آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
در [[چین]] کودکان از سن شش سالگی باید تحصیلات خود را از دبستان آغاز کنند. طبق مقررات قانون آموزش و پرورش اجباری [[چین]]، دولت برای کودکانی که به سن تحصیل رسیدهاند، سیستم آموزش اجباری بدون دریافت شهریه را اجرا میکند. با این حال والدین باید هزینهی کتاب و نوشت افزار را که سالانه تقریباً به چند صد یوان میرسد، پرداخت کنند. | |||
در [[چین]] کودکان از سن شش سالگی باید تحصیلات خود را از دبستان آغاز کنند. طبق مقررات قانون آموزش و پرورش اجباری [[چین]]، دولت برای کودکانی که به سن تحصیل | |||
دوران آموزش مقطع ابتدایی در [[چین]] عموماً بین پنج تا شش سال است. دروس این مقطع عمدتاً عبارتند از: [[زبان چینی]]، ریاضیات، علوم، زبان خارجی، | دوران آموزش مقطع ابتدایی در [[چین]] عموماً بین پنج تا شش سال است. دروس این مقطع عمدتاً عبارتند از: [[زبان چینی]]، ریاضیات، علوم، زبان خارجی، آموزشهای اخلاقی، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، و [[ورزش در چین|ورزش]]. با توجه به تعداد زیاد کاراکترهای چینی، در این مقطع بیشتر روی فراگیری کاراکترها تأکید میشود. جدیدترین آمارها نشان میدهد که درحال حاضر در [[چین]]، 120 میلیون دانش آموز دورهی ابتدایی در بیش از 400 هزار دبستان به تحصیل اشتغال داشته و میزان ثبت نام و تحصیل کودکان این مقطع بیش از ۹۹/۴۹ درصد جمعیت سنی این گروه را تحت پوشش قرار داده است. | ||
از آنجا که آموزش | از آنجا که آموزش دورهی ابتدایی تحت سیستم آموزش اجباری 9 ساله قرار دارد، اکثریت مطلق مدارس ابتدایی [[چین]] زیر نظر دولت (مرکزی-محلی) اداره میشود و دانش آموزان با توجه به محل سکونت خود نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت را انتخاب میکنند. درعین حال، در برخی از نواحی روستایی که دارای جمعیت پراکنده است و امکان تأسیس مدرسه به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان وجود ندارد، آموزش متمرکز اجرا شده و کودکان منطقه برای استفاده از امکانات تحصیلی بهتر، در مدارس متمرکز شبانه روزی که دارای شرایط نسبتا خوبی هستند تحصیل میکنند. دورهی یکسالهی تحصیلی در مقطع ابتدایی به 38 هفتهی آموزشی (پنج روز در هر هفته) با چند هفته رزرو و 13 هفته تعطیلی تقسیم میشود و در این مقطع دانش آموز بایستی حتما در آزمون پایان سال در دروس زبان چینی و ریاضیات نمرهی قبولی کسب کند تا بتوانند به مقطع بالاتر بروند. | ||
بر اساس برنامه ریزی درسی انجام شده برای طول | بر اساس برنامه ریزی درسی انجام شده برای طول دورهی 5 تا 6 سالهی ابتدایی، دانش آموز بایستی مجموعاً 4800 ساعت آموزش در کلاس داشته باشد که به ترتیب اهمیت بیش از یک سوم این میزان (1666 ساعت) برای فراگیری [[زبان و ادبیات چینی]]، و حدود یک چهارم (986 ساعت) برای ریاضیات، (544 ساعت) [[ورزش در چین|ورزش]]، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و [[هنر در چین|هنر]] (هرکدام 404 ساعت)، علوم طبیعی (272 ساعت)، علوم اجتماعی و اخلاق (هرکدام 204 ساعت) و کار و دانش (136 ساعت) را به خود اختصاص دادهاند. | ||
طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش | طبق آمار منتشره از سوی [[وزارت آموزش و پرورش چین]]، در سال 2010 میلادی، تعداد کودکان در سن مدرسهی این کشور بالغ بر ۹۵۰۱/۵۰۰/۰۰۰ نفر بوده که از این تعداد جمعاً ۹۵۰۱/۳۰۰/۰۰۰ نفر (۹۹/۷ درصد) در مدارس ثبت نام کردهاند<ref name=":1">وبسایت [[وزارت آموزش و پرورش چین]]: www.moe.edu.cn</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[نظام آموزشی چین]]؛ [[آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین]]؛ [[آموزش های ابتدایی لبنان]]؛ [[آموزش های ابتدایی کوبا]]؛ [[آموزش های ابتدایی کانادا]]؛ [[آموزش های ابتدایی ژاپن]]؛ [[آموزش های ابتدایی روسیه]]؛ [[آموزش های ابتدایی تونس]]؛ [[آموزش های ابتدایی مصر]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
== | == منبع اصلی == | ||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:نظام آموزش]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۰۶
در چین کودکان از سن شش سالگی باید تحصیلات خود را از دبستان آغاز کنند. طبق مقررات قانون آموزش و پرورش اجباری چین، دولت برای کودکانی که به سن تحصیل رسیدهاند، سیستم آموزش اجباری بدون دریافت شهریه را اجرا میکند. با این حال والدین باید هزینهی کتاب و نوشت افزار را که سالانه تقریباً به چند صد یوان میرسد، پرداخت کنند.
دوران آموزش مقطع ابتدایی در چین عموماً بین پنج تا شش سال است. دروس این مقطع عمدتاً عبارتند از: زبان چینی، ریاضیات، علوم، زبان خارجی، آموزشهای اخلاقی، موسیقی، و ورزش. با توجه به تعداد زیاد کاراکترهای چینی، در این مقطع بیشتر روی فراگیری کاراکترها تأکید میشود. جدیدترین آمارها نشان میدهد که درحال حاضر در چین، 120 میلیون دانش آموز دورهی ابتدایی در بیش از 400 هزار دبستان به تحصیل اشتغال داشته و میزان ثبت نام و تحصیل کودکان این مقطع بیش از ۹۹/۴۹ درصد جمعیت سنی این گروه را تحت پوشش قرار داده است.
از آنجا که آموزش دورهی ابتدایی تحت سیستم آموزش اجباری 9 ساله قرار دارد، اکثریت مطلق مدارس ابتدایی چین زیر نظر دولت (مرکزی-محلی) اداره میشود و دانش آموزان با توجه به محل سکونت خود نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت را انتخاب میکنند. درعین حال، در برخی از نواحی روستایی که دارای جمعیت پراکنده است و امکان تأسیس مدرسه به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان وجود ندارد، آموزش متمرکز اجرا شده و کودکان منطقه برای استفاده از امکانات تحصیلی بهتر، در مدارس متمرکز شبانه روزی که دارای شرایط نسبتا خوبی هستند تحصیل میکنند. دورهی یکسالهی تحصیلی در مقطع ابتدایی به 38 هفتهی آموزشی (پنج روز در هر هفته) با چند هفته رزرو و 13 هفته تعطیلی تقسیم میشود و در این مقطع دانش آموز بایستی حتما در آزمون پایان سال در دروس زبان چینی و ریاضیات نمرهی قبولی کسب کند تا بتوانند به مقطع بالاتر بروند.
بر اساس برنامه ریزی درسی انجام شده برای طول دورهی 5 تا 6 سالهی ابتدایی، دانش آموز بایستی مجموعاً 4800 ساعت آموزش در کلاس داشته باشد که به ترتیب اهمیت بیش از یک سوم این میزان (1666 ساعت) برای فراگیری زبان و ادبیات چینی، و حدود یک چهارم (986 ساعت) برای ریاضیات، (544 ساعت) ورزش، موسیقی و هنر (هرکدام 404 ساعت)، علوم طبیعی (272 ساعت)، علوم اجتماعی و اخلاق (هرکدام 204 ساعت) و کار و دانش (136 ساعت) را به خود اختصاص دادهاند.
طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش چین، در سال 2010 میلادی، تعداد کودکان در سن مدرسهی این کشور بالغ بر ۹۵۰۱/۵۰۰/۰۰۰ نفر بوده که از این تعداد جمعاً ۹۵۰۱/۳۰۰/۰۰۰ نفر (۹۹/۷ درصد) در مدارس ثبت نام کردهاند[۱].
نیز نگاه کنید به
نظام آموزشی چین؛ آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین؛ آموزش های ابتدایی لبنان؛ آموزش های ابتدایی کوبا؛ آموزش های ابتدایی کانادا؛ آموزش های ابتدایی ژاپن؛ آموزش های ابتدایی روسیه؛ آموزش های ابتدایی تونس؛ آموزش های ابتدایی مصر
کتابشناسی
- ↑ وبسایت وزارت آموزش و پرورش چین: www.moe.edu.cn
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی