پرش به محتوا

وزارت فرهنگ چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۵ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگره‌­ی ملی خلق [[چین]] در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­‌ها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد.
براساس آخرین بازسازی ساختار [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] که در نخستین اجلاس یازدهمین [[کنگره ملی نمایندگان خلق چین|کنگره‌­ی ملی خلق چین]] در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­‌ها و شرح وظایف وزارت [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] به شرح زیر اعلام شد:


=== وظایف وزارت فرهنگ چین ===
* تهیه و تدوین اصول، سیاست‌­ها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛
-تهیه و تدوین اصول، سیاست‌­ها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛
* تهیه‌­ی راهبرد و برنامه‌های توسعه­‌ی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛
* هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیت­‌های هنری. توسعه‌­ی انواع هنرها و مدیریت برنامه­‌های کلان فرهنگی در سراسر کشور؛
* ارایه­‌ی خدمات عمومی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساخت­‌های فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛
* تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعه‌­ی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاری‌­ها از طریق صنایع فرهنگی بین‌المللی؛
* تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیه‌­ی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیاده‌سازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجسته‌­ی ملی؛
* هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعه‌­ی کتابخانه­‌ها، مراکز و پایگاه­‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی؛
* تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای توسعه‌­ی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیت­‌های تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمان‌­های مردمی که در زمینه‌­ی فعالیت‌­های نمایشی اشتغال دارند؛
* مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاه­‌های ارایه کننده­‌ی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازی­‌های کامپیوتری آنلاین؛
* تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع کارتونی، بازی‌­های پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازی‌­های پونمایی؛
* تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­‌ی علوم و فن­آوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعه­‌ی زیرساخت‌­های علوم و فن­آوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛
* هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی؛
* سازماندهی سیاست­‌ها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و [[تایوان]]؛
* هدایت فعالیت­‌های مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانه­‌ها و کنسولگری‌­های [[چین]] در سرتاسر جهان؛
* هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگ­‌کنگ، ماکائو و تایوان؛
* امضای موافقتنامه­‌ها و برنامه‌­ی مبادلات فرهنگی [[چین]] با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت؛
* ترتیب اجرای فعالیت‌­های عمده­‌ی مبادلات فرهنگی و هنری بین‌المللی در داخل و خارج کشور؛
* اجرای تمام وظایف و مسئولیت­‌هایی که از سوی [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] بر عهده‌­ی وزارت [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] گذاشته شود.


-تهیه‌­ی راهبرد و برنامه‌های توسعه­‌ی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛
=== سایر مسئولیت­‌ها ===


-هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیت­‌های هنری. توسعه‌­ی انواع هنرها و مدیریت برنامه­‌های کلان فرهنگی در سراسر کشور؛
* مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی [[چین]]؛
* باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازی­‌های کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعه‌­ی صنایع و پایگاه‌­های صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژه‌­ها، برگزاری کنفرانس‌­ها، نمایشگاه­‌ها و نظارت بر بازار و تجارت این­گونه صنایع نیز بر عهده­‌ی وزارت [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] می­ باشد؛
* مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.


-ارایه­‌ی خدمات عمومی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساخت­‌های فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛
=== تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین ===
باتوجه به محدوده­‌ی اختیارات، وظایف و مسئولیت‌­های وزارت [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]]، این وزارتخانه دارای 14بخش و اداره‌­ی مختلف است که عبارتند از:


-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعه‌­ی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاری‌­ها از طریق صنایع فرهنگی بین­‌المللی؛
* بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛
* بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات؛
* بخش نیروها و منابع انسانی؛
* بخش امور مالی؛
* بخش امور هنری؛
* بخش علوم و فن­آوری برای فرهنگ؛
* بخش امور بازار فرهنگی؛
* بخش صنایع فرهنگی؛
* بخش فرهنگ عمومی؛
* بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛
* اداره­‌ی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان؛
* کمیته­‌ی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] وزارت [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]]؛
* اداره­‌ی بازنشستگان؛
* اداره­‌ی خدمات و پشتیبانی.


-تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیه‌­ی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیاده‌­سازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجسته‌­ی ملی؛
== نیز نگاه کنید به ==
[[مدیریت فرهنگی چین]]؛ [[مراکز و نهادهای فرهنگی چین]]


-هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعه‌­ی کتابخانه­‌ها، مراکز و پایگاه­‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی؛
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>


-تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای توسعه‌­ی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیت­‌های تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمان‌­های مردمی که در زمینه‌­ی فعالیت‌­های نمایشی اشتغال دارند؛
== نویسنده مقاله ==
 
علی محمد سابقی
-مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاه­‌های ارایه کننده­‌ی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازی­‌های کامپیوتری آنلاین؛
[[رده:فرهنگ و نظام فرهنگی]]
 
-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع کارتونی، بازی‌­های پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازی‌­های پونمایی؛
 
-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­‌ی علوم و فن­آوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعه­‌ی زیرساخت‌­های علوم و فن­آوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛
 
-هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی. سازماندهی سیاست­‌ها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان. هدایت فعالیت­‌های مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانه­‌ها و کنسولگری‌­های چین در سرتاسر جهان. هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگ­‌کنگ، ماکائو و تایوان. امضای موافقتنامه­‌ها و برنامه‌­ی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت. و ترتیب اجرای فعالیت‌­های عمده­‌ی مبادلات فرهنگی و هنری بین المللی در داخل و خارج کشور؛
 
-و اجرای تمام وظایف و مسئولیت­‌هایی که از سوی شورای دولتی بر عهده‌­ی این وزارت گذاشته شود.
 
=== '''سایر مسئولیت­‌ها ''' ===
1-مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی چین؛
 
2-باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازی­‌های کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعه‌­ی صنایع و پایگاه‌­های صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژه‌­ها، برگزاری کنفرانس‌­ها، نمایشگاه­‌ها و نظارت بر بازار و تجارت این­گونه صنایع نیز بر عهده­‌ی وزارت فرهنگ می­باشد.
 
3-مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت فرهنگ به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.
 
=== '''تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین''' ===
باتوجه به محدوده­‌ی اختیارات، وظایف و مسئولیت‌­های وزارت فرهنگ، این وزارتخانه دارای 14بخش و اداره‌­ی مختلف است که عبارتند از: 1- بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛ 2-بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات؛ 3-بخش نیروها و منابع انسانی؛ 4-بخش امور مالی؛ 5-بخش امور هنری؛ 6-بخش علوم و فن­آوری برای فرهنگ؛ 7-بخش امور بازار فرهنگی؛ 8-بخش صنایع فرهنگی؛ 9-بخش فرهنگ عمومی؛ 10-بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛ 11-اداره­‌ی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان؛ 12-کمیته­‌ی حزب کمونیست وزارت فرهنگ؛ 13-اداره­‌ی بازنشستگان؛ و 14-اداره­‌ی خدمات و پشتیبانی.<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 479-483</ref>
 
نیز نگاه کنید به [[مدیریت فرهنگی چین]]؛ [[مراکز و نهادهای فرهنگی چین]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۰۳

براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگره‌­ی ملی خلق چین در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­‌ها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد:

  • تهیه و تدوین اصول، سیاست‌­ها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛
  • تهیه‌­ی راهبرد و برنامه‌های توسعه­‌ی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛
  • هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیت­‌های هنری. توسعه‌­ی انواع هنرها و مدیریت برنامه­‌های کلان فرهنگی در سراسر کشور؛
  • ارایه­‌ی خدمات عمومی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساخت­‌های فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛
  • تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعه‌­ی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاری‌­ها از طریق صنایع فرهنگی بین‌المللی؛
  • تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیه‌­ی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیاده‌سازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجسته‌­ی ملی؛
  • هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعه‌­ی کتابخانه­‌ها، مراکز و پایگاه­‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی؛
  • تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای توسعه‌­ی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیت­‌های تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمان‌­های مردمی که در زمینه‌­ی فعالیت‌­های نمایشی اشتغال دارند؛
  • مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاه­‌های ارایه کننده­‌ی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازی­‌های کامپیوتری آنلاین؛
  • تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع کارتونی، بازی‌­های پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازی‌­های پونمایی؛
  • تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­‌ی علوم و فن­آوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعه­‌ی زیرساخت‌­های علوم و فن­آوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛
  • هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی؛
  • سازماندهی سیاست­‌ها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان؛
  • هدایت فعالیت­‌های مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانه­‌ها و کنسولگری‌­های چین در سرتاسر جهان؛
  • هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگ­‌کنگ، ماکائو و تایوان؛
  • امضای موافقتنامه­‌ها و برنامه‌­ی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت؛
  • ترتیب اجرای فعالیت‌­های عمده­‌ی مبادلات فرهنگی و هنری بین‌المللی در داخل و خارج کشور؛
  • اجرای تمام وظایف و مسئولیت­‌هایی که از سوی شورای دولتی بر عهده‌­ی وزارت فرهنگ چین گذاشته شود.

سایر مسئولیت­‌ها

  • مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی چین؛
  • باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازی­‌های کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعه‌­ی صنایع و پایگاه‌­های صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژه‌­ها، برگزاری کنفرانس‌­ها، نمایشگاه­‌ها و نظارت بر بازار و تجارت این­گونه صنایع نیز بر عهده­‌ی وزارت فرهنگ چین می­ باشد؛
  • مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت فرهنگ چین به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.

تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین

باتوجه به محدوده­‌ی اختیارات، وظایف و مسئولیت‌­های وزارت فرهنگ چین، این وزارتخانه دارای 14بخش و اداره‌­ی مختلف است که عبارتند از:

  • بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛
  • بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات؛
  • بخش نیروها و منابع انسانی؛
  • بخش امور مالی؛
  • بخش امور هنری؛
  • بخش علوم و فن­آوری برای فرهنگ؛
  • بخش امور بازار فرهنگی؛
  • بخش صنایع فرهنگی؛
  • بخش فرهنگ عمومی؛
  • بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛
  • اداره­‌ی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان؛
  • کمیته­‌ی حزب کمونیست وزارت فرهنگ چین؛
  • اداره­‌ی بازنشستگان؛
  • اداره­‌ی خدمات و پشتیبانی.

نیز نگاه کنید به

مدیریت فرهنگی چین؛ مراکز و نهادهای فرهنگی چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی