پرش به محتوا

مینگ زی(منسیوس)، احیا کننده مکتب کنفوسیوس: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Setayesh (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:4179058.jpg|بندانگشتی|تصویر منسیوس. قابل بازیابی از https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%E8%87%B3%E8%81%96%E5%85%88%E8%B3%A2%E5%8D%8A%E8%BA%AB%E5%83%8F_%E5%86%8A-005-%E5%AD%9F%E8%BB%BB.jpg]][[مینگ زی(منسیوس)، احیا کننده مکتب کنفوسیوس|مینگ زی(منسیوس)]]، متفکر بزرگ [[دوران حکومت های هم ستیز]](از قرن 5 تا قرن 3پیش از میلاد) و یکی از شاگردان برجسته‌­ی مکتب [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] به‌­شمار می ­رود. وی که در قرن 4پیش از میلاد زندگی می­کرد اهل کشور«جو» و ادامه دهنده‌­ی اندیشه­‌ی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] شمرده می ­شود. او به­‌عنوان حکیم دوم پس از کنفوسیوس([[آموزه های کنفوسیوس|آموزه های کنفوسیوس)،]]<nowiki/>در میان پیروان [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسویس]] از احترام خاصی برخوردار بود.
[[پرونده:4179058.jpg|بندانگشتی|تصویر منسیوس. قابل بازیابی از https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%E8%87%B3%E8%81%96%E5%85%88%E8%B3%A2%E5%8D%8A%E8%BA%AB%E5%83%8F_%E5%86%8A-005-%E5%AD%9F%E8%BB%BB.jpg]]مینگ زی(منسیوس)، متفکر بزرگ [[دوران حکومت های هم ستیز|دوران حکومت‌های هم ستیز]] (از قرن 5 تا قرن 3 پیش از میلاد) و یکی از شاگردان برجسته‌­ی مکتب [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] به‌­شمار می‌رود. وی که در قرن 4 پیش از میلاد زندگی می­کرد اهل کشور«جو» و ادامه دهنده‌­ی اندیشه­‌ی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] شمرده می‌شود. او به­‌عنوان حکیم دوم پس از کنفوسیوس ([[آموزه های کنفوسیوس|آموزه‌های کنفوسیوس)]]، در میان پیروان [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس]] از احترام خاصی برخوردار بود.


=== اعتقادات مینگ زی(منسیوس) ===
=== اعتقادات مینگ زی(منسیوس) ===
او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیش­مندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید هم­چون پدر و مادر به سختی­‌ها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگه‌دارند. وی می ­گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد.
او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیش­مندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید هم­چون پدر و مادر به سختی­‌ها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگه‌دارند. وی می‌گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد.


او مدتی تدریس می­ کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آن­ها را تحت عنوان کتاب«مینگ­زِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفته­‌ها و اندیشه­‌های«مینگ­زِی» و مناظره‌­های وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]، جلد 1، ص.148-162.</ref>
او مدتی تدریس می­ کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آن‌ها را تحت عنوان کتاب«مینگ­زِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفته­‌ها و اندیشه­‌های«مینگ­زِی» و مناظره‌­های وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۱۰: خط ۱۰:


== منبع اصلی ==
== منبع اصلی ==
<references />
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].


== نویسنده مقاله ==
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
علی محمد سابقی
[[رده:رهبران و عالمان سایر ادیان]]
[[رده:رهبران و عالمان سایر ادیان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۲۳

تصویر منسیوس. قابل بازیابی از https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%E8%87%B3%E8%81%96%E5%85%88%E8%B3%A2%E5%8D%8A%E8%BA%AB%E5%83%8F_%E5%86%8A-005-%E5%AD%9F%E8%BB%BB.jpg

مینگ زی(منسیوس)، متفکر بزرگ دوران حکومت‌های هم ستیز (از قرن 5 تا قرن 3 پیش از میلاد) و یکی از شاگردان برجسته‌­ی مکتب کنفوسیوس به‌­شمار می‌رود. وی که در قرن 4 پیش از میلاد زندگی می­کرد اهل کشور«جو» و ادامه دهنده‌­ی اندیشه­‌ی کنفوسیوس شمرده می‌شود. او به­‌عنوان حکیم دوم پس از کنفوسیوس (آموزه‌های کنفوسیوس)، در میان پیروان آیین کنفوسیوس از احترام خاصی برخوردار بود.

اعتقادات مینگ زی(منسیوس)

او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیش­مندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید هم­چون پدر و مادر به سختی­‌ها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگه‌دارند. وی می‌گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد.

او مدتی تدریس می­ کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آن‌ها را تحت عنوان کتاب«مینگ­زِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفته­‌ها و اندیشه­‌های«مینگ­زِی» و مناظره‌­های وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.

نیز نگاه کنید به

شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین؛ آیین بومی کنفوسیوس

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی