تاثیر بودیسم در توسعه فرهنگ ایدئولوژیک چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| (۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:57808622.jpg|بندانگشتی| | [[پرونده:57808622.jpg|بندانگشتی|بودا، برگرفته از سایت پارس استاک، قابل بازیابی از https://parsstock.ir/search.aspx?searchterm=%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%A7]] | ||
آیین بودایی چینی بیشترین تأثیرها را در فرهنگ و جهان بینی چینی از خود برجای گذاشته است. در دوران [[سلسله تانگ|سلسلههای تانگ]] و [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سونگ]]، آیین بودا بخشی از جریان اصلی تفکرات اجتماعی بود، و به حلقهی وصل جدایی ناپذیر گذشته و آینده در [[تاریخ چین|تاریخ تفکر چینی]] تبدیل شده بود. آیین بودا فلسفهی چینی را غنی تر ساخت. این آیین عملکرد موضوع خودآگاهی، نظریهی معرفت، نظریهی اخلاقی، و نظریهی زمان و مکان را از دیدگاه جهان مجرد تبیین کرد. و موضوعات فراوان فکری و نگرشی در خصوص تضادهای رقابت آمیز همچون دروغ و راست، حقیقت و مجاز، مرگ و زندگی، اشراق ناگهانی و اشراق تدریجی، نسبی و مطلق بودن، فانی و جاودان، کل و جزء، موقتی و پایداری را مطرح و مقولههای فلسفهی چینی را غنی تر ساخت. آیین بودایی و [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] نبوغ و پندارها را در [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی چین]] توسعه دادند. اولاً، در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی سنتی چینی]] توسط دانشمندان، نقاشیهای متنوع بودایی و [[آیین بومی تائو|تائویی]] پدیدار شدند. ثانیاً، تعدادی اثر مشهور ادبی با موضوعات بودایی و یا [[آیین بومی تائو|تائویی]] در [[ادبیات چینی|ادبیات سنتی چین]] به وجود آمد. این کارها به همراه خود مفاهیم هنری جدید، سبک تازه، و روش بدیعی در نوشتن پدید آوردند. | |||
[[لی بی شاعر چینی|لی بَی]][ | [[لی بی شاعر چینی|لی بَی]][i] شاعر مشهور دوران [[سلسله تانگ|سلسلهی تانگ]]، یکی از بهترینهای عصر خود بوده است. وی ابیاتی همچون<blockquote>«همانگونه که من آرام برای مراقبه مینشینم/ تمام جهان در درون موهایم رسوخ میکند» را سروده است.</blockquote>وی اشعار فراوان دیگری سروده که مملو از تفکر جاودانگی به همراه احساس دلپذیری از طبیعت است. اشعار بوداییِ [[سلسله تانگ|عصر تانگ]] اثر مستقیمی بر شاعران [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سونگ]] گذاشته است. اوج سرایش غزلیات «چی» در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|عصر سونگ]]، اغلب برگرفته از داستانهای [[آیین بومی تائو|تائویی]] بود. به علاوه، تعداد زیادی از دست نوشتهها و متون ادبی هم مفاهیم رمانهای خلق شده در [[سلسله تانگ|دوران سلسلههای تانگ]] و [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|جین]] را بیان میکردند. بین داستانهای ادبی و قصیدههای اُپرایی برگرفته شده از سوتراهای بودایی و شکل گیری [[ادبیات چینی|ادبیات بعدی متداول چینی]]، ارتباط منطقی وجود دارد. نقل قول از عقاید فرقهی چان نه تنها از سوی اندیشمندان مکتب اصولی در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسلههای سونگ]] و [[سلسله مینگ|مینگ]] ادامه یافت، بلکه در آثار ادبی ادبیات متداول بعدی نیز تا حدودی تأثیر داشته است. | ||
آیین بودا در اوایل [[سلسله چینگ|دوران چینگ]] نیز که اندیشههای علمی خود را از طریق روش استدلالهای عقلانی، همزمان موضوعات تازه را اخذ و به آنها شکل جدیدی داده و آنها را غنی تر میساختند، متفکران زیادی را تحت تأثیر قرار داد. | |||
نیز نگاه کنید به [[ | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[آیین بودا]]؛ [[نقش بوداییان چین در گسترش بودیسم در شرق آسیا]] | |||
== پاورقی == | == پاورقی == | ||
<small>[i] - Li Bai (شاعر بسیار معروف چینی هم عصر دوران [[سلسله تانگ|سلسله ی تانگ]] که متولد مناطق غربی چین است «بنا به نقلی از سرزمین شرق ایران» بوده است - مترجم)</small> | <small>[i] - Li Bai (شاعر بسیار معروف چینی هم عصر دوران [[سلسله تانگ|سلسله ی تانگ]] که متولد مناطق غربی چین است «بنا به نقلی از سرزمین شرق ایران» بوده است - مترجم)</small> | ||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:پیشینه سایر ادیان]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۵۳

آیین بودایی چینی بیشترین تأثیرها را در فرهنگ و جهان بینی چینی از خود برجای گذاشته است. در دوران سلسلههای تانگ و سونگ، آیین بودا بخشی از جریان اصلی تفکرات اجتماعی بود، و به حلقهی وصل جدایی ناپذیر گذشته و آینده در تاریخ تفکر چینی تبدیل شده بود. آیین بودا فلسفهی چینی را غنی تر ساخت. این آیین عملکرد موضوع خودآگاهی، نظریهی معرفت، نظریهی اخلاقی، و نظریهی زمان و مکان را از دیدگاه جهان مجرد تبیین کرد. و موضوعات فراوان فکری و نگرشی در خصوص تضادهای رقابت آمیز همچون دروغ و راست، حقیقت و مجاز، مرگ و زندگی، اشراق ناگهانی و اشراق تدریجی، نسبی و مطلق بودن، فانی و جاودان، کل و جزء، موقتی و پایداری را مطرح و مقولههای فلسفهی چینی را غنی تر ساخت. آیین بودایی و طریقت تائویی نبوغ و پندارها را در فرهنگ سنتی چین توسعه دادند. اولاً، در نقاشی سنتی چینی توسط دانشمندان، نقاشیهای متنوع بودایی و تائویی پدیدار شدند. ثانیاً، تعدادی اثر مشهور ادبی با موضوعات بودایی و یا تائویی در ادبیات سنتی چین به وجود آمد. این کارها به همراه خود مفاهیم هنری جدید، سبک تازه، و روش بدیعی در نوشتن پدید آوردند.
لی بَی[i] شاعر مشهور دوران سلسلهی تانگ، یکی از بهترینهای عصر خود بوده است. وی ابیاتی همچون
«همانگونه که من آرام برای مراقبه مینشینم/ تمام جهان در درون موهایم رسوخ میکند» را سروده است.
وی اشعار فراوان دیگری سروده که مملو از تفکر جاودانگی به همراه احساس دلپذیری از طبیعت است. اشعار بوداییِ عصر تانگ اثر مستقیمی بر شاعران دوران سونگ گذاشته است. اوج سرایش غزلیات «چی» در عصر سونگ، اغلب برگرفته از داستانهای تائویی بود. به علاوه، تعداد زیادی از دست نوشتهها و متون ادبی هم مفاهیم رمانهای خلق شده در دوران سلسلههای تانگ و جین را بیان میکردند. بین داستانهای ادبی و قصیدههای اُپرایی برگرفته شده از سوتراهای بودایی و شکل گیری ادبیات بعدی متداول چینی، ارتباط منطقی وجود دارد. نقل قول از عقاید فرقهی چان نه تنها از سوی اندیشمندان مکتب اصولی در دوران سلسلههای سونگ و مینگ ادامه یافت، بلکه در آثار ادبی ادبیات متداول بعدی نیز تا حدودی تأثیر داشته است.
آیین بودا در اوایل دوران چینگ نیز که اندیشههای علمی خود را از طریق روش استدلالهای عقلانی، همزمان موضوعات تازه را اخذ و به آنها شکل جدیدی داده و آنها را غنی تر میساختند، متفکران زیادی را تحت تأثیر قرار داد.
نیز نگاه کنید به
آیین بودا؛ نقش بوداییان چین در گسترش بودیسم در شرق آسیا
پاورقی
[i] - Li Bai (شاعر بسیار معروف چینی هم عصر دوران سلسله ی تانگ که متولد مناطق غربی چین است «بنا به نقلی از سرزمین شرق ایران» بوده است - مترجم)
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی