، با بخش خصوصی داخلی و رقبای بین المللی به رقابت به پردازند. | |||
اینک، با گذشت چند سال از [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی]] و توسعه صنعت نشر، و کاهش کنترل و افزایش حمایت دولت، این مؤسسات از قدرت و توانایی و تجربیات نسبتا خوبی در زمینههای سرمایهگذاری، فنآوری، مدیریتی، بازاریابی، و سازماندهی، برخوردار شده و از نظر کمی و کیفی توسعه فراوانی یافتهاند، اگرچه در مقابل غولهای نشر خارجی هنوز از تواناییهای رقابتی کمتری برخوردار بوده و کارکرد منطقهای آنها ضعیف و در مواجهه با چالشهای اقتصاد بازار، با مشکلات روبه رو هستند. به همین دلیل است که هنوز دولت به بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی اجازه ورود به عرصه سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت چاپ و نشر را نداده و آنها صرفا در بخش توزیع و خرده فروشی حق سرمایه گذاری دارند<ref>سابقی، علی محمد (1381). " تأثیر اصلاحات اقتصادی چین بر بخش فرهنگ". ''روزنامه ایران.''</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[صنعت چاپ و نشر کتاب در چین]]؛ [[تعداد سالانه عناوین کتاب های چاپ شده در چین]]؛ [[چهار دوره توسعه ی صنعت چاپ و نشر در چين]]؛ [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی]] | |||
= کتابشناسی = | |||
<references /> | |||
= | == منبع اصلی == | ||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:کتاب و صنعت نشر]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۳۶

در ابتدای ورود چین به قرن بیست و یکم، و عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی، دولت چین برای بخش صنعت چاپ و نشر، به ویژه بخش مطبوعات و رسانهها، اهدافی را تا سال 2010 تعیین نمود که اهم آنها عبارت بودند از: دو برابر کردن میزان انتشار روزنامهها و تولیدات سمعی و بصری در این کشور؛ راه اندازی حدود 10 گروه بزرگ انتشاراتی که درآمد سالانه هرکدام از آنها بیش از یک میلیارد یوان بوده و بین 20 تا 30 گروه انتشاراتی که درآمد هر یک تا یک میلیارد یوان باشد؛ باید 80 درصد هزینههای روزنامهها و مطبوعات از محل درآمد حاصله از چاپ آگهی و تبلیغات تأمین شود؛ و توزیع مجلات و نشریات از طریق خرده فروشی و ایجاد دکههای مطبوعاتی صورت گیرد.[۱]
اهداف تعیین شده برای صنعت چاپ و نشر تا سال 2015
اهداف تعیین شده برای توسعه این بخش از صنعت برای سالهای 2011 تا 2015 (دوازدهمین برنامه پنج ساله) نیز به شرح زیر است:
- رشد سالانه 5 درصدی عناوین کتابها(از 328 هزار عنوان در سال 2010 به 419 هزار عنوان در سال 2015 خواهد رسید)؛
- رشد سالانه 2 درصدی نسخ چاپی کتاب خواهد داشت و از 7/17 میلیون نسخه در سال 2010 به 7/92 میلیون نسخه در سال 2015 خواهد رسید؛
- رشد سالانه 2 درصدی نسخ چاپی روزنامهها(از02/50 میلیارد نسخه در سال 2010 به 23/55 میلیارد نسخه در سال 2015 خواهد رسید)؛
- رشد سالانه 5/1 درصدی سرانه کتاب(از 3/5 نسخه در سال 2010 به 8/5 نسخه در سال 2015 خواهد رسید)؛
- تعداد واحدهای انتشار روزنامه و نشریات ادواری در سال 2015 به نصف تقلیل یافته و به کمتر از 5000 واحد خواهد رسید.
در این دوره توسط دولت، 10 مرکز صنعت انتشار روزنامه و نشریات ادواری، و 10 گروه چند رسانهای فعال خواهند شد[۲].
چهار دوره توسعه ی صنعت چاپ و نشر در چین
پس از اجرای اصلاحات اقتصادی در چین در سال 1978، صنعت نشر این کشور جهت انطباق با نیازهای جامعه، اقتصاد بازاری، افزایش توان مالی و مدیریتی، کسب آمادگی برای رقابت با بازار جهانی و رقبای بین المللی، و سرانجام عضویت در سازمان تجارت جهانی، چهار مرحله از توسعه را پشت سرنهاد.
دوره نخست(1978 تا 1985):
از سال 1978 تا 1985، دوره آغاز توسعه عادی صنعت نشر چین به شمار میرود. در این دوره صنعت چاپ به طور کلی نرخ رشد 10 درصدی داشته و گاهی به 16 درصد هم رسید که رقمی شایان توجه و نادر در این صنعت به حساب میآید.
