بازار صنایع فرهنگی سنگال: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «از طرف دیگر، طبق گزارش درباره ی اقتصاد خلاق 2008 سازمان ملل، مبلغ کل صادرات و محصولات فرهنگی سنگالی به 28 میلیون دلار $ us در سال 2005 رسیده است. جدول زیر نمایی از تجارت خارجی تولیدات فرهنگی این کشور را نمایش می دهد: {| class="wikitable" |'''محصولات فرهنگی''' |'''...» ایجاد کرد)
 
 
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
از طرف دیگر، طبق گزارش درباره ی اقتصاد خلاق 2008 سازمان ملل، مبلغ کل صادرات و محصولات فرهنگی سنگالی به 28 میلیون دلار $ us در سال 2005 رسیده است.  
تجارت کالاهای فرهنگی [[سنگال]] به دو صورت انجام می پذیرد.  


جدول زیر نمایی از تجارت خارجی تولیدات فرهنگی این کشور را نمایش می دهد:  
1- صادرات کالاها و خدمات فرهنگی که شامل [[صنایع دستی در سنگال|صنایع دستی]]، خدمات فرهنگی مانند سینما، موسیقی، کتاب، تئأتر و.. می گردد. این تجارت بعضاً در قالب قراردادهای رسمی با دیگر کشورها از جمله اروپایی، آفریقایی و آسیایی تجلی می یابد. همچنین بعضا در قالب نمایشگاه های دائمی و موقت در این کشورها به فروش می رسد.
 
2- صادرات از طریق توریست که با ورود توریست های عمدتا اروپایی، آسیایی و آمریکایی که از شهرهای عمده [[سنگال]] مثل داکار و سنت لوئی دیدن می کنند، انجام می پذیرد. این جهانگردان با حضور در بازارها، کارگاه ها، نمایشگاه های محلی حجم قابل توجهی از این اقلام فرهنگی را خریداری کرده و با خود از کشور خارج می کنند. در شهرهای داکار، سنت لوئی، جزیره گوره، سالی پرتغال و.... بیشترین بازارها، نمایشگاه ها و کارگاه های تولیدی این نوع کالا و خدمات وجود دارد و بیشترین فروش در این مراکز انجام می پذیرد. امروز حدود سی درصد مشاغل موجود در [[سنگال]] به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تولید، فروش و تجارت این اقلام اختصاص دارد.<ref>Dakar-eco-com.(2016).2-4</ref>
 
از طرف دیگر، طبق گزارش درباره ی اقتصاد خلاق 2008 [https://www.bing.com/ck/a?!&&p=1a5f559a20db3287JmltdHM9MTcxNTgxNzYwMCZpZ3VpZD0xN2EzNWYwYS05OTg2LTYyOTgtM2M1Yi00Y2U5OThkNDYzMzEmaW5zaWQ9NTE2OA&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=17a35f0a-9986-6298-3c5b-4ce998d46331&psq=%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86+%d9%85%d9%84%d9%84&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudW4ub3JnL2VuLw&ntb=1 سازمان ملل]، مبلغ کل صادرات و محصولات فرهنگی سنگالی به 28 میلیون دلار $ us در سال 2005 رسیده است. جدول زیر نمایی از تجارت خارجی تولیدات فرهنگی این کشور را نمایش می دهد:
 
جدول شماره 1. تجارت خارجی تولیدات فرهنگی روسیه
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|'''محصولات فرهنگی'''
|محصولات فرهنگی
|'''صادرات در سال 2007 به دلار'''
|صادرات در سال 2007 به دلار
|'''واردات در سال 2007 به دلار'''
|واردات در سال 2007 به دلار
|-
|-
|نشر  
|نشر
|766/564/2
|766/564/2
|867/663/24
|867/663/24
|-
|-
|صنایع دستی چوبی  
|صنایع دستی چوبی
|376/048/7
|376/048/7
|118/105
|118/105
|-
|-
|صنایع حصیری  
|صنایع حصیری
|960/352/3
|960/352/3
|735/158
|735/158
|-
|-
|ابزار موسیقی  
|ابزار موسیقی
|969/309
|969/309
|443/127
|443/127
|-
|-
|اشیاء هنری ، مجموعه و عتیقه  
|اشیاء هنری، مجموعه و عتیقه
|820/942/1
|820/942/1
|356/133
|356/133
|}
|}<ref>United Nations Contrade database,DESA/UNSD.(2007).3</ref>
(United Nations Contrade database, DESA/UNSD: 2007: 3 )
 
کشور [[سنگال]] از سال 1995، عضو " سازمان تجارت جهانی" ([https://www.bing.com/ck/a?!&&p=fb73a0d782ab4c32JmltdHM9MTcxNTgxNzYwMCZpZ3VpZD0xN2EzNWYwYS05OTg2LTYyOTgtM2M1Yi00Y2U5OThkNDYzMzEmaW5zaWQ9NTE2Mg&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=17a35f0a-9986-6298-3c5b-4ce998d46331&psq=Organisation+Mondiale+du+Commerce&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cud3RvLm9yZy9pbmRleGZyLmh0bQ&ntb=1 Organisation Mondiale du Commerce]) و " اتحادیه اقتصاد و پولی غرب آفریقا " ([https://www.bing.com/ck/a?!&&p=27d40c0247b3cbdaJmltdHM9MTcxNTgxNzYwMCZpZ3VpZD0xN2EzNWYwYS05OTg2LTYyOTgtM2M1Yi00Y2U5OThkNDYzMzEmaW5zaWQ9NTE1Ng&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=17a35f0a-9986-6298-3c5b-4ce998d46331&psq=UEMDA%3a+Union+Economique+et+Mon%c3%a9taire+Ouest+Africaine&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudWVtb2EuaW50Lw&ntb=1 UEMDA: Union Economique et Monétaire Ouest Africaine]) از سال 1994 شده است.<ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>
 
{{به روز رسانی}}


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[بازار صنایع فرهنگی ژاپن]]؛ [[بازار صنایع فرهنگی کانادا|بازار صنایع فرهنگی کانادا؛]] [[بازار صنایع فرهنگی کوبا|بازار صنایع فرهنگی کوبا؛]] [[بازار صنایع فرهنگی چین]]؛ [[بازار صنایع فرهنگی اردن]]
* [[بازار صنایع فرهنگی ژاپن]]
* [[بازار صنایع فرهنگی کانادا]]
* [[بازار صنایع فرهنگی کوبا]]
*  [[بازار صنایع فرهنگی چین]]
* [[بازار صنایع فرهنگی روسیه]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:اقتصاد فرهنگ و بازار صنایع فرهنگی]]
[[رده:صادرات محصولات و خدمات فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۰۲

تجارت کالاهای فرهنگی سنگال به دو صورت انجام می پذیرد.

1- صادرات کالاها و خدمات فرهنگی که شامل صنایع دستی، خدمات فرهنگی مانند سینما، موسیقی، کتاب، تئأتر و.. می گردد. این تجارت بعضاً در قالب قراردادهای رسمی با دیگر کشورها از جمله اروپایی، آفریقایی و آسیایی تجلی می یابد. همچنین بعضا در قالب نمایشگاه های دائمی و موقت در این کشورها به فروش می رسد.

2- صادرات از طریق توریست که با ورود توریست های عمدتا اروپایی، آسیایی و آمریکایی که از شهرهای عمده سنگال مثل داکار و سنت لوئی دیدن می کنند، انجام می پذیرد. این جهانگردان با حضور در بازارها، کارگاه ها، نمایشگاه های محلی حجم قابل توجهی از این اقلام فرهنگی را خریداری کرده و با خود از کشور خارج می کنند. در شهرهای داکار، سنت لوئی، جزیره گوره، سالی پرتغال و.... بیشترین بازارها، نمایشگاه ها و کارگاه های تولیدی این نوع کالا و خدمات وجود دارد و بیشترین فروش در این مراکز انجام می پذیرد. امروز حدود سی درصد مشاغل موجود در سنگال به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تولید، فروش و تجارت این اقلام اختصاص دارد.[۱]

از طرف دیگر، طبق گزارش درباره ی اقتصاد خلاق 2008 سازمان ملل، مبلغ کل صادرات و محصولات فرهنگی سنگالی به 28 میلیون دلار $ us در سال 2005 رسیده است. جدول زیر نمایی از تجارت خارجی تولیدات فرهنگی این کشور را نمایش می دهد:

جدول شماره 1. تجارت خارجی تولیدات فرهنگی روسیه

محصولات فرهنگی صادرات در سال 2007 به دلار واردات در سال 2007 به دلار
نشر 766/564/2 867/663/24
صنایع دستی چوبی 376/048/7 118/105
صنایع حصیری 960/352/3 735/158
ابزار موسیقی 969/309 443/127
اشیاء هنری، مجموعه و عتیقه 820/942/1 356/133

[۲]

کشور سنگال از سال 1995، عضو " سازمان تجارت جهانی" (Organisation Mondiale du Commerce) و " اتحادیه اقتصاد و پولی غرب آفریقا " (UEMDA: Union Economique et Monétaire Ouest Africaine) از سال 1994 شده است.[۳]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

بازار صنایع فرهنگی ژاپن؛ بازار صنایع فرهنگی کانادا؛ بازار صنایع فرهنگی کوبا؛ بازار صنایع فرهنگی چین؛ بازار صنایع فرهنگی اردن

کتابشناسی

  1. Dakar-eco-com.(2016).2-4
  2. United Nations Contrade database,DESA/UNSD.(2007).3
  3. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)