انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین == پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفته­ی امپراتوری ایران از اعراب، از چین درخواست کمک کرد، ولی امپراتور...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(۹ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:139411121631467867016204.jpg|بندانگشتی|ردپای دین زرتشتی در چین]]
پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفته­ ی امپراتوری ایران از اعراب، از [[چین]] درخواست کمک کرد، ولی امپراتور [[چین]] به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد.


== انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین ==
انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین هم­چنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگ­ان (Chang An) پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سال ها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینی­ ها پیدا کرد<ref>مراد زاده، رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهش ­های اسلامی استان قدس رضوی.</ref>.پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو می­ گفتند و آن وقت متعلق به [[چین]] بود پناه بردند<ref>پور داوود، ایرانشاه (1295). تاریخچه­‌ی مهاجرت زرتشتیان به هندوستان، بی جا.</ref> .
پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفته­ی امپراتوری ایران از اعراب، از چین درخواست کمک کرد، ولی امپراتور چین به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد. هم­چنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگ­آن[1] پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سال­ها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینی­ها پیدا کرد. (مراد زاده ، 1382)  پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو می­گفتند و آن وقت متعلق به چین بود پناه بردند. (پور داوود ، 1295) این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در چین با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتی­ها نیز شد. Ibid))البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با آیین­های سنتی چین به ویژه در زمینه­ی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوت­هایی داشت که برای چینی­ها پذیرش آن آسان نبود


(Zhang Yiping:.130)
 این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در [[چین]] با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتی­ ها نیز شد<ref name=":0" />. البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین|آیین ­های سنتی چین]] به ویژه در زمینه ­ی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوت­ هایی داشت که برای چینی ­ها پذیرش آن آسان نبود<ref name=":0">-Zhang، Yiping,(2005). Story of the Silk Road,China intercontinental Press.</ref>


 هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی هم­چون چانگ­اَن، لویانگ[2] و کایفنگ[3]، آثاری از آتشکده­های پارسیان دیده می­شود. (جولیا چینگ،1383) شرح گسترش آیین زرتشتی در چین را آقای پانچیا­لین[4] در کتابی به نام ''آیین آتش پرستی در چین'' مفصلا توضیح داده است.
هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی هم­چون چانگ­اَن، لویانگ (Loyang) و کایفنگ (Kaifeng)، آثاری از آتشکده ­های پارسیان دیده می ­شود.<ref>چینگ، جولیا (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.</ref> شرح گسترش آیین زرتشتی در [[چین]] را آقای پانچیا­لین (Pan Qialin) در کتابی به نام ''آیین آتش پرستی در [[چین]]'' مفصلا توضیح داده است.


طی سال­های اخیر، تحقیقات گسترده­ای در خصوص آیین زرتشت، نحوه­ی ورود آن به چین، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعه­ی آیین زرتشت در شمال غرب چین و تأثیر آن در جامعه­ی چین در دوران سلسله­ی تانگ، بررسی نقاشی­ها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوح­های سنگی، از جمله نقاشی و حکاکی­های روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوه­ی تدفین جنازه­ی مردگان، سکه­های مربوط به دوران ورود دین زرتشت به چین و... صورت گرفته و منتشر شده است. (وانگ فِنگ، 1390)
طی سال­ های اخیر، تحقیقات گسترده ­ای در خصوص آیین زرتشت، نحوه­ ی ورود آن به [[چین]]، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعه ­ی آیین زرتشت در شمال غرب چین و تأثیر آن در جامعه ­ی چین در [[سلسله تانگ|دوران سلسله­ ی تانگ]]، بررسی نقاشی­ ها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوح ­های سنگی، از جمله [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] و حکاکی­ های روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوه­ ی تدفین جنازه­ ی مردگان، سکه ­های مربوط به [[ورود آیین زرتشت به چین|دوران ورود دین زرتشت به چین]] و... صورت گرفته و منتشر شده است.<ref>فنگ، وانگ (12 شهریور 1390). بررسی اج[[مالی]] پیرامون روابط فرهنگی چین و ایران، ارایه شده در سمینار «مبادلات فرهنگی و همکاری­‌های استراتژیک میان چین و ایران» فرهنگستان علوم اجتماعی چین.</ref><ref>سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[چین]].تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 1391.</ref>
----[1] - Chang An.


[2] - Loyang.
== نیز نگاه کنید به ==


[3] - Kaifeng.
* [[روابط دینی و مذهبی ایران و چین]]
* [[ورود آیین زرتشت به چین]]  
*


[4] - Pan Qialin.
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۵

ردپای دین زرتشتی در چین

پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفته­ ی امپراتوری ایران از اعراب، از چین درخواست کمک کرد، ولی امپراتور چین به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد.

انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین هم­چنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگ­ان (Chang An) پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سال ها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینی­ ها پیدا کرد[۱].پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو می­ گفتند و آن وقت متعلق به چین بود پناه بردند[۲] .

 این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در چین با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتی­ ها نیز شد[۳]. البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با آیین ­های سنتی چین به ویژه در زمینه ­ی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوت­ هایی داشت که برای چینی ­ها پذیرش آن آسان نبود[۳]

هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی هم­چون چانگ­اَن، لویانگ (Loyang) و کایفنگ (Kaifeng)، آثاری از آتشکده ­های پارسیان دیده می ­شود.[۴] شرح گسترش آیین زرتشتی در چین را آقای پانچیا­لین (Pan Qialin) در کتابی به نام آیین آتش پرستی در چین مفصلا توضیح داده است.

طی سال­ های اخیر، تحقیقات گسترده ­ای در خصوص آیین زرتشت، نحوه­ ی ورود آن به چین، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعه ­ی آیین زرتشت در شمال غرب چین و تأثیر آن در جامعه ­ی چین در دوران سلسله­ ی تانگ، بررسی نقاشی­ ها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوح ­های سنگی، از جمله نقاشی و حکاکی­ های روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوه­ ی تدفین جنازه­ ی مردگان، سکه ­های مربوط به دوران ورود دین زرتشت به چین و... صورت گرفته و منتشر شده است.[۵][۶]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. مراد زاده، رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهش ­های اسلامی استان قدس رضوی.
  2. پور داوود، ایرانشاه (1295). تاریخچه­‌ی مهاجرت زرتشتیان به هندوستان، بی جا.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ -Zhang، Yiping,(2005). Story of the Silk Road,China intercontinental Press.
  4. چینگ، جولیا (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
  5. فنگ، وانگ (12 شهریور 1390). بررسی اجمالی پیرامون روابط فرهنگی چین و ایران، ارایه شده در سمینار «مبادلات فرهنگی و همکاری­‌های استراتژیک میان چین و ایران» فرهنگستان علوم اجتماعی چین.
  6. سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین.تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 1391.