بازار صنایع فرهنگی ژاپن
با استناد به نظر سنجیای که سازمان فرهنگ ژاپن سال 2018 در این کشور انجام داد و نتایجش سال 2019 منتشر شد، 47.3% افراد گفتند که در یک ماه هیچ کتابی نمیخوانند و بقیه در ماه یک یا چند کتاب میخوانند. در میان 53% افرادی هم که در ماه کتاب میخوانند، 37.6% آنها ماهانه یک تا دو کتاب، 8.6% سه تا چهار کتاب، 3.2% افراد 5 تا 6 کتاب و بقیه بیش از هفت کتاب میخوانند.[۱]
بنا بر آمار منتشر شده توسط اداره آمار وزارت کشور ژاپن، در سال 2019 تعداد 71903 عنوان جدید کتاب در ژاپن به چاپ رسید که این تعداد شامل کتابهای مانگا نمیشود. از این تعداد عنوان کتاب جدید، 15482 عنوان مربوط به علوم اجتماعی، 12979 عنوان مرتبط با ادبیات، 12383 عنوان مرتبط با هنر و زندگی، 4583 عنوان کتاب کودک، 5105 عنوان کتاب مرجع، 5066 عنوان مرتبط با علوم طبیعی و بقیه هم مرتبط با فلسفه، تاریخ، جغرافی، صنایع، زبان و ... بود.[۲] در همین سال 2734 عنوان مجله در این کشور چاپ شد که 1350 عنوان آن ماهانه بود.[۳] همچنین تیراژ سالانه روزنامه در این سال عدد بسیار بالای 37 میلیون و 811 هزار نسخه در روز بود[۳] که رقم بسیار بالایی است. به عبارتی به ازای هر 3.30 نفر یک نسخه روزنامه در روز منتشر شده که رقم بسیار بالایی است. میدانیم که پرتیراژترین روزنامه جهان متعلق به ژاپن است و 5 روزنامه بزرگ ژاپن در میان ده روزنامه پرتیراژ جهان قرار دارند و این در حالی است که این روزنامهها همه به زبان ژاپنی هستند و گستره توزیع آنها خود ژاپن است. بنابراین هر چند آمار متناقضی از سرانه کتابخوانی در جهان ارائه میشود، اما اگر مطالعه روزنامه و مجله را هم در زمره سرانه مطالعه قرار دهیم، بیشک سرانه مطالعه ژاپن در جهان بسیار بالا خواهد بود.[۴][۵]
در حال به روز رسانی و ویرایش
نیز نگاه کنید به
بازار صنایع فرهنگی چین؛ بازار صنایع فرهنگی سنگال؛ بازار صنایع فرهنگی کانادا؛ بازار صنایع فرهنگی کوبا؛ بازار صنایع فرهنگی اردن
کتابشناسی
- ↑ بونکاچو (2021). ص8.
- ↑ سوموشوتوکهکیوکو (2021). ص256.
- ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ سوموشوتوکهکیوکو (2021). ص257.
- ↑ ذاکری، قدرت اله (1402). "فرهنگ و نظام فرهنگی ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص116-148.
- ↑ پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله (۱۴۰۲). جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص160.