دوره دوم(1986 تا 1994):
پس از سال 1985، میزان کل چاپ کتاب در چین هرگز از رقم چاپ سال 1985 تجاوز نکرد. صنعت نشر چین یک مدت طولانی 9 ساله را به بازنگری و تجدید نظر و کسب تجربه در صنعت نشر سپری کرد. پس از سال 1986 بازار کتاب چین شاهد یک رشد منفی و یا رشد کم بود که برای توسعه آن باید نیرویی تازه به صنعت نشر دمیده میشد. با رشد مصرف کتاب در چین در این دوره، رشد صنعت نشر نیز ارتقا یافت. در حقیقت، در این سال بازار فروش کتاب جای خود را به بازار خرید کتاب داد. این دوره گذر، به دلیل توسعه اقتصادی سریع چین امری اجتناب ناپذیر مینمود.
این دوره بیشتر دوره تجربه آموزی بود و بازنگریهایی در صنعت نشر انجام گرفت که باز هم چندان مؤثر و کارآ نبود. بررسیها نشان میدهد که علت رشد ناکافی این صنعـت در این دوره9 ساله، فقـدان تحـولات و تغییرات کافی برای توسعه بازار کتاب بود. ضمن آنکه نـو آوری در سیستم نشـر و توزیـع کتاب چین هنوز جایگاه مطلوبی نداشت.
دوره سوم(پس از سال1995):
در سال1995، صنعت نشـر کتاب چین به دوره سردرگمی و بازنـگری در خود پایان داد و میزان تولید صنعت نشـر چـین افزایش یافت و یک دوره جدید توسعـه در این صنعت آغاز گردید. یکی از علتهای اصلی توسعه بازار کتاب و انتشارات چین در این دوران، رشد اقتصادی سریع و پایدار چین بود. در این دوره، ساختار صنعت نشر چین دستخوش تحـول گردیده و نظام اداری، اجرایی و روشهای مدیریتی و فروش نیز بهبود یافت. در این دوره، کنترل بر بهای کتابهای درسی مدارس ابتدایی و متوسطه چین بهتدریج کاهش یافت و فرایند تنویر افکار عمومی در زمینه توسعه صنعت نشر چین آغاز و آگاهی مردم به روند اصلاحات و مؤسساتی شدن و مالکیت اشتراکی این صنعت بیشتر شد.
دوره چهارم(پس از سال2001):
دولت چین با استفاده از تجریبات بین المللی به این نتیجه رسید که توسعه سریع بازار کتاب و افزایش توان رقابتی صنعت نشر، پیش از عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی، به ایجاد مؤسسات قوی انتشاراتی نیاز دارد. با این اقدام است که میتوان ضمن کمک به توسعه صنعت نشر، پاسخگوی نیازهای بازار داخلی و جهانی و بالا بردن توان رقابتی این صنعت در عرصه بین المللی بود.
بیشتر مؤسسات انتشاراتی چین که براساس تجربیات دهه 1950 در شوروی پیشین شکل گرفته بود، اغلب کوچک و یا متوسط بوده و بین 40 تا 300 کارمند داشته و تولید سالانه ی آنها ببی 100 تا400 عنوان و فروش آنها نیز حد اکثر به 20 تا200 میلیون یوان میرسید. سود خالص این مؤسسات نیز کمتر از 10 میلیون یوان بود. طبعا، چنین وضعیتی پاسخگوی نیاز بازار داخلی هم نبود تا چه رسد به بازارهای بین المللی. لذا، دولت با ادغام بسیاری از این انتشاراتیها و تجمیع سرمایه آنها، و اختصاص بودجه لازم، بیش از 30 گروه انتشاراتی قوی به وجود آورد تا بتوانند از این پس به عنوان شرکتهای اقتصادی خود اتکا، و با ورود به عرصه بازار آزاد، با بخش خصوصی داخلی و رقبای بین المللی به رقابت به پردازند.
اینک، با گذشت چند سال از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی و توسعه صنعت نشر، و کاهش کنترل و افزایش حمایت دولت، این مؤسسات از قدرت و توانایی و تجربیات نسبتا خوبی در زمینههای سرمایهگذاری، فنآوری، مدیریتی، بازاریابی، و سازماندهی، برخوردار شده و از نظر کمی و کیفی توسعه فراوانی یافتهاند، اگرچه در مقابل غولهای نشر خارجی هنوز از تواناییهای رقابتی کمتری برخوردار بوده و کارکرد منطقهای آنها ضعیف و در مواجهه با چالشهای اقتصاد بازار، با مشکلات روبه رو هستند. به همین دلیل است که هنوز دولت به بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی اجازه ورود به عرصه سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت چاپ و نشر را نداده و آنها صرفا در بخش توزیع و خرده فروشی حق سرمایه گذاری دارند[۳].
نیز نگاه کنید به
صنعت چاپ و نشر کتاب در چین؛ تعداد سالانه عناوین کتاب های چاپ شده در چین؛ چهار دوره توسعه ی صنعت چاپ و نشر در چين؛ عضویت چین در سازمان تجارت جهانی
کتابشناسی
- ↑ Report on China’s Press, Media, TV, Radio, Newspapers. 2005. www.pressreference.com
- ↑ برگرفته از https://www.china-media-news.org/
- ↑ سابقی، علی محمد (1381). " تأثیر اصلاحات اقتصادی چین بر بخش فرهنگ". روزنامه ایران.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی